Het is nu do 28 maart, 2024 13:49


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2014 23:29 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Beetje komkommertijd alhier ...
Maar hélemaal stilzitten doen we niet.

Aangezien het nog steeds wachten is op een set nieuwe zuigers + cilinders vandaag maar eens een paar uurtjes besteed aan de (geluids-)isolatie van de motorruimte.
Had nog een kortingsbon van de Karwei liggen dus heb een giga-bedrag van wel EUR 7,= besteed aan eierdoppen-schuimplaat. Aangezien Otje's vloerplaten óók daarmee (aan de onderzijde) zijn bekleed en dát al een behoorlijk resultaat opleverde verwacht ik nu wéér wat minder "noise" ...

Heb dit al ooit eens eerder vermeld: die platen zijn dus brandveilig !
Heb vandaag uit nieuwsgierigheid de proef op de som genomen en met een verfbrander een stuk verhit. Zoals de verpakking al vermeld: het smelt niet en druipt niet. Neen, groot was mijn verbazing: het VERDAMPT gewoon ...
Geen aangenaam luchtje maar er blijft dus letterlijk NIETS van over.

Oh ja: heb het hele spul vastgekit met "Montagelijm" (EUR 3,95) van onze onvolprezen sub-leverancier voor o.a. auto-restaurateurs, de "Aktion". Die lijm is op waterbasis en bij uitstek geschikt voor het verlijmen van polystyreen (en soortgelijke poreuze materialen). Bestand tegen temperaturen van -20*C tot +70*C.
Heb hiermee ook al een heel bevredigend resultaat geboekt bij Valérie, m'n AZU 250, waarbij ik de hele binnenzijde heb "bekleed" en deze óók met die lijm heb vastgekit.
Bijkomend voordeel (voor iemand zoals ik, die al smerige handen heeft wanneer 'ie nog maar in de buurt komt van enig sleutelwerk ...): gewoon water en zeep volstaat om je handen schoon te krijgen ...


Bijlagen:
DSC00659.JPG
DSC00659.JPG [ 241.7 KiB | 18159 keer bekeken ]
DSC00660.JPG
DSC00660.JPG [ 245.48 KiB | 18159 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2014 23:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Ver-laat kerstcadeautje ...
't duurde even maar nu kunnen we weer vooruit.
Gelukkig zijn de zuigers voorzien van een pijltje waardoor er geen vergissingen meer mogelijk zijn bij het "desaxatie"-fenomeen (bedankt Jacques !). (zie ook de opmerking van Ferry bij "workshop blokrevisie").
Alleen een beetje vreemd: op twee cilinders staat het nummer "1306" vermeld; op de andere twee "1311".
Daarnaast: wanneer je de cilinders (op een vlakke ondergrond) met de "afgevlakte" kanten twee aan twee tegen elkaar zet (zoals ze straks óók in het blok komen te zitten) dan raken de onderste randen van die vlakke kanten elkaar precies maar zit er bovenaan een ruimte tussen van ca. 1 mm.
Iemand een suggestie ? Of zitten de cilinders enigszins schuin in het blok ... ?


Bijlagen:
DSC00667.jpg
DSC00667.jpg [ 170.25 KiB | 18134 keer bekeken ]
DSC00661.jpg
DSC00661.jpg [ 217.08 KiB | 18134 keer bekeken ]
DSC00664.jpg
DSC00664.jpg [ 168.58 KiB | 18134 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2014 16:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Otje schreef:
dan raken de onderste randen van die vlakke kanten elkaar precies maar zit er bovenaan een ruimte tussen van ca. 1 mm.
Iemand een suggestie ?

wie zegt of waar staat dat de beide omtrekken gelijk (moeten) zijn?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2014 22:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
tja ... niemand zegt en er wordt óók nèrgens vermeld dat er verschil in zou moeten zitten ... :wink:
Maar mijn gevoel voor logica zegt me dat indien bij (alle) vier identieke cilinders één zijde is vlakgeslepen het toch héél waarschijnlijk is dat deze vlakken elkaar over de gehele lengte raken ...
Afijn, de praktijk gaat het uitwijzen. :roll:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Laatst bijgewerkt door Otje op di 14 jan, 2014 1:10, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2014 23:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
:oops: ik heb niet goed gelezen :oops:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2014 23:53 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
Hoi Gert,

