Het is nu do 28 maart, 2024 21:08


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: kabaal in de derde versnelling.
BerichtGeplaatst: zo 31 mei, 2015 22:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Zie mijn eerdere toelichting: het lijkt er inderdaad op dat de priseas ongewenste bewegingsvrijheid heeft. Je schreef dat je beide achterste versnellingsbaklagers er vrij gemakkelijk uit kreeg. Ben je in het achterdeksel nog "opvulringen" tegengekomen ? Want DIE moeten ervoor zorgen dat de beide lagers stevig worden aangedrukt in de bak en dientengevolge voorkomen dat beide assen "axiale speelruimte" krijgen. Aangezien je dit topic al snel in het leven riep betekent dat dat het hele probleem al aanwezig was bij aanschaf van jouw TUB. Zou kunnen dat de vorige eigenaar al heeft zitten sleutelen en "iets" is vergeten ... ?
Borgmoeren GOED geborgd ?
De voorzijde (punt) van de priseas draait overigens in een (echt) toplager(tje), niet in een bronzen bus. (zie foto)
Citaat:
dat bij elke bediening van de koppeling de krukas, drukgroep en koppelingsas heen en weer schuiven ...

De krukas alsmede het daaraan geboute vliegwiel, waarop wederom de gehele drukgroep incl. koppelingsplaat zit gemonteerd, zijn onderdelen van het "motor"-gedeelte. Daar kan het dus eigenlijk niet aan liggen want dan zou er - bij axiale speling - een hoop herrie vanuit de motor komen (want (o.a.) de "big-ends" van de zuigerstangen zouden het dan zwaar te verduren krijgen). Het "druklager" (lees koolstofring) + bediening ervan is wederom onderdeel van de V-bak maar staat los van - en ondervindt totaal geen invloed van welke axiale speling dan ook.
Denk dat dit
Citaat:
Misschien dat je verandering in de asstand ziet als je derde versnelling zet en dan voor of achteruit duwt om zo de situatie van optrekken of afremmen in de derde versnelling na te bootsen.
een goede tip is.


Bijlagen:
DSC00727.jpg
DSC00727.jpg [ 201.22 KiB | 22984 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kabaal in de derde versnelling.
BerichtGeplaatst: zo 31 mei, 2015 23:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Aangezien de koppelingsas los blijkt te liggen gaat mijn verhaal van axiale speling niet meer op.
Trouwens, er kan soms veel axiale speling aanwezig zijn zonder dat de motor protesteert. Bij sommige auto's kan deze speling zich laten gelden in de versnellingsbak.

Dat de verschijnselen mogelijk een gevolg zijn van een vroegere knutselpoging klinkt redelijk plausibel

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kabaal in de derde versnelling.
BerichtGeplaatst: zo 31 mei, 2015 23:25 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
Gert-Jan Brink schreef:
As is inderdaad los bij een HY. Je kunt hem na verwijderen van de motor zo uit de bak trekken.en er zo ook weer in schuiven. De motor/het vliegwiel moet hem op zn plek houden. Weet uit mn hoofd even niet of er bij een HY blok een bronzen toplager in de achterkant van de krukas zit zoals bij een 2cv. Maar aangezien je het probleem alleen in de 3 hebt, verwacht ik niet dat je je probleem daar moet zoeken.

ik vermoed 1 van de achterste lagers


En die heb ik net vervangen.....

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kabaal in de derde versnelling.
BerichtGeplaatst: zo 31 mei, 2015 23:38 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
Otje schreef:
Zie mijn eerdere toelichting: het lijkt er inderdaad op dat de priseas ongewenste bewegingsvrijheid heeft. Je schreef dat je beide achterste versnellingsbaklagers er vrij gemakkelijk uit kreeg. Ben je in het achterdeksel nog "opvulringen" tegengekomen ? Want DIE moeten ervoor zorgen dat de beide lagers stevig worden aangedrukt in de bak en dientengevolge voorkomen dat beide assen "axiale speelruimte" krijgen. Aangezien je dit topic al snel in het leven riep betekent dat dat het hele probleem al aanwezig was bij aanschaf van jouw TUB. Zou kunnen dat de vorige eigenaar al heeft zitten sleutelen en "iets" is vergeten ... ?
Borgmoeren GOED geborgd ?
De voorzijde (punt) van de priseas draait overigens in een (echt) toplager(tje), niet in een bronzen bus. (zie foto)
Citaat:
dat bij elke bediening van de koppeling de krukas, drukgroep en koppelingsas heen en weer schuiven ...

