Het is nu di 20 feb, 2018 6:05


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2008 10:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1083
Woonplaats: Amsterdam
GB Jacques

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2008 12:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 933
Woonplaats: Zuid-Limburg
Boudewijn schreef:
GB Jacques
??????????????????? :?

Jacques

_________________
Citroen HY + Yvonne caravan = HYvonne


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2008 13:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2736
Woonplaats: Delft
Ik denk dat je Goed Bezig bent!

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2008 13:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1083
Woonplaats: Amsterdam
Ja, dat komt in Limburgs dialect niet voor, maar inderdaad, dat bedoel ik. Wel weer een leuke woordspeling van je Jacques, "vergeten terug te KOPPELEN" :lol: .

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2008 14:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Ik blijf het heel vreemd vinden dat als je een nieuwe drukgroep koopt,je die zelf nog moet
instellen,ik geloof dat ik hem had teruggebracht en verteld dat hij niet goed was.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2008 14:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 933
Woonplaats: Zuid-Limburg
Gerard Maas schreef:
ik geloof dat ik hem had teruggebracht en verteld dat hij niet goed was.

Afstellen is 10 minuten werk en anders had ik nog een week zonder HY gezeten.
Boudewijn schreef:
Ja, dat komt in Limburgs dialect niet voor, maar inderdaad, dat bedoel ik. Wel weer een leuke woordspeling van je Jacques, "vergeten terug te KOPPELEN" .

..... en dat is nu wél weer Limburgs Dialect! (let op de h :mrgreen: :mrgreen: fdletters)

_________________
Citroen HY + Yvonne caravan = HYvonne


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2008 20:56 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 222
Woonplaats: Haarlem
Hu HYvonne,

Koppelingsplaat, drukgroep en druklager vervangen. :D Het viel mee. De motor op een houten bokje op de krik ongeveer 30cm naar voren. Kon toen overal bij. Ongeveer 2-3 uur alles er uit en ongeveer de zelfde tijd om het er weer in te krijgen.
Vlogens de leverancier van de drukgroep Citrotech, was het niet nodig iets aan de nieuwe drukgroep te vervangen.

Een van de koppelingsplaatveren was richting vliegwiel geschoven, en bij aanraking van een van de bouten omgeklapt, waardoor enkele windingen tussen de koppelingsplaat en het vleigwiel kwamen. Ontkoppelen was er niet meer bij! Ik probeer hier een foto bij te plakken.


Testrit is goed verlopen. Alleen is de uitlaatdemper bij het op de vrachtwagen slepen door de lier kabel beschadigd. Daardoor zit er een scheur in de demper, en is de bevestiging van de beugel gescheurd. Misschien kan ik nog iets bij de ANWB claimen. Misschien tijd voor een RVS uitlaat.

Groeten Leo

leo


Bijlagen:
CIMG2425.JPG
CIMG2425.JPG [ 15.43 KiB | 3267 keer bekeken ]

_________________
HY rijder sinds 1995.
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2008 21:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1083
Woonplaats: Amsterdam
Tjee, het is dus besmettelijk, die koppelingsellende. Als Boudewijntje er maar niet door geinfecteerd wordt. Ik heb wel het idee dat de drukgroepveertjes aanlopen als ik mijn koppeling helemaal intrap. Dan hoor ik hem een beetje. Als ik het pedaal wat minder ver intrap niet. Misschien de boel ook maar eens openleggen.

Maar eerst morgen de nieuwe inrichting aanmeten samen met Teun. We houden jullie op de hoogte in een ander draadje op dit forum.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: ma 23 jun, 2014 14:36 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 13:08
Berichten: 61
Woonplaats: Turnhout
Ook bij KnorrHy staat er een drukgroep- en koppelingsplaatwissel op het programma. Tegelijk ook de keerring rond de prise-as aanpakken natuurlijk. Nu heb ik vorige week van een bevriend eend-/DS-/vroegere HY-rijder een hagelnieuwe drukgroep en koppelingsplaat gekregen; de drukgroep is wel licht aangeroest...

Uit de verscheidene posts van dit overheerlijke forum, kan ik opmaken dat je dus de boel kan vervangen zonder de motor er helemaal uit te halen... Fijn ! Dus koelwater eraf, radiator en radiatorsteun verwijderen, de nodige leidingen en kabels losmaken, alsook de verbindingen tussen bak en motor. Laat ik hierbij de motorsteunen aan het motorblok en maak ze van het chassis los ? Of maak ik de motorsteunen aan het blok los ?

Afstellen van de drukgroep, ik neem aan dat dit in één van de handelingen beschreven staat ?

_________________
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: ma 23 jun, 2014 14:42 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 13:08
Berichten: 61
Woonplaats: Turnhout
Ah, lees ik net toch dat de motorsteunen (thanks Gerard !) aan het blok gemonteerd blijven :mrgreen: Leuk klusje voor 'n avondje !

