Het is nu vr 29 maart, 2024 1:16


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: za 02 aug, 2008 8:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Ik kreeg gisteren een telefoontje van iemand die de koppeling vernieuwd had en nu niet meer
goed vrij kwam.Dus ik had hem de nodige tips gegeven,zoals pedaalhoogte en vrije slag en de
veer bij de koppelingsvork.Die is hij dus gaan controleren en belde terug dat het goed was,
maar niets oploste en hij wou ermee op vacantie naar Polen.(Daar wil je toch geen problemen
krijgen) Ten slotte kreeg ik eruit dat hij dus alleen de plaat had vervangen en niet de drukgroep.Als de plaat slijt,slijt de drukgroep,qua veerspanning dus evenveel.Als je dus alleen
een dikkere plaat erin zet,zal die dus niet meer vrij komen.Dus altijd de plaat en de drukgroep
samen vervangen.Hopende een les voor die het nog niet wisten.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: za 02 aug, 2008 21:10 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 27 aug, 2006 19:09
Berichten: 168
Woonplaats: Zeist
Gerard,

Bedoel je echt de drukgroep, of bedoel je het druklager (die met de koolstof ring)?

flyingHY

_________________
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: zo 03 aug, 2008 10:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Na een motorrevisie heb ik inmiddels weer 4000 km gereden. Ik had de koppelingsplaat en druklager/drukgroep niet vernieuwd, daar deze nog in bijna nieuwstaat waren.
Net terug van vakantie kan ik plotseling niet meer ontkoppelen. De kabel is nog heel en alles wat ik door het inspectieluikje kan zien, ziet er normaal uit. Bij bediening van het koppelingspedaal kun je zien dat de gaffel het druklager tegen de drukgroep duwt en ongeveer een 3 cm verschuifd. het enige wat ik mij kan voorstellen is dat de koppelingsplaat zelf misschien een stuk van de voering gelost heeft en dat dit verhinderd dat de plaat vrij kan komen.
Wie heeft er nog tips voordat ik de motor er weer uit ga halen?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: zo 03 aug, 2008 18:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
HYvonne.ik zou eerst kijken of de pedaalhoogte 126mm is van de vloermat tot de onderkant
van het pedaalrubber wat op de grond komt,als je hem intrapt en of de vrije slag maar 3mm
is.Als dat goed is.moet de motor 20cm naar voor en een nieuwe plaat en drukgroep en indien
nodig een nieuwe koolring.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: ma 04 aug, 2008 17:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Hi Hyvonne,

Toevallig op de terugweg van een zeer geslaagde 8) vacantie in Frankrijk (dik 2000km gereden) exact dezelfde storing bij Gent. Door de ANWB met enige vertraging naar huis gebracht, en ga nu de boel maar eens demonteren.

Wat mij opviel aan deze storing dat het totaal niet aangekondigd was. We hebben voornamelijk zonder enige problemen op D en N wegen gereden. Daarna in Belgie iets voor Gent deed de koppeling na een stop niets meer.

Vlak voor Lille had ik een NL HY op de vluchtstrook zien staan. Kon toen daar absoluut niet stoppen om te helpen. Ik dacht een bekend gezicht van het HY team te zien. Ik hoop dat het meeviel.
:P
Het lijkt dat de Fransen steeds enthousiater worden wanneer zij een HY zien. Op de laatste camping stond een man met tranen in zijn ogen naar onze HY te kijken, zijn pas overleden oom reed vroeger ook in een HY. :D

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: di 05 aug, 2008 21:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Gerard Maas schreef:
HYvonne.ik zou eerst kijken of de pedaalhoogte 126mm is van de vloermat tot de onderkant
van het pedaalrubber wat op de grond komt,als je hem intrapt en of de vrije slag maar 3mm
is.Als dat goed is.moet de motor 20cm naar voor en een nieuwe plaat en drukgroep en indien
nodig een nieuwe koolring.

Gerard, De afstelling is OK.

Leo schreef:
Hi Hyvonne,

Toevallig op de terugweg van een zeer geslaagde 8) vacantie in Frankrijk (dik 2000km gereden) exact dezelfde storing bij Gent. Door de ANWB met enige vertraging naar huis gebracht, en ga nu de boel maar eens demonteren.

Wat mij opviel aan deze storing dat het totaal niet aangekondigd was. :D


GEVONDEN!
Ik heb mijn vrouw de motor laten draaien (met de zwengel) en toen nog eens goed in het inspectieluik gekeken. Wat bleek? Er kwam een lege ruimte voorbij waar eigenlijk een veer in had moeten zitten. Er is dus een veer van de koppelingsplaat gebroken en ergens klem geraakt. Ik heb inmiddels alles los en klaar staan om de motor eronderuit te rijden.
Op de foto kun je in het midden de uitsparing zien, ook zie je precies de sporen waar de veer heeft gezeten.

Gerard Maas schreef:
een nieuwe plaat en drukgroep en indien
nodig een nieuwe koolring.


Een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep liggen klaar. De koolring is als nieuw.


Bijlagen:
_DSC0769.JPG
_DSC0769.JPG [ 89.07 KiB | 30296 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: di 05 aug, 2008 21:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Super! Dat zijn de leukere klussen!