De krukas alsmede het daaraan geboute vliegwiel, waarop wederom de gehele drukgroep incl. koppelingsplaat zit gemonteerd, zijn onderdelen van het "motor"-gedeelte. Daar kan het dus eigenlijk niet aan liggen want dan zou er - bij axiale speling - een hoop herrie vanuit de motor komen (want (o.a.) de "big-ends" van de zuigerstangen zouden het dan zwaar te verduren krijgen). Het "druklager" (lees koolstofring) + bediening ervan is wederom onderdeel van de V-bak maar staat los van - en ondervindt totaal geen invloed van welke axiale speling dan ook.
Denk dat dit
Citaat:
Misschien dat je verandering in de asstand ziet als je derde versnelling zet en dan voor of achteruit duwt om zo de situatie van optrekken of afremmen in de derde versnelling na te bootsen.
een goede tip is.

Op het pignonaslager zaten 2 opvulringen. Op het priseaslager niet. Maar dat lager lag zo te zien en te voelen vlak met het bakvlak. Het deksel heeft voor dat lager ook geen groef waar ringen in zouden passen. Dat heeft het deksel voor het andere lager wel. Gezien de beperkte ruimte heb ik geen meting kunnen doen ter controle. Maar ik zie hier ook niet direct een verband met een gierend geluid bij optrekken en constante snelheid in de 3. En een wat kloppend en rammelend geluid bij stationair draaien.

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kabaal in de derde versnelling.
BerichtGeplaatst: zo 31 mei, 2015 23:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Zie jouw reactie "voorbij komen" ...
Helemaal nix mis met jouw inspanningen !
Het is alleen zo dat: aan de vóórzijde zit de "punt" van de priseas opgesloten in het zogenaamde "toplager" (in het vliegwiel). Kan dus geen kant op. Aan de achterzijde in de V-bak lopen beide versnellingsbak-assen in lagers welke "los" in het "huis" van de V-bak zitten en die - zoals je zelf nu hebt ervaren - van "buitenaf" moeten worden aangebracht. De assen worden - ten opzichte van die lagers - geborgd door borgmoeren. Maar wanneer die lagers (horizontale) speelruimte (oftewel heen en weer schuiven in de uitsparingen van de V-bak) hebben dan heeft dat dus onmiddelijk effect op de beide assen. Vandaar dus die aandacht voor de "opvulringen".
Succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kabaal in de derde versnelling.
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2015 0:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Een gierend geluid kan passen bij een lager dat meedraait in zijn passing

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kabaal in de derde versnelling.
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2015 19:11 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
Klinkt plausibel. Dus achterdeksel er weer af en e.e.a. nameten. Ga ik doen.

Een 'truc' die ik ken van het afstellen van de conische lagers van de v-bak bij de uitgaande assen bij mijn 4cv is het plaatsen van looddraadjes (soldeer). Deze worden geplaatst tussen de lagerschaal en het deksel. Daarna de zaak goed aandraaien en weer losmaken. Uit de mate van indrukking kun je daaruit de dikte van de te plaatsen shims bepalen. En misschien kan ik ook zien/voelen of de buitenschalen meedraaien.

Zo gauw ik iets weet, laat ik van mij horen!

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kabaal in de derde versnelling.
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2015 19:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
ALS er al een lager meedraait gok ik op de voorste van de pris-as

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kabaal in de derde versnelling.
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2015 22:04 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
JanW schreef:
ALS er al een lager meedraait gok ik op de voorste van de pris-as

En daar kun je dus niet zo bij.... Maar zou zo'n lager spontaan mee gaan draaien? Lijkt me dan weer niet zo logisch.

Waarom hebben ze indertijd de bak ook niet gewoon aan de voorkant gezet net zoals de Traction...... Verwijderen is dan een fluitje van een cent! Maar ja, De gebroeders Michelin zullen wel niet gedacht hebben dat een stel idioten na 40-60 jaar er nog steeds in rond zouden rijden :D .

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kabaal in de derde versnelling.
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2015 20:34 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
Deksel gelicht. Ik kan geen enkele speling in axiale richting waarnemen dan wel voelen door met een stuk ijzer die speling te checken. Wat mij echter wel opvalt is dat de olie (inmiddels 2 x vervangen) vervuild is na slechts enkele kilometers. Zie bijgaande foto. Werpt dit misschien ander licht op de zaak?
Voor de duidelijkeheid :wink: : links nieuwe olie uit het blik (EP80), rechts uit de bak.


Bijlagen:
vbak-olie-800.jpg
vbak-olie-800.jpg [ 92.04 KiB | 22966 keer bekeken ]

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kabaal in de derde versnelling.
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2015 21:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Heb je een magnetisch plug?

Er is in elk geval iets mis, dat is nu wel duidelijk; de olie behoort schoon te zijn.
Als er iets aanloopt zou ik dat niet langer laten bestaan. Ik vrees dat je de bak van dichtbij moet inspecteren...

