Het is nu do 15 nov, 2018 17:48


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Drukgroep stuk
BerichtGeplaatst: ma 02 aug, 2010 19:18 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 16:45
Berichten: 59
Woonplaats: Roemenie
Pas een week geleden gesukkeld met mijn remtrommels blijkt nu ook mijn drukgroep stuk te zijn,toch op het eerste zicht.Via het venster zie ik een hoop stukken rondslingeren die normaal met veren vastzitten.Ik ga ervan uit dat mijn versnellingsbak er volledig af moet.Aangezien ik op geen mekaniekers moet rekenen moet ik morgen zelf aan de slag.Kan iemand mij stapsgewijs vertellen wat los moet?Wat kost een nieuwe drukgroep en koppelingsplaat (of horen die samen?)
Mijn HY is mijn broodwinning zodat ik mij niet kan permitteren om tijd te verliezen.
Alvast bedankt.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Drukgroep stuk
BerichtGeplaatst: ma 02 aug, 2010 19:42 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 20 jul, 2009 16:56
Berichten: 209
Woonplaats: langweer
ik kan je helaas niet vertellen hoe het moet en wat het kost
maar als je een foto reportage zou kunnen maken van hoe je het doet zou ik je zeer erkentelijk zijn

de mijne moet namelijk ook van't winter :oops:
na afstellen en meerdere cans remreiniger bokt mijn koppeling nog steeds dus de plaat zal wel op of krom zijn :evil:

_________________
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Drukgroep stuk
BerichtGeplaatst: ma 02 aug, 2010 22:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 574
het blok eruit halen is volgens mij minder werk dan de bak eraf. Ik weet niet een of de bak er wel onderuit kan met het blok er nog in, te weinig ruimte denk ik.
Ik heb de mijne vervangen door het blok eruit te halen, is circa een dag werk.
Je hebt wel een palletwagentje nodig (pompwagen)

In grote lijnen moet het volgende gebeuren:
- koelwater eraf + radiateur eruit
- uitlaat eraf
- bumper en dwarsbalk eruit
- benzineleiding eraf
- gasstang + koppelingskabel los
- bouten van de bak los, hier is eigenlijk speciaal gereedschap voor nodig, maar met steeksleutel en tang + een hoop gepruts en gevloek gaat het ook.
- dan kun je het blok er naar voren toe uit rijden met de palletwagen en een paar blokken hout.

of de carburateur los moet weet ik niet meer zeker, maar voor de extra ruimte zou je het sowieso kunnen doen.

Wat je moet vervangen moet je bekijken als het los is, als er stukken los liggen dan komen die waarschijnlijk van de drukgroep en moet die vervangen worden.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Drukgroep stuk
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2010 7:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
De motor hoeft er niet helemaal uit, maar ca.15cm naar voor. dan heb je genoeg ruimte om het te klaren. Vernieuw wel altijd de drukgroep en de plaat en het druklager,anders kan het dat de koppeling niet goed meer werkt


