Vandaag met weliswaar enigszins verkleumde vingers weer verder.
Plaatjes:
1) kop geplaatst en kleppen gesteld
2) vliegwiel teruggezet, in het midden het nieuwe prise-as toplager
3) nieuwe koppelingsplaat, d.m.v. de prise-as gecentreerd
4) d.m.v. hulp-draadeindjes de drukgroep half-vast tegen het vliegwiel
5) de drukgroep weer gemonteerd
6 t/m 9) het begint weer op een motorblok te lijken
(Leuk ... om te ontdekken dat de "heren Citroën-ingenieurs" destijds zèlf driftig hebben nagedacht over die uitsparingen in het vliegwiel ... Als gevolg van die uitsparingen en de bijkomende luchtcirculatie/(onder)druk wordt alle (slijt-)stof e.d. van de koppelingsplaat automatisch naar buiten geventileerd ...)
Het laatste onderdeel, de carterpan, kon ik nog niet monteren. Na de demontage is de kurken "halve maan" (zijnde de olie-afdichting aan de voorzijde onder het krukaslager) verloren gegaan en ik was niet zo slim om die bij mijn laatste bezoek aan het magazHYn mee te nemen ...
Citaat:
benieuwd of alles goed is gegaan met de stand van de zuigers/bussen etc.
Ghys, als je dan tóch bezig gaat is dit
http://flyinghy.nl/desaxatie.htm interessant om eens te lezen. Vervolgens (met dank aan HYvonne) - bij het plaatsen van de zuigers - dien je erop te letten dat van géén van de zuigerveren de opening gericht is naar de zijde van de cilinder waar de meeste druk op komt tijdens de ontsteking (zie voorgaande link) èn dat de plaats van de openingen van de drie zuigerveren ten opzichte van elkaar telkens 120 graden scheelt. Oftewel telkens op éénderde van de omtrek van de zuiger.
In het algemeen: belangrijk is wèl om àlle (!) bouten aan te draaien op de daarvoor voorgeschreven spanning ! Zie reparatie handboek (gele gedeelte) "handeling nr. H72.100-00 (Motor)"