Het is nu ma 17 dec, 2018 15:23


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Keerringen Differentieel
BerichtGeplaatst: wo 03 maart, 2010 17:56 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 16 mei, 2007 16:37
Berichten: 111
Woonplaats: barneveld
Momenteel beetje lastig om keeringen van het Differentieel te krijgen via de normale weg,langere levertijd.
Met google kom ik meerdere mogelijkheden tegen maar ik weet niet de exacte maat.
Moet ik nu de maat nemen van de as of juist net iets kleiner?
Wie heeft de juiste maat voor mij?
gr Willem

_________________
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Keerringen Differentieel
BerichtGeplaatst: di 16 maart, 2010 12:54 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 16 mei, 2007 16:37
Berichten: 111
Woonplaats: barneveld
Verbaast dat niemand dit weet,ik ben er inmiddels zelf achter gekomen.
De maten zijn 40x61x12 en die zijn zeer lastig te krijgen bij de reguliere verkopers.(ook niet bij de DS club)
Inmiddels op de draaibankde flensmaat van 61 uitgedraaid naar 62 (0.5mm afdraaien) zodat er een standaard keerring in past die overal te koop zijn.
gr WP

_________________
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Keerringen Differentieel
BerichtGeplaatst: ma 26 apr, 2010 14:56 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: ma 17 sep, 2007 19:50
Berichten: 59
Woonplaats: Helenaveen
Hallo Willem,

ik vermoet dat bij mij deze keeringen ook lekken, sinds kort loopt daar ergens versnellingbakolie weg, aan beide zijden.
Vervangen van deze keeringen, is dat een lastig karwei, waar te beginnen.

gr.
Paul.

_________________
non, je ne regrette rien !!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Keerringen Differentieel
BerichtGeplaatst: do 29 apr, 2010 12:51 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 16 mei, 2007 16:37
Berichten: 111
Woonplaats: barneveld
Hallo paul,

Sorry voor de late reactie,ik was met vakantie.
De keringen vervangen is niet zo heel erg moeilijk,ik had het voordeel dat het paard er onderuit was en ik overal goed bij kon.
Je moet de aandrijfassen los maken van het differentieel en zorgen dat je er geen last meer van hebt, daarna kun je de M7 boutjes losdraaien(ik dacht 8 stuks) en de complete as er uit halen.
Ja ik weet het maar ik schrijf het toch,vergeet niet de olie er uit te halen :D
Je moet dus ook de pakking hieronder vervangen,evt. vloeibare pakking weer gebruiken.
Als je de as er uit hebt moet je aan de binnenkant de borgmoer losdraaien(normale draad maar kan zwaar gaan)die het buitenlager op zijn plaats houdt.
De as kan er uit en je kunt de flens op de draaibank een 0,5 mm uitdraaien(dus geen hele mm!!!),de standaard kering van 62x40x12 kun je bij verschillende bedrijven krijgen.
Het is verstandig om het werkplaatshandboek er bij te houden(kopie voor de zwarte handen).
Het is niet moeilijk,je moet er alleen rustig de tijd voor nemen en logisch nadenken.
Ik weet niet of je mischien de bak er onderuit hebt maar dan adviseer ik gelijk de keerring te vervangen van de aandrijfas die naar de koppeling gaat,dit is 5 minuten werk en hij kost je niet veel geld.
Succes,ik ga nu weer op vakantie maar tussendoor wel even naar de Citromobile dus wellicht treffen we elkaar.

Groeten Willem

_________________
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Keerringen Differentieel
BerichtGeplaatst: do 29 apr, 2010 20:11 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: ma 17 sep, 2007 19:50
Berichten: 59
Woonplaats: Helenaveen
Ok, bedankt Willem voor de raad, ik moet er nu circa 1 liter per 100 km bijvullen, zo snel komt het er weer uit,
mar kan het bij dergelijke hoeveelheden ook nog iets anders zijn.
De lekkage lijkt aan beide zijdes te zitten, en is van de 1 op de anderedag meteen zo heftig begonnen.
Ik had graag naar de ciromobiel gekomen, maar dat lijkt me met de bus geen optie.

gr
Bedank

Pau

_________________
non, je ne regrette rien !!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Keerringen Differentieel
BerichtGeplaatst: di 04 mei, 2010 11:49 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: ma 17 sep, 2007 19:50
Berichten: 59
Woonplaats: Helenaveen
Hallo Specialisten,

heeft iemand dit al eens meegemaakt, en kan mij op weg helpen?
De zon begint te schijnen, wij moeten de weg op!!( zonder oliespoor).

alvast bedankt

_________________
non, je ne regrette rien !!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Keerringen Differentieel
BerichtGeplaatst: di 04 mei, 2010 11:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 956
Woonplaats: Zuid-Limburg
Hallo Paul,

Heb je al eens hier aan gedacht?