Succes, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: di 05 aug, 2008 23:05 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 27 aug, 2006 19:09
Berichten: 168
Woonplaats: Zeist
HYvonne,

Er valt mij nog iets op, op de foto die je hebt geplaatst.
De veren van de druktafel zitten verkeerd om gemonteerd.

Kijk eens op de tekening van HANDELING Nr. H78.312-00a

De veer van de druktafel die op de tekening aan de rechter kant te zien is, is van onderaf door de druktafel gestoken.

Op jouw foto zijn ze van bovenaf door de tafel gestoken. Dit kan tot grote problemen leiden. Als het druklager de druktafel in drukt, kan de tafel van de veren afgedrukt worden, met alle gevolgen van dien.


Groeten en succes

flyingHY

_________________
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: di 05 aug, 2008 23:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Hallo Bert,

Je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik heb een foto toegevoegd van de nieuwe drukgroep en daar zitten de veren inderdaad andersom gemonteerd.
De drukgroep die er nu in zit, zit er waarschijnlijk wel al een hele poos. Dus heb ik geluk gehad. Hoe dat zo komt weet ik niet.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er iemand de tafel losmaakt en opnieuw opspant.

Om misverstanden te voorkomen: Dit heeft niets met de gebroken veer te maken, die was van de koppelingsplaat!


Bijlagen:
_DSC0772.JPG
_DSC0772.JPG [ 132.94 KiB | 30271 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: wo 06 aug, 2008 8:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
HYVonne

Ook nog even in het inspectieluik gekeken, en een slinger gegeven.
Even naar de veren gekeken! Inderdaad bij mijn koppelings plaat zitten ze er allemaal nog, maar een staat schuin naar binnen richting vliegwiel. Anderen zitten ook niet goed op hun plaats. Een lijkt op weg om zich er uit te werken richting druklager. Ik ga morgen de boel demonteren...
Groeten Leo

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: wo 06 aug, 2008 9:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Hieruit blijkt dat er in koppelingrevisie bedrijven ook maar gewone mensen werken die ook
fouten kunnen maken.En een goede monteur ziet die fout en wij hopen ervan te leren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: wo 06 aug, 2008 12:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Bliji dat je vrouw het probleem zo snel gevonden heeft toch ! Ik hoop dat de klus snel geklaard is. Maar inmiddels heb je al ruime ervaring nietwaar. Ik hoop wel dat de boel nu een tijdje mag blijven zitten.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: wo 06 aug, 2008 12:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Ik geloof dat ik door dat telefoontje door te geven een aardig probleem aangekaard heb.
Maar ik ben wel weer blij.dat het Forum toch weer zijn bestaansrecht verdient :lol:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: wo 06 aug, 2008 19:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Gerard Maas schreef:
Ik geloof dat ik door dat telefoontje door te geven een aardig probleem aangekaard heb.

Gerard, ik ben bang dat ik ook zonder dat telefoontje van jou de koppeling stuk zou hebben gehad! :wink:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bij problemen met de koppeling.
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2008 10:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Bijna vergeten e.e.a. terug te koppelen.

Je krijgt inderdaad ervaring met in- en uitbouwen van de motor. Vorige week in een paar uurtjes alles los, daarna met hulp van Fons en zijn palletwagen de motor er onderuit. Binnen de drukgroep en koppelingsplaat er af. De verloren veer zat in een hoek van 90 graden gevouwen en blokkeerde zo de drukgroep.
Het nieuwe spul er op.
De boutjes/moeren waarmee de vingers zijn gesteld worden, waren met verf/lak geborgd en zodoende gingen wij er van uit dat dit vooraf al gesteld was en klaar voor montage.
Gelukkig wist Fons dat de drukgroep moet worden afgesteld en dat de tafel er wel erg vreemd bij stond.
Nameten wees uit dat de afstelling niet klopte. Wij hebben dus volgens het boek de tafel gesteld en toen de motor weer terug geplaatst.
Uitbouwen, koppeling wisselen, koffie drinken en erover kletsen en de motor weer op zijn plaats, alles binnen twee uurtjes.
Daags erna alles weer aansluiten, koppelingspedaal nog opnieuw stellen en dat was het bijna.
Bij de eerste inspectie bleek ook nog de uitlaat afgebroken naast de versnellingsbak. Gelukkig had ik dat nog liggen en ook dit allemaal vernieuwd. De uitlaat verbindingen ZONDER pasta of andere kit koud tegen elkaar gemonteerd en klaar was HY. De sleutel om, startknop en brommen als nieuw. Uitlaat lekt niet en koppeling werkt weer lekker soepel.
Achteraf blij dat alles weer vers is en nu gaan met die .......Citroen. (niét banaan)

Conclusie: bij inbouw van een nieuwe drukgroep deze nauwkeurig afstellen volgens de gegevens in het boek. Bij navraag is gebleken dat de verf op de boutjes/moertjes alleen diende om tijdens opslag en transport te voorkomen dat de moertjes er af kunnen trillen.
Na montage moeten deze d.m.v. een tik met een beiteltje/schroevendraaier op de rand van de moer of met lak worden geborgd.
:mrgreen:

ps. Leo, hoe is het met jouw koppeling?


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group