Zijn de bussen wel even hoog? op de foto lijkt de onderste rand van de 1311 dikker dan de 1306.
Ik wil je niet zenuwachtig maken, maar vandaag heb ik bij Citrotech geleerd dat er twee soorten bussen blijken te bestaan.
De standaard lengte bus en een te lange bus... Die te lange bus is voor revisiebedrijven. Het blijkt dat door de tand des tijds de voet in het blok waarop de bus rust (waar het papieren pakkinkje tussen zit) nog al eens in slechte staat is. Die voet moet dan gevlakt worden en daardoor kan het zo zijn dat de ene bus meer of minder boven het blok uitsteekt dan de ander. Die te lange bussen moeten altijd worden afgedraaid op de op die plaats juiste lengte (paar tienden boven de rand uitsteken). Zo ontstaat weer een passen geheel.
Ik hoop natuurlijk dat na montage alles mooi op z'n plek zit en je de rest weer kan monteren.
Succes, Ferry

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: di 14 jan, 2014 1:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Heren,
bedankt voor jullie reacties ! :lol:
En Ferry:
pas nádat ik de foto's alhier had geplaatst viel mij inderdaad dat verschil in de onder-rand van de cilinders op ... reden voor een "gevoelsmatige" aarzeling om vandaag met de hele ombouw te beginnen (niet duzzz) ... en ook een beetje in afwachting van eventuele reacties op mijn vraag op dit Forum ...
A.s. woensdag ligt bij de "Aldi" (je weet wel, één van mijn "hofleveranciers" hahaha ... !!!) in ons dorp een elektronische schuifmaat (EUR 9,99) in de schappen.
Beter "ten hele gekeerd" dan "ten halve gedraaid".
Zal nogmaals (maar nu héél secuur) de hele bubs nog eens goed ná-meten en kijken wáár de verschillen zitten.
Daarna wordt het zoeken naar degene die het "verlossende" antwoord kan geven ...
En anders ... wordt het a.s. zaterdag wèèr een ritje naar Heesch alwaar ik alsdan "onze" onvolprezen Albert hoop te treffen ... (tja, dié doet àlles nog "live" hè ... nix geen internet/mail en zo ...)
Groet,
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: di 14 jan, 2014 10:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Bel Fons of Stan anders even. Die moeten je ook verder kunnen helpen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2014 23:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Nieuw speeltje aangeschaft: een elektronische schuifmaat. Hele bubs nog eens op een glasplaat gezet, alles nagemeten en uiteindelijk blijken de cilinders qua (relevante) maatvoering identiek te zijn. Oók de vlak-geslepen zijden blijken over de hele lengte nauwkeurig op elkaar aan te sluiten.
Tevens nog even de "bestaande" situatie in het blok bekeken; de vlakke zijden van de cilinders hebben daar een (weliswaar minimale) tussenruimte. Zal ongetwijfeld te maken hebben met de hitte-uitzetting van het staal.
Ik vermoed dat de cilinders eerst worden "gegoten" en daarna op maat worden afgedraaid; kennelijk wordt minder nauwkeurig omgegaan met het "buitenwerk" (het smallere gedeelte van de buitenwanden dat niet met de draaibank-beitel in aanraking komt) aangezien de "onder-kraag" rondom niet overal even hoog/breed is. En dat was dus te zien op die foto. Geldt overigens voor alle vier de cilinders.
Vandaag een beetje "gestoeid" met de waterpomp. Foto's volgen nog.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2014 19:03 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Bijkomend voordeel van een "overall-motor-operatie" is dat je dan meteen het hele rand-gebeuren óók eens onder handen kunt nemen. Bijgaand de waterpomp die nu aanzienlijk soepeler draait dan voorheen. Voor de nieuwsgierigen: ik vond het altijd een heel gepiel om met een pipetje telkens die olie in het reservoirtje van het bronzen glijlager bij te vullen. Ik heb nu in dat vulbuisje een stuk benzineslang vastgelijmd met aan het andere eind een afschroefbare dop (in feite het tuitje van een oude flacon voor versnellingsbakolie). Het uiteinde van die slang komt nu boven de radiator uit. Nu hoef ik niet meer mijn arm achter de radiator te wurmen én het voorraadje olie is véél groter. Simple comme "bonjour".
Heb in het verleden eens een vel "pakking-papier/karton" aangeschaft. Zelf pakkingen snijden is uiteindelijk een stuk goedkoper ...


