Het is nu vr 29 maart, 2024 2:11


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2007 12:27 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 29 okt, 2006 20:22
Berichten: 91
Woonplaats: Den Helder
Hallo,
Ik heb Kroon oil Gearlube GL4 80W
Minerale smeerolie. voor overbrengingen waar EP gedoopte olien zijn voorgeschreven.
Waaraan kan ik zien dat er geen zwavelhoudende additieven zijn toegepast

Want in het lijstje eerder in dit topic staat wel GL4 80W olie maar van een ander merk.
Maakt dit veel uit of ben ik echt merkgebonden.
Ik heb de olie al wel, maar las dit topic nog voor het vervangen er van, dus het zit er nog niet in.
Moet ik het terug brengen of kan ik de oliewissel uitvoeren

Groet,

Martijn

_________________
HY 1969 verlengd en verhoogd
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2007 17:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Je kan het best in je bak gooien en het is niet levensbedreigend. Ik denk dat 90% van de HY's met een bakolie rondrijden die additieven bevat.

De olie die het HY team verkoopt bevat ook gewoon additieven. Daarmee zijn dus al heel wat kilometers afgelegd.

Alleen ik liever niet omdat ik denk dat je bak veel langer meegaat als je een minder aggresieve olie erin doet.

Of het het geld waard is weet ik niet, want een olie met additieven is zo 10 euro per liter goedkoper dan een zonder.

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jun, 2007 19:27 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 29 okt, 2006 20:22
Berichten: 91
Woonplaats: Den Helder
OK

heb inmiddels ook de discussie gelezen over deze olie in een ander topic,
war jij de specs van deze zelfde olie hebt opgevraagd bij kroon zelf.
dus had ik mijn voorgaande vraag ook niet hoeven stellen,


martijntje moet gewoon eerst beter lezen

evengoed bedankt voor je reactie, ik zal deze olie voor een jaar proberen,
en voor volgend jaar op zoek naar een redline leverancier of zoiets.

groet,

Martijn

_________________
HY 1969 verlengd en verhoogd
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jun, 2007 19:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
HYmartijn schreef:
heb inmiddels ook de discussie gelezen over deze olie in een ander topic,
war jij de specs van deze zelfde olie hebt opgevraagd bij kroon zelf.
dus had ik mijn voorgaande vraag ook niet hoeven stellen

Of ik had het op een betere plek moeten posten ;)

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jun, 2007 22:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Even volledig zonder permissie maar vast zonder bezwaar een samenvatting van de discussie op het ctiroen-forum. Allen van mensen die in het algemeen véél meer van autotechniek, en bakken in het bijzonder afweten dan ikzelf.

Voor het volledige draadje, zie hier.

kreazyV8wuppo schreef:
Ik zal Britisch petroleum ff polsen.
aan de hand van wat daar uitrolt zal ik hier posten welke olieën geschikt zijn of niet.
daarnaast zal ik mn kennis bij Shell ook eens bellen... :)

en ik kan aan nagenoeg, alle olieën aankomen in elke hoeveelheid.

mvgr wupke: :wink:


kreazyV8wuppo schreef:
de vraag is gedaan, maar de 1e die tussen de vraag en het Lab zat ,heeft de vraag alweer fout uit de doeken gedaan.
het antwoord is voor nu even......
Quote: dat die mannen in die oude bakken willen rijden is hun zorg niet de onze, wij maken olie voor de markt, en daar past Loodhoudende olie niet tussen, sterker mogen we niet meer produceren. END quote:::


maar daar laat ik het voor nu ff niet bij zitten, Shell is nog lopende,, dus kan ff worden alvorens ik daar antwoord op krijg.

echter, tussen info leert dat heden alle (nagenoeg) voor de EP een chemisch of synthetisch goedje gebruiken IPV lood dus.

de zwavel based bakolie is ook alweer enigzins achterhaald,(begreep ik even vlug,dus moet ik nog bevestigt krijgen.....

nu is het dus nog even zuiver krijgen welke bakolie WEL kan op synthetische basis....

mvgr wupke :wink:


waterman771 schreef:
ff een lompe opmerking:

Al reeds 10 jaar gebruik ik Castrol Syntrax in werkelijk IEDERE bak die ik tegen ben gekomen. Dan DS tot 2cv, en van traction tot U23 enz enz. Ook in een HY heb ik 't spul al heel wat keer gebruikt, net als in m'n sm en in diverse Gs'sen.

