Het is nu do 28 maart, 2024 20:11


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: roest op tandwiel
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2010 20:51 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 05 aug, 2003 18:08
Berichten: 46
Woonplaats: Ingen
Afgelopen zomer heeft de versnellingsbak het begeven, en nu dus maar eens aan het werk gegaan om het te herstellen. Ik heb een gebruikte bak op de kop getikt, die er op zich goed uitziet. Voor mij als bak-leek, want het is voor t eerst dat ik het openmaak. Mooi stukje techniek zeg.

De nieuwe bak heeft jaaaaren in een schuurtje gelegen, met olie erin welliswaar, die ook nog helder is. Maar tijdens het ronddraaien zie ik op 1 tandwiel (het grootste tandwiel) roest zitten. precies op een tand. Nu ik het weggekrabt heb, is duidelijk aantasting te zien. Niet zeer ernstig, maar zichtbaar.

Om te voorkomen dat ik iets ga inbouwen waarvan iedereen later roept: had t maar gevraagd...
Deze vraag dus. Kan ik met een gerust hart de bak inbouwen?

_________________
Zusje is de naam van onze HY uit 1976.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: roest op tandwiel
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2010 21:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Hoi,

het metaal van de tanden is erg roest gevoelig. Ik heb eens een bak buiten alten liggen in de regen waardoor er water in gelopen was. De tanden roesten meteen met veel putvorming als gevolg.

Het is zo lastig om te zeggen of jouw bak nog bruikbaar is. Het hangt af van de aard van de aantasting. Het risico is lawaai uit de bak, versnelde slijtage en mogelijk zwakkere tanden door de putvorming.

Als je al roest ziet op de tanden zou ik zeker ook de lagers controleren. Die kunnen na lang stilstaan ook gaan roesten.

Wat is er mis met je oude bak? Wil je deze repareren met onderdelen uit de andere bak of wil de bakken gewoon wisselen?

Succes,

Edwin

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: roest op tandwiel
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2010 22:03 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 05 aug, 2003 18:08
Berichten: 46
Woonplaats: Ingen
Hai Edwin,
Dank voor de snelle reactie. Ik weet niet wat er met de oude bak mis is. Nou ja, het resultaat is dat de 2e en 3e versnelling er niet meer zijn en soms ook de 1 en de achteruit niet. Onderweg kwam er een enorme herrie uit de bak, die zelfs de motor overstemde. Dat zegt genoeg denk ik. Opeens was alles weg.

Nu heb ik deze bak en die ga ik dus vervangen met de oude. Dan eens rustig kijken wat er mis mee is. De nieuwe bak ziet er verder prima uit, de lagers zijn mooi, en ik zie verder geen slijtage. Net dat ene tandje. Heel vreemd ook want ik dacht altijd dat er geen roest kon komen binnen een bak. Waarschijnlijk heeft net dat tandje in een ander tandwiel gehaakt, en daardoor geen beschermende olielaag gehad.

Ik ga het erop gokken, morgen avond het blokje spuiten en volgende week inbouwen. Trouwens nog een tip om oude pakking (papier) te verwijderen dat vastzit?

grtz
Marc

_________________
Zusje is de naam van onze HY uit 1976.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: roest op tandwiel
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2010 23:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
ik zou me meer zorgen maken over roest wat in een lager zit dan roest of putvorming op een tandwiel. Dat tandwiel is neem ik aan door en door gehard dus dat kan wel wat hebben.

Als je de olie eraf laat en je draait met de assen van de bak dan kun je misschien wel horen/voelen of de lagers nog in orde zijn.
Als het lager blijft 'haken' of ploseling weerstand geeft tijdens een omwenteling dan is het vervuild of versleten.

Pakking kun je eraf halen met een pakkingsteker of een houtbeitel.
De laatste restjes met een schuurpapiertje op een blokje hout.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: roest op tandwiel
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2010 10:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Als je, je bak er toch uit moet hebben, zou ik je oude bak laten reviseren. Bakken die jaren stil liggen worden er niet beter op. En ik weet dat tanden hard zijn, maar volgens mij niet door en door.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: roest op tandwiel
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2010 14:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Het materiaal van de tanden is erg hard maar daardoor ook erg bros.
Putvorming door roest verzwakt de tand door de spanningsconcentraties die de putjes opleveren.
Vooral dit brosse materiaal is hier gevoelig voor.

Bij een schokbelasting kan je tand dus eerder breken dan een onaangetaste tand.

In de praktijk breken tanden niet vaak, maar het kan voorkomen.
Ikzelf heb een keer het differentieel van een GS gebroken door bij stationaire motor de koppeling plots op te laten komen terwijl hij op de handrem stond.... :oops:

Er lag toen een mooie losse tand onderin de versnellingsbak..

Groeten,

Edwin.

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: roest op tandwiel
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2010 16:39 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 Profiel

Geregistreerd: wo 16 mei, 2007 16:37
Berichten: 112
Woonplaats: barneveld
Hallo zusje,

Ik heb ook problemen met de bak,de schakelvork is afgebroken,kun je ook niet meer schakelen.
Wel eenvoudig te repareren.
Ik heb nog een bak liggen en laat de oude dus gewoon liggen tot ik tijd heb om te kijken of ik hem wil reviseren of wil laten reviseren( laten reviseren is niet goedkoop).
Wat ik wel gedaan heb is de lekkende kering even met vloeibare pakking ingesmeerd en de bak volgegoten met olie todat alle tandwielen niet meer zichtbaar zijn.
Op het moment dat ik ga reviseren moet ik toch alles schoonmaken maar is het in ieder geval niet verroest.
Ik ben het eens met Ed ,dat je je meer zorgen om de lagers moet maken dan de tandwielen,deze zijn redelijk simpel zelf te vervangen.
gr Willem

_________________
La tĂȘte dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: roest op tandwiel
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2010 13:31 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 05 aug, 2003 18:08
Berichten: 46
Woonplaats: Ingen
De tip van de schakelvork was inderdaad een goede tip, en relatief makkelijk na te kijken. Helaas was dit niet het euvel. Wel zijn twee tandwielen zeker 30% weggesleten, daar waar mn "nieuwe" bak op dat ene tandje na er goed uitziet. Na een paar weken van stilstand ben ik gister weer begonnen en nu is de motor met versnellingsbak uitgebouwd en de versnellingsbak gewisseld. Na het terugplaatsen ga ik de oude versnellingsbak eens operatief ontleden ter lering en vermaek. Nu de motor eruit is kan ik mooi preventief onderhoud aan carrosserie!

_________________
Zusje is de naam van onze HY uit 1976.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group