Donateurs van het Citroën HY team kunnen gebruikmaken van de informatietelefoon.
Als u problemen heeft met de HY kunt u van maandag t/m vrijdag - van 9.00 tot 21.00 uur - bellen (073) 64 32 33 5 of mailen naar informatie@citroenhyteam.nl. Aan de telefoon zit Stan Bögels. Hij rijdt al zo’n 25 jaar HY en heeft veel sleutelervaring.

_________________
Citroen HY + Yvonne caravan = HYvonne


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Keerringen Differentieel
BerichtGeplaatst: di 04 mei, 2010 13:59 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: ma 17 sep, 2007 19:50
Berichten: 59
Woonplaats: Helenaveen
Ja HYvonne,

ik was al van plan om komende zaterdag even langs het magazijn te gaan,
en de kennis en kunde van Albert( en de andere medewerkers) te raadplegen.
Via de telefoon is alles toch wat moeilijker uit te leggen
Maar ik had verwacht dat dit probleem wel vaker voorkomt, en dat ik via het forum al een stuk verder zou komen.
Je kunt wel meteen de boel al uit elkaar gaan halen, maar ik wil het liever eerst zeker weten waar het probleem zit.

gr.

_________________
non, je ne regrette rien !!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Keerringen Differentieel
BerichtGeplaatst: di 04 mei, 2010 14:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 956
Woonplaats: Zuid-Limburg
nou Paul, dan zie ik je zaterdag wel in het Magazijn en kan wellicht ook hiervan leren.

_________________
Citroen HY + Yvonne caravan = HYvonne


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Keerringen Differentieel
BerichtGeplaatst: ma 09 aug, 2010 22:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 576
Hallo, ik ben nu ook bezig de keerringen te vervangen.

Links ging makkelijk: bouten van de binnenste aandrijfasflens los (6x) en de boutjes van het lagerhuisje los (5x) en ik kon de astap eruit pakken. Aandrijfas kon ver genoeg aan de kant.

Rechts is het wat moeilijker. De aandrijfas moet er in zijn geheel uit, maar ik weet niet hoe ik het bij de fusee moet doen. Die moet namelijk naar buiten om de as te kunnen verwijderen.
Normaal haal ik bij een auto de onderste kogel los en dan kan ik de fusee naar buiten trekken, echter bij HY kan die kogel er niet uit omdat hij dan tegen de aandrijfas aan komt.
Is het nu de bedoeling om de bovenste kogel los te maken? De moer is namelijk niet eenvoudig los te draaien, maar als het niet anders kan dan moet het maar.

Weet iemand wat de stappen zijn om aandrijfas te verwijderen?

groeten en bedankt,

Joost


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Keerringen Differentieel
BerichtGeplaatst: za 14 aug, 2010 20:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 576
Dan zal ik zelf maar antwoord geven op mijn vraag: :)
Bovenste kogel lossen gaat net met een steeksleutel (30), de onderste moet ook los om de aandrijfas uit de naaf te kunnen halen.
Maar die wou er niet zo makkelijk uit dus daar heb ik een persje voor moeten maken.
Afbeelding

Nu kon de as ver genoeg aan de kant om de keerring te vervangen.
Maar de as kan nu nog steeds niet eruit gehaald worden, is het de bedoeling dat de bak er dan uit moet? Daar is ook niet echt over nagedacht dan.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Keerringen Differentieel
BerichtGeplaatst: di 09 mei, 2017 13:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 801
Woonplaats: Breda
Ik zie dat de keerringen inmiddels verkrijgbaar zijn bij de diverse citroen specialisten enlager/keerring bedrijven.
Dus uitdraaien hoeft niet meer

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance
XM V6
Fiat Topolino 1938

Als alles uit de hand dreigt te lopen:
http://www.family-life.nl/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Keerringen Differentieel
BerichtGeplaatst: wo 10 mei, 2017 20:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 267
Woonplaats: alesund Norway
Rechteras gaat er alleen uit als je het alu afdekplaatje aan de bakkant eerst van de as wegneemt. Die mm heb je nodig.
Een andere optie is de rubberhoes losmaken en 1 voor 1 de 3 tripodekogels eruit pielen. Daarna kun je het tripodehuis kantelen en wegnemen. Dit is echter een vies klusje en meer werk ivm schoonmaken en nieuw vet aanbrengen.
Montage in omgekeerde volgorde.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Keerringen Differentieel
BerichtGeplaatst: wo 10 mei, 2017 23:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 801
Woonplaats: Breda
Gert-Jan,

Ik denk dat Joost het probleem na 7 jaar inmiddels wel verholpen heeft....

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance
XM V6
Fiat Topolino 1938

Als alles uit de hand dreigt te lopen:
http://www.family-life.nl/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Keerringen Differentieel
BerichtGeplaatst: do 11 mei, 2017 11:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 576
Ik heb de as er tot nu toe nog steeds nooit uit hoeven halen, dus ik heb er geen problemen mee.
Toch goed om te lezen hoe het zou moeten.

Keerringen zijn nog steeds dicht :)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group