Wat denk de Wup d'r van???

Het werkt echt perfect, en er is nog nooit een bak stuk gegaan. Dus, why the fuss???? :?


kreazyV8wuppo schreef:
ik denk hetzelvde inmiddels.

der gaat het gerucht dat er bepaalde bakolieën zijn die het Pb gehalte aantasten van bronzen lagers.

en daar hangt het nu op, de vrienden die ik gevraagd heb eea na te zoeken komen alle met ongeveer hetzelvde op de proppen...

het enigste advies wat ik in zoverre durf te geven aangaande bakolie, is dus, ga voor een halfsyntheet en niet voor de superhoogwaardige.
de superhoogwaardige en Volsyntheet zouden additiven kunnen bevatten welke dus oude bakken aan kunnen tasten.

maar dit is voor zover ik kan nagaan en hoor van de boy's die het kunnen weten, PUUR GERUCHT en moeilijk doen om noppe's.

mijn 5 centen? net als waterman,, gewoon normale bakolie kopen en geen dure rommel of slick 50 spul erbij doen.
bij normaal rijgedrag zal je bak er echt niet van kaduuk gaan.

het Brons van vroeger is echt niet zo verschillend als het brons van vandaag de dag,, op wat verbeteringen in de legering na dan.

mvgr wupke:die er niks anders van kan maken...sorry :wink:


kreazyV8wuppo schreef:
de discussie van zwavel jegens het brons kan ik wel voor je kort sluiten.
alleen de duurdere soorten bakolie, met name volsyntheet en additiven als slick 50 veranderen de samenstelling van de beschermende toevoegingen.

je hebt dus basis smeerolie.
daaraan worden chemicalieën toegevoegd om bepaalde eigenschappen te krijgen van die olie.

de huidige olieën hebben echter veel sythetisch gebaseerde additiven.
en dat maakt het verschil.

echter , en dat is imo de clux van deze draad/vraag/broodje aap/....

volgens sommige geleerden zouden sythetisch gemaakte stoffen bijwerkingen kunnen hebben welke niet bekend zijn op langere termijn.

daar komt dus het verhaal 30 jaar en of langer om de hoek kijken.

en dan stellen de geleerden van Shell en zo nog wat gerrenomeerde olieproducenten, dat is vage onzin, en eerder gebaseerd op vage vermoedens dan harde feiten.


deze misverstanden ontstaan dus doordat er een paar nerds zijn die iets menen te weten , maar er geen feitelijke maatstaven tegenover kunnen zetten..

da's een beetje samengevat wat me de afgelopen weken is vertelt.

mvgr wupke:die gewoon basic oil in de tuut doet. :wink:


kreazyV8wuppo schreef:
Lelijke Eend schreef:
Paar oude synchromeshringen eens in een bak olie legen waar de meest 'gemene' additieven in zitten ? Eventueel synchromeshring wegen om zo te meten hoeveel brons er is opgelost.


die synchro ringen hebben geen brons.
enkeld de lagering is brons en soms de pas ringen.
hoe meer ik luisterde naar mn kennisen in de olie bisnis hoemeer ik met stijgende verbazing tegenover het zwavel kwam te staan.

frequente olie wissel en normale olie gebruiken , en je hebt imo geen problemen.

mvgr wupke :wink:


Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jun, 2007 22:30 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 06 maart, 2005 0:52
Berichten: 182
Woonplaats: Friesland
Het feit dat de heren kreazyV8wuppo en waterman771, allebei overigens rasechte vaklui, het met elkaar eens zijn, geeft mij al enig vertrouwen in het oordeel.
Daarnaast kan ik zeggen dat de heren zich er behoorlijk hebben verdiept.