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kabaal in de derde versnelling.
BerichtGeplaatst: do 04 jun, 2015 14:41 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
Vandaag nog maar eens goed in de bak gekeken. Assen gedraaid maar ik kan nergens iets raars zien aan de assen of de tandwielen. Een wiel rondgedraaid en in de derde versnelling levert ook geen informatie op. Ik kan geen noemenswaardige speling zowel axiaal als radiaal vinden door met een stevige schroevendraaier tegen assen en tandwielen te drukken. Er zit wel wat speling bij het differentieel.
De buitenste schalen van de achterste lagers zijn van binnenuit te zien en met enig wrikken is hier geen beweging waar te nemen. Dus het meedraaien van deze schalen lijkt mij niet zo voor de hand liggen.
Bijgevoegd nog een foto van de bakolie (Kroon oil EP80) na ca 10 km en ik vraag mij af wat na ca 10 km zo een vervuiling kan veroorzaken. De aftapplug is magnetisch en daar zit wel wat ijzervijlsel op. Is er iets dat zo snel aan het slijten is dat het die verkleuring veroorzaakt en voor de ongewenste bakgeluiden zorgt?

Ik ben bang dat de motor/bak er toch uit moet. Of het hele paard? Kan iemand daar iets over zeggen. De een gaat voor het hele paard, de ander voor alleen de motor/bak-combinatie.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Gearoil Kroon EP80
kroonolie.jpg
kroonolie.jpg [ 109.22 KiB | 22946 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Bakolie (geen frituurolie...) na ca 10 km
olie-2.jpg
olie-2.jpg [ 136.4 KiB | 22946 keer bekeken ]

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kabaal in de derde versnelling.
BerichtGeplaatst: do 04 jun, 2015 15:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Het zou misschien nog kunnen dat de nieuwe olie allerlei oude vieze troep losmaakt. Maar dat doet niets af aan het geluid.
ik heb het paard er nog uit liggen, kun je bekijken als je wilt; het is niet moeilijk wel wat werk.
Motor en bak tegelijk kan ook , wat jij wilt. Voordeel van paard verwijderen is dat je de motor en bak als unit en in situ kunt beoordelen. 2 dikke buizen met zwenkwielen door de gaten in de voorzijde van het paard en je hebt een prima verplaatsbare unit.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kabaal in de derde versnelling.
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2015 0:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Ik ben bang dat de motor/bak er toch uit moet. Of het hele paard? Kan iemand daar iets over zeggen. De een gaat voor het hele paard, de ander voor alleen de motor/bak-combinatie.
Hele paard is wel èrg rigoureus en naar mijn mening totaal niet nodig ! Met een half dagje sleutelen trek je (afhankelijk van jouw "hulpmiddelen") de hele motor/bak combinatie eruit. Tip: door - naast het verwijderen van de ophangbeugel van de V-bak alsmede de linker ophangsteun van het motorblok - óók het bovendeksel (met de schakelstangen etc.) van de V-bak tijdelijk te demonteren - krijg je de gehele combinatie "motor/V-bak" er vrij makkelijk "onderuit" gereden. Mits je "trolleys" o.i.d. hebt om èn motor èn V-bak tegelijkertijd degelijk te ondersteunen !
"Slechts" een paar honderd kilo dood staal ...
Je kunt er óók voor kiezen dit proces in twee stappen te doen: eerst de motor en vervolgens V-bak. Betekent een enorm gepriegel om beide delen éérst van elkaar los te maken ...
Suc6 !

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kabaal in de derde versnelling.
BerichtGeplaatst: wo 10 jun, 2015 10:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Paard eronder uit is slechts een half uur werk. (Remleiding is deelbaar )
erg handig als je die buizen met zwenkwielen hebt voor voorin het paard , kun je bij de club lenen.
Tip: verwijder je voorwielen, dan kun je het paard op de remtrommels eronderuit rijden, hoeft je bus niet zo heel veel omhoog. Dat gaat met 2 HY krikken.
Heb hetzelf 3 maal zo gedaan.

Maar of je daar veel wijzer van wordt is de vraag. Daarna moet je alsnog de bak van de motor verwijderen. Voordeel is wel dat je de motor in het paard kan laten zitten. Koelsysteem kan blijven zitten etc.

ik denk echter dat de motor verwijderen en daarna de bak het makkelijkst is. Met een beetje doorsleutelen en niet te veel pech staat het hele spul er in 2 uur naast.

ikzelf gebruik een houten plaat met gat voor de aftapplug onder het carter en dan een motorfiets lift onder het blok. Daarmee rijdt je het blok zo het paard uit.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group