Om deze discussie hier even voort te zetten, even een quote uit het hierboven genoemde topic;
Het kan koud maar bedenk dat er dan wellicht bezinksel van deeltjes
achterblijft en die wil je er juist uit hebben.
Als je net een lekker rondje gereden hebt zitten alle losse deeltjes mooi
in de olie vermengt en komen dan mee naar buiten.
Op de aftapplug zit een magneetje met waarschijnlijk wat ijzerprut.
Deze goed schoonmaken.
Verder adviseerd men altijd een nieuw koper ringetje te plaatsten.
Gebruik voor de bak een goede GL4 olie waarvan bekend is dat er geen
additieven inzitten die de synchomeshen en bronzen lagerbussen aantasten.
bakolies waarvan vast staat dat ze dit niet doen zijn oa:
Red Line MTL (70W80 GL-4) = synthetic
Red Line MT-90 (75W90 GL-4) = synthetic
Quaker State High Performance 80W-90
Quaker State Synquest GL5 75W-90 = synthetic
Millers EP 80 GL 4
Shell Spirax GX (GL-4)
Texaco Multigear MTF 75W/80W (GL-4)
Sinds het gebruik van lood als EP (extreme pressure) additief verboden is
past men vaak chloor en/of zwavelverbindingen toe als EP additief.
Moderne bakken kunnen daar kennelijk tegen maar in onze oude bakken
gaat dat dus minder goed.
lees ook eens:
http://www.redlineoil.com/whitePaper/13.pdfIk gebruik zelf Redline MTL ( of MT-90 in de wat meer versleten bak)
http://www.redlineoil.com/products_gearlubricants.asp?subcatID=18Aad
Dit klinkt goed toch? Alle andere oliën op het lijstje lijken erg moeilijk verkrijgbaar te zijn, tenzij ik gelijk 50l af wil nemen....
.