Bijlagen:
DSC00670.jpg
DSC00670.jpg [ 182.74 KiB | 18052 keer bekeken ]
DSC00671.jpg
DSC00671.jpg [ 149.23 KiB | 18052 keer bekeken ]
DSC00672.jpg
DSC00672.jpg [ 169.33 KiB | 18052 keer bekeken ]
DSC00674.jpg
DSC00674.jpg [ 155.6 KiB | 18052 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2014 20:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi Gert,

Je vorige rubber onder de waterpomp is kapot gegaan door overmatig olieen van dit lagertje. Met deze oplossing verwacht ik dat het slangetje altijd met olie gevuld zal zijn en dat er nog meer olie onderuit je waterpomp zal komen.

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2014 20:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Het slangetje op zich is wel een goed idee maar wat Ree zegt moet je echt serieus nemen. Dus slangetje kun je wel gebruiken, "maar met mate" !


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2014 23:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 09 mei, 2011 15:48
Berichten: 272
Woonplaats: Losser
Er bestaat toch ook rubber dat tegen olie bestand is?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: za 18 jan, 2014 0:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Het feit dat óók "mijn" rubber ring langzaam veranderde in plakkerige kauwgom (had er uit het verleden al ervaring mee) hoop ik nu juist te hebben opgelost. Voorheen "op gevoel" met een pipet op goed geluk dat vulpijpje zoeken. Vaak ging de olie overal heen ... behalve ín dat pijpje ... Nu kan ik héél precies een afgepaste hoeveelheid olie op eenvoudige wijze in dat slangetje druppelen. (Inderdaad, rectificatie op mezelf (!): niet "vól"-gieten want dan blijft het onderaan een vette boel.)
De slang is olie en benzine bestendig, heb 'm bij een "slangenspecialist" gehaald !

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: di 21 jan, 2014 1:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Tja ... had net als Ferry óók last van "keutelen-rondom-het-blok" maar kan nu natuurlijk niet achterblijven ...
Van de "big-ends" waren 7 bouten met de hand te lossen, de 8ste had wat luchtdrukhulp nodig (en de aanschaf van dop 12 mm).
Zuigers "gelost": bij alle zuigers was de bovenste zuigerveer in twee stukken gebroken, bij cilinder 2 kwam de 2e zuigerveer er in alle denkbare kleine stukjes uitgevallen. De olieschraapveer (de onderste/dubbele) was overal nog intact.

Plaatjes:
1) ter (latere) oriëntatie
2) oude meuk (1)
3) onberispelijke krukas
4) oude meuk (2)
5) bovenste twee zuigerveren 2e cilinder
6) klaar voor het plaatsen van de nieuwe cilinders
7) het "gat van Ferry" :lol:


Bijlagen:
DSC00675.jpg
DSC00675.jpg [ 209.99 KiB | 18010 keer bekeken ]
DSC00678.jpg
DSC00678.jpg [ 184.99 KiB | 18010 keer bekeken ]
DSC00686.jpg
DSC00686.jpg [ 229.5 KiB | 18010 keer bekeken ]
DSC00687.jpg
DSC00687.jpg [ 211.3 KiB | 18010 keer bekeken ]
DSC00688.jpg
DSC00688.jpg [ 219.16 KiB | 18010 keer bekeken ]
DSC00689.jpg
DSC00689.jpg [ 210.74 KiB | 18010 keer bekeken ]
DSC00690.jpg
DSC00690.jpg [ 198.02 KiB | 18010 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group