Het is nu do 28 maart, 2024 15:47


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Versnellingsbak demonteren
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2008 12:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Ik gebruik Kroon Oil gearlube GL-4 in de vesnellingsbak. Volgens de tekst op de fles is dit een minerale smeerolie voor mechanische overbrengingen en wordt gebruikt in hypoid achterbruggen, versnellingsbakken en andere overbrengingen waarin EP gedoopte olieen worden voorgeschreven.

Geen aandelen!
groeten
Leo

_________________
HY rijder sinds 1995.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Versnellingsbak demonteren
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2008 13:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Dit draadje al gelezen?

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Versnellingsbak demonteren
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2008 20:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Beste,

broertje besteld morgen op zijn werk een kan kroon oil. Na de bak helemaal te hebben gereinigd doe ik dat erin.
Na paar duizend kilometer ververs ik het weer en komt er nieuwe lading in.
Denk dat dat de beste optie is omdat ik niet hoe de bak zich zal houden tijdens zijn eerste rit.
wordt vervolgt.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Versnellingsbak demonteren
BerichtGeplaatst: wo 17 sep, 2008 7:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Ik hoop dat je hem nog tegen kan houden,want Kroon heeft de EP olie ook veranderd met
zwavel en chloor aditiven,waar de synchromesh ringen echt niet tegen kunnen.Alleen de
RedLine die voor de Harley-Davidson is(ook zo'n oud type) voldoet nog aan de eisen.en de
ge4bruikers zijn laaiend enthousiast


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Versnellingsbak demonteren
BerichtGeplaatst: wo 17 sep, 2008 7:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Goedemorgen Gerard,

ik kan hem nog tegenhouden :P Zijn er reeds ervaringen dat syncromesringen er ook daadwerkelijk kapot van gingen?
Heb vorige week een harley dealer gemailt over de redline maar tot op heden geen reactie.

en als ik red line neem moest het HTL worden geloof ik.

Weet je wat, ik maak hem eerst goed schoon en voorzie hem van nieuw verfje.
tegen die tijd dat dat klaar is weet ik via het forum vast meer over de juiste olie.

groet


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Versnellingsbak demonteren
BerichtGeplaatst: wo 17 sep, 2008 14:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Zwavelhoudende aditieven worden vaak gebruikt sinds de loodhoudende aditieven verboden zijn. Het probleem is dat niet aangetoond is (door fabrikanten) dat de zwavelhoudende EP-additieven de bronzen onderdelen in je bak niet aantasten.

Daarentegen is er geen ervaring met het slijten van deze bronzen onderdelen (lagers?) ten gevolge van deze zwavelhoudende additieven. Voor zover ik weet is er zelfs nooit een experimentje uitgevoerd (gooi wat koperslijpsel in een zwavelhoudende olie...).

Je kan er dus voor kiezen om een niet-zwavelhouudend aditief te gebruiken om zeker te zijn. Misschien dat juist hierdoor je bak níet over 20 jaar kapot gaat. Wie zal het zeggen? Het verschil in kosten vind ik echter zo groot (vier keer zo duur) dat ik liever mijn bak wat vaker ververs met goedkopere olie. Of dat wijs is?

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Versnellingsbak demonteren
BerichtGeplaatst: wo 17 sep, 2008 18:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Het bekende spreekwoord beter duurkoop dan goedkoop is misschien van toepassing bij versnellingsbak oilie.
Aangezien er uit mijn bak een vieze olie kwam stromen gooi ik er eerst goedkope olie in. Zodat alles de eerste paar kilometer goed schoon kan draaien. Vervolgens gooi ik de duurdere bakolie in.

Alleen dan rijst de vraag weer hoe schadelijk is het als je eerst een goedkope olie gebruikt en later een olie zonder toevoegingen. wat voor effect heeft dat dan weer.

Ben inmiddels begonnen met de schoonmaak alle onderdelen die eenvoudig los te maken zijn gedemonteerd en laten weken in benzine. alles weer fris en fruitig(Citroen groen;)) nieuwe oliekering pakkingen etc en dan afvullen met frisse bakolie.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Versnellingsbak demonteren
BerichtGeplaatst: wo 17 sep, 2008 19:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik denk dat minder dan 5 procent van de HY's die nu nog op de weg zijn rijden met dure (dwz niet-zwavelhoudende, bv redline) bakolie...

De HY heeft geen superbak, maar dat komt vooral door het aantal versnellingen, niet door de robuustheid. Er wordt al een hele tijd met zwavelhoudende olies gebakken, en ze vallen niet met bosjes uit de lucht. Een bak gaat eigenlijk alleen maar stuk als er te weinig olie in zit, of als een synchromesh versleten is, maar die meshes slijten niet door de zwaveladitieven.

Ik heb trouwens één keer redline in mijn bak gedaan (daarna weer goedkopere). Het kan psychisch zijn, maar destijds schakelde hij wel het soepelst 8)

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Versnellingsbak demonteren
BerichtGeplaatst: do 18 sep, 2008 7:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Ree,Je spreekt je eigen tegen,De olie beschadigd de synchroringen niet,maar hij schakeld
wel beter.Dus RedLine is voor de HY en de 2cv Bakken gewoon beter en eens in de 20,000km
waar ptaten er dan over.Ik vind het een verkeerde bezuiniging.Want de aditieven is niet alleen zwavel maar ook chloor


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Versnellingsbak demonteren
BerichtGeplaatst: do 18 sep, 2008 9:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Gerard Maas schreef:
Ree,Je spreekt je eigen tegen

Weet ik, weet ik... Keuzes maken is per definitie jezelf tegen spreken. Maar voelen hoe lekker een bak schakelt is natuurijk geen wetenschap.

Ik vervang de bakolie trouwens om het jaar, want als ik 20k km wacht zit het er soms jaren in. Wat bij mijn keuze ook een grote rol speelt, is de verkrijgbaarheid van de Redline olie. Bij mij zit de dichtsbijzijnde "dealer" in Waddinxveen. Als ik aan een beurtje wil beginnen ga ik niet even op en neer daarnaartoe. Als ik daarentegen ergens 3 litertjes goede bakolie zie liggen zit het er dik in dat ik het ook gewoon meeneem. Persoonlijk speelt geld namelijk niet zo'n rol in het onderhoud, maar dat is voor iedereen anders.

Wat bij me wél een rol speelt is dat geen enkele professional - op jou na ;) - ooit adviseert om additief-vrije bakolie te gebruiken. Ook beide HY verenigingen zeggen dat de standaard olie prima is voor onze bak.

Waar het eigenlijk op neerkomt, is dat ik het gewoon niet weet, en daarom maar wat aanrommel. En als mijn bak eens stukgaat, dan koop ik toch gewoon een nieuwe. Die bus blijft wel rijden, hoor!

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Versnellingsbak demonteren
BerichtGeplaatst: do 18 sep, 2008 9:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Leo schreef:
Ik gebruik Kroon Oil gearlube GL-4 in de vesnellingsbak.

Die heb ik er nu ook inzitten, alleen maar omdat deze bij de Brezan verkrijgbaar is...

Ree


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group