Het is nu do 28 maart, 2024 11:18


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Koppeling vervangen - boodschappenlijstje?
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2012 10:25 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Na wijs beraad heb ik besloten toch maar mijn koppeling te vervangen. Hij is nu zo goed als op, en ik wil van de zomer niet stil komen staan met een perfect draaiende motor maar zonder koppeling :)

De vraag is nu: wat moet ik op het boodschappenlijstje zetten? Aangezien het altijd vrij ingewikkeld is en lang duurt voor ik het spul in huis heb wil ik in 1 keer klaar zijn.

Er staat nu:
- Koppelingsplaat
- Drukgroep (weet niet zeker of dat moet)
- Pakkingen (die half rondje kurken pakking, en welke nog meer...?)
- ...

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppeling vervangen - boodschappenlijstje?
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2012 10:29 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
- druklager met koolring
- en oliekering ook meteen vervangen als je de motor er voor vandaan hebt


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppeling vervangen - boodschappenlijstje?
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2012 12:04 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Michyl,

waarom de half ronde kurkpakkingen? je hoeft je carter niet los te halen hoor tis wel goed om die een keer samen met de filters schoon te maken maar hoeft niet.
ik heb alle onderdelen opgehaald in het magazijn in heesch omdat vooral de kleine dingetjes meestal niet te koop zijn bij de "onderdelen dozen schuivert"

Ik heb zelf vorige weer de hele reparatie van koolring gedaan en hier mij lijstje.

check even of er erg veel speling op de as van de koppelingsvork zit, zo ja even nieuwe bronzen busjes erin zetten. deze tik je er zo uit met een klein hammertje en een drevel/pen een beetje speling kan helemaal geen kwaad. check ook even hoe de staat van de koppelings kabel is zo nodig vervangen.

zowiezo vervangen:

2 boutjes/schroefjes M4 (als deze kopjes slecht zijn)
2 borgplaatjes voor de m4 boutjes
2 veerklemmen om de koolring op zijn plek te houden
1 nieuwe koolring
1 toplager voor achterin de krukas (oude trek je eruit met een keilbout en een tang)
1 priseas keerring voor de versnellingsbak
1 drukgroep (waarneer nodig)
1 koppelingsplaat (waarneer nodig)
1 bakje motorolie om de koolring een dag in te leggen om zich vol te zuigen
1 klodder kopervet (of ceramisch vet) om het kantel asjes van de koolring mee in te smeren
1 bus remmenreiniger om het koppelingshuis en vliegwiel schoon te maken.
1 klodder vloeibare pakking om het aluminium huis van de priseas-keerring mee in te smeren

voor het carter:

2 halve manen kurkpakking
1 tube vloeibare pakking
1 stalen halvemaan (van oude krukpakking voorzijde)
1 bus remmenreiniger om de flenzen en carter en filters mee schoon te maken.
1 nieuwe koperen Oring voor carter aftapbout
4L 20w50 motorolie
1 tube uitlaat pasta want je demper moet losgekoppeld

een hoop geduld want dit is een K klusje.

succes met de werkzaamheden.

Groetjes Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppeling vervangen - boodschappenlijstje?
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2012 13:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Zohee. Bedankt Thomas.
Ik heb je verrichtingen de afgelopen tijd ook gevolgd op dit forum, inclusief frustraties :mrgreen:
Daarom zie ik het wisselen van de koppelingsplaat maar als een groot project waarbij het wat langer gaat duren en wat meer geduld vraagt.

Mijn HY lekt bij die halfronde pakking wat olie, niet heel veel -zeg maar een gewone citroen hoeveelheid-, maar dit lijkt me een goede kans om de lekkage gelijk aan te pakken. Zeker als het gaat om 'versleten pakkingen'.

Wanneer moet trouwens de drukgroep vervangen worden? Ik dacht dat die altijd samen met de plaat vervangen moest worden.
En een dummy vraag: wat doet de koolring? :roll:

Dank weer allemaal!

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppeling vervangen - boodschappenlijstje?
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2012 13:13 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
de drukgroep en koppeling gaan in principe een bus leven en een beetje langer mee. dus die maarzo vervangen zou ik niet doen. hele makkelijke test, heeftje koppeling ooit geslipt? zo nee dan lekker niet vervangen.

de "koolring/druklager/throwout-release bearing" vertaald het intrappen van je pedaal naar het aanduwen van de drukgroep. om het snelheid verschil op te vangen in de draaiende drukgroep (motor toerental) en de stilstaande koppelings vork (waar je pedaal aan trekt zeg maar) deze glijden over elkaar heen als het ware waarbij het kool deel op het "druklager" langzaam afslijt.

hier een mooie uitleg met jip en janneke plaatjes.
http://auto.howstuffworks.com/clutch1.htm

de koolring moet axiaal kunnen bewegen op de vork waar ie aan hangt, en dat kan ie doen doordat ie in 2 halve hollen kan draaien op 2 halve bolle asjes die aan de zijkanten van het koolringhuis gegoten zijn. hij word hierin op zijn plek gehouden door de 2 veren op de koppelingsvork, deze veer-schalmen zitten weer op de vrok gebout met de kleine m4 boutjes en deze boutjes zijn geborgd met 1 metalen hoekstukje welke je met een schroevendraaien en hamertje tegen de boutjes aan mept zodat ze niet los kunnen trillen.

als je dat stukkie tekst er even bij houd als je de boel uit elkaar draait is het allemaal zo duidelijk.

Grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppeling vervangen - boodschappenlijstje?
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2012 16:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Te gek! Bedankt voor deze les!
Maarrrreee, als mijn koppeling nou wel slipt..?
Inspectieluikje laat een droog geheel zien, er zit voldoende speling op de kabel en er is weinig vlees te voelen bij het koppelen. Hij schakelt wel goed.

Je ziet het: stiekem heb ik nog hoop op een verlossend antwoord, als je dat even doet is je koppeling weer als nieuw :mrgreen:

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppeling vervangen - boodschappenlijstje?
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2012 10:19 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Michyl, sorry maar dan moet ik je daar toch teleurstellen,

als je last van een slippende koppeling hebt ook al is het maar heel weinig, en je gaaft zelf al aan dat ie bijna op is. moet je er toch echt aan geloven en ook een nieuwe drukgroep en plaat monteren.

als je het niet doet kun je de hele klus overnieuw doen.... en believe me, dat wil je niet! het kost ff een paar cent, maargoed kijk eens wat de koppeling vervangen bij een moderne auto kost als je hem naar een garage brengt, 1000 euro komt waarschijnlijk eerst. zie je zo duur is zo'n HY nog niet!

Grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group