Het is nu do 28 maart, 2024 20:01


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Eindoverbrengverhouding
BerichtGeplaatst: za 14 nov, 2009 22:11 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: za 14 nov, 2009 21:56
Berichten: 3
Ik bezat van 1975 to 1979 een HY camper. Om hem iets sneller te maken en tevens het verbruik te reduceren had ik 19x400 banden gemonterd en de eindoverbrenging in de versnellingsbak veranderd Dit laatste was redelijk eenvoudig en, als ik me goed herinnner, was alleen de uitwisseling van een tandwielpaar achter op de bak nodig. Het is te lang geleden dat ik nog precies weet welke overbrengverhoudingen te koop waren maar ik heb de laagste genomen want de HY Camper is natuurlijk nooit met 1500Kg geladen waar uiteindelijk de oorsprongkelijke overbrengverhouding op berekend was. Ik geloof dat mijn tandwielpaar voor de HY ambulance was.
Samen met de grotere banden en lagere overbrenging was de kruissnelheid ongeveer 10km hoger bij een doorsneeverbruik van 12 to 13 liter per 100km.
Hebben andere HY bezitters zoiets ook uitgeprobeerd??


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Eindoverbrengverhouding
BerichtGeplaatst: za 14 nov, 2009 23:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Klinkt bijna te mooi..hogere snelheid, lager verbruik etc.

Heb het zelf nooit uitgevoerd maar lijkt me een leuke klus in plaats van de veel besprokem 4 bak actie.

De grote vraag is...waar kocht je destijds de tandwielen? citroen origineel of waren er destijds ook andere fabriekanten op dit gebied.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Eindoverbrengverhouding
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2009 10:05 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: wo 27 dec, 2006 17:13
Berichten: 148
Woonplaats: Ovezande
Dit klinkt inderdaad erg goed! Dit klinkt als de mechanische variant van chiptuning :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Eindoverbrengverhouding
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2009 10:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
De HY (H78) is volgens het onderdelenboek met twee bakken met een andere eindoverbrenging geleverd. Ik weet dat ik een korte bak heb. Als ik het onderdelenboek bij de hand heb ga ik wel eens kijken hoeveel het nou precies uitmaakt.

Ik moet wel zeggen dat het accelereren van 80 naar 90 nu nog redelijk gaat. Natuurlijk wil ik meer snelheid, maar in dit gebied wil ik eigenlijk ook geen koppel inleveren. Die dilemma's...

Maar pravg, ik ben ook erg benieuwd hoe je destijds aan de vervangende tandwielen bent gekomen 8)

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Eindoverbrengverhouding
BerichtGeplaatst: di 17 nov, 2009 15:02 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: za 14 nov, 2009 21:56
Berichten: 3
Velen vragen zich natuurlijk af hoe een hogere snelheid met een lager verbruik te rijmen is.
Echter een van de redenen waarom moderne autos zuiniger zijn als oude is de toepassing van een lange hoogste versnelling. Vroeger had men daarvoor de overdrive. Voor een driebak zoals in de HY blijft dus alleen een lagere eindoverbrenging over om hetzelfde effect te bereiken. Mijn ervaring was ook dat het trekvermogen bij hogere snelheden nauwelijks had geleden. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de koppel-karakteristiek waarbij door de verschuiving naar een lager toerental het koppel weer in de richting van het maximum gaat. We moeten niet vergeten dat de HY uiteindelijk voor een last van 1500kg ontworpen was en voor een last van 500kg andere compromissen mogelijk worden. Het enigie waar ik niet zo over tevreden was waren de remmen, die bij hogere snelheden toch wel erg onzeker aanvoelden....gek want zo te zien waren de trommels immens groot.
Zoals ik al melde weet ik helaas niet meer wat de overbrengingsverhouding van de nieuwe set tandwielen was. Ik heb ze indertijd (1975) bij Citroen in Den Haag besteld en als ik me goed herinner waren ze voor de Ambulance (HY met hydropneumatische achtervering) bedoeld. Ik geloof zelfs dat ik de informatie betreffende de mogelijke overbrengingen uit een aflevering van "Revue Technique Automobile" had. Het zou leuk zijn deze informatie weer eens zwart op wit te zien want velen kennen dit interessante detail van de HY niet.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Eindoverbrengverhouding
BerichtGeplaatst: di 17 nov, 2009 15:23 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: za 14 nov, 2009 21:56
Berichten: 3
Ik zie juist dat op
http://citroenhy.free.fr/Site.htm
"Jeu de pignons 3ème vitesse ( 25 * 26 )
Pignons longs rapports"
aangeboden worden....


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Eindoverbrengverhouding
BerichtGeplaatst: di 17 nov, 2009 19:29 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 22 feb, 2005 23:01
Berichten: 170
Woonplaats: Heemstede
Ik heb 2 jaar geleden met een versnellingsbak met andere tandwielen gereden. Inderdaad gaat de HY met wind mee dan zeker 10 tot 15 km/u sneller, maar als er sprake is van flinke tegenwind, of licht hellende weg zakt de snelheid ook zomaar 10km/u terug. Als je constant 80km/u rijdt is het toerental duidelijk lager en dat is zeker een voordeel w.b. het lawaai. Maar ja, die beheersing had ik niet. Dus het is me vaak gebeurd dat ik bij het inhalen van een vrachtwagen de maneuvre moest afbreken omdat de weg iets steiler werd... *$! Die versnellingsbak is stukgegaan en ik heb er weer een standaardbak in laten zetten. En die bevalt uiteindelijk toch beter.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group