_________________
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: wo 25 jun, 2014 0:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1689
Woonplaats: Asten (N.B.)
eeuuhh ... je KUNT het proberen maar MIJN ervaring is dat het gemakkelijker werkt wanneer je de linker motorsteun (dus "chauffeurs-zijde") even verwijderd. Je moet het hele blok anders wel èrg hoog optillen om het eruit te krijgen (of "naar voren te halen") ! Overigens zijn de motorsteunen niet "vast verbonden" met het chassis maar staan ze (los) in ronde rubber blokken òp de chassisbalken.
Oh ja: nu je de boel tóch gaat splitsen, kijk dan meteen even naar het "prise-as-top-lagertje". Grote kans dat dàt óók vervangen moet worden en nú kun je er gemakkelijk bij ...
Indien jouw "kado" enkel last heeft van "vliegroest": gewoon even een staalborstel er over heen en alle delen (BEHALVE het vlak dat in aanraking komt met de koppelingsplaat !) een beetje invetten met lagervet.
En: check meteen de "staat" van de koolstof-drukring ....
Succes !

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: wo 25 jun, 2014 9:59 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 13:08
Berichten: 61
Woonplaats: Turnhout
Kijk, da's een goeie tip. Ben de HY nog aan het "ontdekken"...is toch net iets anders dan 'n eend.

Moet ik de motorsteun aan de passagierszijde dan ook niet losmaken ?

Prise-as lagertje : check (ff nabestellen) !

De drukgroep en druktafel hebben gewoon lichte vliegroest...ff met het soda-blastertje erover en ze zijn weer spik en span :mrgreen:

grtz
Werner

_________________
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: do 26 jun, 2014 0:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1689
Woonplaats: Asten (N.B.)
Hoi Werner,
Citaat:
Moet ik de motorsteun aan de passagierszijde dan ook niet losmaken ?
Neen, die schuift gewoon óver de chassisbalk naar voren. De steun aan de chauffeurskant staat "opgesloten" in een aparte "bak" waardoor je 'm niet naar voren of achteren kunt schuiven ...
Citaat:
soda-blastertje
Heb al heel wat gereedschap in m'n handen gehad maar dát ken ik nog niet ...
Citaat:
hagelnieuwe drukgroep
Lees voor de zekerheid nog even de eerdere berichten (van HYvonne) in dit topic over die "drukgroep + druktafel" ! Je weet niet precies waar 'ie vandaan komt en het zou zó maar eens kunnen zijn dat 'ie óók niet goed is afgesteld ... Kost je nú wat moeite/tijd maar daarmee voorkom je misschien een hoop ellende ... !
Succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: do 26 jun, 2014 10:41 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 13:08
Berichten: 61
Woonplaats: Turnhout
Gert,

bedankt voor de tips, ben zeker van plan drukgroep/druktafel af te stellen volgens de gegevens in de desbetreffende handeling.

Zo'n soda-blaster is eigenlijk een aangepast zandstraalpistool, zodat je er het speciale reinigingssoda mee kan verwerken. Ideaal voor oppervlakkige roest te verwijderen of om doelgericht laklagen te verwijderen, zonder dat het daaronderliggende oppervlak beschadigd wordt. Soda is t.o.v. straalgrit milieuvriendelijker en in water oplosbaar.

Zonder reclame te willen maken, check maar eens even de Vocor-website.

Dit weekend wordt er niet gesleuteld aan KnorrHy, ik ga lekker met vrienden zeilen op 't IJsselmeer :mrgreen: Volgende week weer greasy fingers !

_________________
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: ma 07 jul, 2014 16:34 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 13:08
Berichten: 61
Woonplaats: Turnhout
Ondertussen weer 'n paar klusjes geklaard : koppelingsplaat en drukgroep zitten gemonteerd op het gereinigde vliegwiel, binnenzijde koppelingshuis ontdaan van vet en smurrie, prise-as keerring vervangen, bronzen lagerbus van de schakelvork vervangen en een nieuw kool-druklager gemonteerd, alsmede een nieuwe koppelingskabel.

Voor ik motor en bak weer samenbreng wil ik de drukgroep/drukring-hoogte nog afstellen. Nu staat in de handeling dat de afstand bovenzijde druktafel - onderzijde drukplaat 46,5mm moet zijn. Met de wetenschap in het achterhoofd dat de afstand onderzijde drukplaat (dus aanligvlak van 't vliegwiel) tot bovenzijde drukgroep-plaat 28mm is (in gemonteerde toestand), moet ik er dus voor zorgen dat de bovenzijde van de druktafel max. 18,5 mm boven de drukgroepplaat uitsteekt :?: Da's bijna zo hoog als die nokken waarin de drukgroepveren zitten...vind ik 'n beetje gek.

Bestaat er een manier dit juist af te stellen zonder gebruik te hoeven maken van het speciale gereedschap ?

Alvast bedankt voor alle tips !

_________________
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group