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Drukgroep stuk
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2010 7:34 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 16:45
Berichten: 59
Woonplaats: Roemenie
Indien ik enkel de motor wat naar voor schuif moet ik dan eveneens alles los maken,is het niet mogelijk enkel de bak eraf te halen?Ik moet mij aleen behelpen zodat ik opteer voor meer handwerk en minder nood aan gereedschap.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Drukgroep stuk
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2010 8:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Veel van de motoraansluitingen zal je los moeten maken,de uitlaat kan je delen.Het koelwater en de radiator incl ondersteun eruit.Een krik met een blokje hout onder het carter.
De motor blijft met zijn steunen op de chassisbalken staan.Het lastigste zijn die speciale boutjes waar de motor mee aan de bak zit. Als je daar een speciaal dopje voor te pakken kan krijgen,scheel dat veel werk.
De bak krijg je er niet achter vandaan.Dan haalde ik altijd de hele voortrein er onder vandaan :oops:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Drukgroep stuk
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2010 8:51 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 16:45
Berichten: 59
Woonplaats: Roemenie
Amai, dat wordt hard labeur.Ik vreesde al lang dat de er een tijd zal komen dat ik meer zal nodig hebben dan een bus kruipolie.Is de drukgroep zo'n gevoelige plek?Ik vond een faktuur van de vorige eigenaar en het hele zootje is al in 2003 door de club vernieuwd.Een tijdje geleden had ik reeds problemen en het bleek toen een veer te zijn die gebroken was.Kan het zijn dat enkel de veren vernieuwd moeten worden?Ik zou zo snel mogelijk de stukken willen bestellen want het duurt voor ze in Roemenie toe komen.Ik heb een mekanieker laten kijken en die had het over "kapotte roulmenten".Via het venster is duidelijk dat de druklager los van de vingers zit,ik weet niet eens indien daar roulmenten aanwezig zijn.
Ik ga aan het werk,bedankt voor de tips.
Ik stel het op prijs indien iemand mij de kost voor de onderdelen kan geven,ik bestel zo spoedig mogelijk.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Drukgroep stuk
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2010 9:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Het lijk me dat een roulement het druklager mee bedoeld wordt.
Als ik onderdelen gevonden heb,mail ik per pb.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Drukgroep stuk
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2010 11:03 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 16:45
Berichten: 59
Woonplaats: Roemenie
als de motor op de chassisbalken blijft staan betekent dat dat je nadien eerst de motor wat moet opkrikken om die nadien naar voor te kunnen schuiven?Dan moet eveneens de filter eraf,op het eerste zicht lijkt het eenvoudiger om de steunen van de motor los te maken maar ik ben bang dat alles wel eens op de grond zou kunnen belanden.Die boutjes zijn ook iets waar ik mijn hoofd mee breek,is er een alternatief hiervoor of moet die zelf gemaakt worden?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Drukgroep stuk
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2010 12:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Nee,de steunen blijven zitten aan de motor en rusten op de chassisbalken.
Je hoef hem dus alleen iets lichten en naar voren rijden


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Drukgroep stuk
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2010 15:12 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 16:45
Berichten: 59
Woonplaats: Roemenie
Ik wacht met ongeduld op iemand die de motor heeft gedemonteerd terwijl de bak blijft zitten.Je vraagt je echt af hoe ze erbij gekomen zijn om zo'n bouten op de bak te zetten.Ik twijfel zelf indien je met die speciale sleutel de zaak los krijg.
S.O.S


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Drukgroep stuk
BerichtGeplaatst: wo 04 aug, 2010 0:14 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2500
Woonplaats: Hengelo (OV)
Bij mij is het andersom geweest: motor er uit, maar bak laten zitten. Heb me niet veel aangetrokken van een speciaal sleuteltje voor zover ik mij kan herinneren en ook zonder geleidepennen alles weer op z'n plek gekregen. Zonder handige motorkraan enzo... moet dus toch te doen zijn :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Drukgroep stuk
BerichtGeplaatst: wo 04 aug, 2010 13:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 574
hmm ja niet aan gedacht, je kunt het blok een beetje lichten en dan de bus naar achteren rijden tot er ruimte genoeg is.

Als het al zou kunnen om de versnellingsbak te kunnen demonteren en het blok laten zitten is dat ook geen fijn werk omdat dan de aandrijfassen eraf moeten.
Dan zou ik er evengoed nog voor kiezen om het blok eruit te pakken.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Drukgroep stuk
BerichtGeplaatst: wo 04 aug, 2010 14:25 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 16:45
Berichten: 59
Woonplaats: Roemenie
Ik vrees dat de bak met motor en al eraf moet,ik heb met veel moeite 3 boutjes kunnen afhalen.De boutjes blijken volledig afgerond te zijn zodat er niets meer op past.Bovenaan met wat kloppen kan je nog iets doen maar aan de onderste kan je bijna zo al niet aan.Ik zal ondertussen de onderdelen bestellen.Als ik het goed heb gaat het om 3 delen,de drukgroep,koppelingsplaat en druklager?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Drukgroep stuk
BerichtGeplaatst: wo 04 aug, 2010 14:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Ja die 3 delen en het kan dat die speciale boutjes allang vervangen zijn door normale M7 bouten met 6kant


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group