Bijna vergeten e.e.a. terug te koppelen.
Je krijgt inderdaad ervaring met in- en uitbouwen van de motor. Vorige week in een paar uurtjes alles los, daarna met hulp van Fons en zijn palletwagen de motor er onderuit. Binnen de drukgroep en koppelingsplaat er af. De verloren veer zat in een hoek van 90 graden gevouwen en blokkeerde zo de drukgroep.
Het nieuwe spul er op.
De boutjes/moeren waarmee de vingers zijn gesteld worden, waren met verf/lak geborgd en zodoende gingen wij er van uit dat dit vooraf al gesteld was en klaar voor montage.
Gelukkig wist Fons dat de drukgroep moet worden afgesteld en dat de tafel er wel erg vreemd bij stond.
Nameten wees uit dat de afstelling niet klopte. Wij hebben dus volgens het boek de tafel gesteld en toen de motor weer terug geplaatst.
Uitbouwen, koppeling wisselen, koffie drinken en erover kletsen en de motor weer op zijn plaats, alles binnen twee uurtjes.
Daags erna alles weer aansluiten, koppelingspedaal nog opnieuw stellen en dat was het bijna.
Bij de eerste inspectie bleek ook nog de uitlaat afgebroken naast de versnellingsbak. Gelukkig had ik dat nog liggen en ook dit allemaal vernieuwd. De uitlaat verbindingen ZONDER pasta of andere kit koud tegen elkaar gemonteerd en klaar was HY. De sleutel om, startknop en brommen als nieuw. Uitlaat lekt niet en koppeling werkt weer lekker soepel.
Achteraf blij dat alles weer vers is en nu gaan met die .......Citroen. (niét banaan)
Conclusie: bij inbouw van een nieuwe drukgroep deze nauwkeurig afstellen volgens de gegevens in het boek. Bij navraag is gebleken dat de verf op de boutjes/moertjes alleen diende om tijdens opslag en transport te voorkomen dat de moertjes er af kunnen trillen.
Na montage moeten deze d.m.v. een tik met een beiteltje/schroevendraaier op de rand van de moer of met lak worden geborgd.
ps. Leo, hoe is het met jouw koppeling?