Het is nu za 27 apr, 2024 10:27


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Dat was even schrikken!
BerichtGeplaatst: za 20 jan, 2024 1:02 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2651
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ik vond het pas al erg leeg op het forum en van Ugly American kreeg ik ook de vraag "waar zijn alle posts?" en bij nader kijken: ALLE posts tussen augustus en 8 januari waren weg.
Erm, slik... gelukkig is er een database backup... toch?
Nou, de nieuwste van 16 januari: mist ook dat stuk. En de vorige is van 14 december.
Maar we hebben ook een backup van de hele server (zie onder), van 15 december.
Nog even een backup maken van de hele server en dan die van 15 december terug zetten.
Daarvoor moet de server uit, maar he? Het forum blijft werken, terwijl de server uit staat... hoe dan?
Aha... :idea: ik had bij het bouwen twee kopieën gemaakt van deze server, voor de zekerheid en om wat te experimenteren met het upgraden van het forum (dat schuif ik al een paar jaar vooruit).
En toen de datum 8 januari teruggezocht: toen heb ik de server meer geheugen gegeven en een herstart en sindsdien missen er berichten... ah. Het verkeer komt uit op de kopie, omdat die hetzelfde adres heeft.
Best stom eigenlijk, maar je moet het maar bedenken dat het in dat hoekje zit :)

Maar goed: alles komt weer op de goede server uit. Ik heb 1 nieuwe gebruiker overgezet en 2 berichten die misten, het is gelukkig komkommertijd in HY land :)

Technische details:
het forum draait in een virtual machine op een proxmox cluster op een dikke server die ik van mijn werkgever mag gebruiken. Het is dus een fysieke machine waarop linux draait, daarop draait Proxmox die heel goed is in het draaien van kleine virtuele machines en containers. Op een virtual machine draait een vrijwel kopie van de oude server zoals die de afgelopen jaren was. En daar had ik dus alvast kopieën van gemaakt om te verbouwen.
Nu heeft een virtuele machine een eigen IP adres, maar die staat IN de machine. Dus in een kopie is dat hetzelfde. Dat gaat blijkbaar heel lang goed, tot ik op 8 januari wat meer RAM heb toegewezen aan de server en daarvoor moest hij een restart doen. Sindsdien heeft de eerste kopie al het verkeer gekregen en die kopie was van augustus.

Enfin, ze hebben nu allemaal hun eigen adres, het verkeer komt weer uit op de goede en de paar dingen die op de kopie nieuw waren gemaakt zijn gekopieerd.
Backup van de goede wordt nu dagelijks gemaakt.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group