_________________
http://www.sleuteltje-11.net
http://www.citrofiel.net


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 jul, 2007 10:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Dan is er op het Duitse Citroen forum nog de discussie of je GL3 of GL4 moet gebruiken. Iemand die wel weet waar hij het over heeft vindt GL3 het meest geschikt...

Dit is het draadje.

En dit is de duscussie:

Gerhard Trosien schreef:
Die "schlechtere" Qualität des GL3 ist völlig uninteressant. Die simplen Lager und Getrieberäder haben nix von der "besseren" Qualität, wenn die Synchronisation nicht bzw. nicht richtig funktioniert.

Das richtige Getriebeöl für den HY (und TA, und Uralt-2CV) ist GL3. Nur damit funktioniert die hierauf abgestimmte Synchronisation, deshalb ist GL3 das beste für unsere alten Getriebe (übrigens gibts auch hier Qualitäts- und Preisunterschiede. Es ist aber schwierig zu bekommen).

GL4, und erst recht GL5, ist schmierfähiger (deshalb kracht's beim Schalten, bei GL5 geht gar nix mehr beim 2. Gang) und scherfester. Letztere Eigenschaft ist wirklich bemerkenswert, ist aber für ALLE Citroen-Getriebe vollkommen uninteressant, da es keine Hypoid-Verzahnungen wie in Hinterachsantrieben von PKW gibt. Und nur hierfür sind die modernen Öle entwickelt worden.

Der Nutzen der besseren Schmierfähigkeit ("bessere" Qualität) für die simplen Räder unserer Urlalt-Getriebe ist unerheblich, die Einschränkungen bei der gestörten Synchronisation mehr als nur lästig!

Carsten Bussmann schreef:
Gerhard, bist Du mit dem Hypoid so sicher ? Ich meinte immer, Kegel- Tellerrad in DS und SM seien so. Daher würde ich im SM auch ein GL4 suchen....

Ich fahr ein GL5 im SM, aber das war damals Unkenntnis. Der 5. geht müde rein, muss man immer ein bisschen warten oberhalb 180, aber das kann auch Vergang sein....

Carsten

Gerhard Trosien schreef:
GL5 ist zu jung für SM, hier ist GL4 richtig. GL5 ist relativ neu auf dem Markt, zu SM-Zeiten gab es das noch nicht. Es ist noch einmal erheblich schmierfähiger als GL4, die Synchronisation kann deshalb empfindlich gestört sein.
GL4 war auf dem Markt DAS Standartöl, als die Getriebe für DM, DS der jüngeren Zeit, CX und GS entwickelt wurden und die Entwickler nahmen es als Konstruktionselement. Ebenso wurden bei Überarbeitungen die Synchronringe an die jeweils vorhandenen Standartöle angepasst (z.B. beim 2CV). Beim HY unterblieb diese Anpassung. Nur mit GL3 schaltet sich ein TA oder HY problemlos (viele halten das Schaltproblem beim 2. Gang für normal; GL4 gibt es schon sehr lange, so dass die meisten Fahrer um das weiche Schalten des 2. Gangs gar nicht wissen).

Hypoidverzahnung heißen die Verzahnungen der Teller- und Kegelräder von Achsantrieben, bei denen die Eingangswelle deutlich über oder unter der Achse der Ausgangswellen/des Tellerrads an das Tellerrad greifen. Sinn dieser aufwändigen, zähnefressenden Konstruktion ist die Bauhöhe des Kardantummeöls konventionell getriebener PKW, die verringert werden kann, wenn die Welle um einiges unterhalb der Achse des Diff. angreift.
Wegen der besonders ausgeprägten Reibung der Zanhnflanken aneinander mussten die "Hypoidöle" mit besonders hoher "Scherfestigkeit" entwicklet werden. Als Standartöl werden sie, obwohl unnötig, auch der Konstruktion der Getriebe zu Grunde gelegt, die sie mangels Hypoidverzahnung gar nicht nötig haben. Kein Citroën-Getriebe hat Hypoidverzahnung.
GL5 in einem Achsantrieb zu verwenden, der zu Zeiten von GL4 gebaut wurde, ist dagegen kein Problem.


Groet,

Ree


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group