Het is nu do 28 maart, 2024 21:14


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Hoeveel olie op de versnellingsbak en hoe te controleren ?
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2005 10:25 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 27 aug, 2004 10:37
Berichten: 95
Woonplaats: Belgie
Hallo ,

Graag had ik geweten wat de werkelijke inhoud van een versnellingsbak van een HY is .
En hoe is dit te controleren ?
Als je achter de versnellingsbak zit dan is er links in het midden een vijs ( 19 sleutel ) die je eruit kan draaien , mijn garagist zei dat dat de niveau peil is , dus als die daar juist uitdrupt is ervoldoende in.
Nu heb ik een 6000 km al gedaan en heb ik een 700 Ml moeten bijvullen.
Want als die op het niveau van de ( 19 sleutel bout ) zit dan lekt die een beetje , niet dramatisch maar blijkbaar wel een 700 Ml na een 6000 km .
Wat is de reden van de lek ? of zit er dan toch steeds teveel op?
Is het niveaupeil van de (19 sleutel bout ) juist?

Graag reaktie's ;-)

Groetjes Jeroen

Eigenaar van HY Minibus van 1976 verlengt 13 ramen met H78 Motor en 30.000 echte km .


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2005 21:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Hallo Jeroen.
Er zit totaal 3ltr EP80W in de bak.En ik zou je aanraden onder die pijlschroef een koperen ring te monteren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: HY boite peil
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2005 22:37 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 27 aug, 2004 10:37
Berichten: 95
Woonplaats: Belgie
Gerard,

het lekt niet aan die bout :)
maar wel tussen koppeling en boite , dus vermoedelijk bourage van de priesas , dus motor eruit ( in de zomer pas ) en dan nieuwe borage , koppeling ineens nakijken zonodig vernieuwen , en koolring nakijken en of vervangen , maar ondertussen even mee verder rijden dacht ik .


Groet Jeroen


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2005 11:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Aan je woordkeus te zien zit ik met een Waals sprekend persoon,maar dat
maakt niets uit,ik begrijp je.De motor hoeft er niet uit Alleen een
stukje naar voor.Zorg dat je een nieuwe koolring heb,die je dan een paar
dagen in een blikje met motorolie leg,zodat de olie er goed kan intrekken


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: HY versnellingsbak ( boite )
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2005 17:10 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 27 aug, 2004 10:37
Berichten: 95
Woonplaats: Belgie
Gerard ,


Hartelijk dank voor de tip van de koolring :)

En ik zal er maar een paar maanden even mee verder rijden tot het wat leuker weer is om dit te doen , of is het een meevaller ? 1 dag werk ?
( ben geen leek )
Voor pries as ,bestaat er geen centreer stuk voor ( soms bijgeleverd in palstick ) ? Of hoe doen jullie dat om de koppelingschijf netjes te centreren om onidigge problemen te verkrijgen , en moesten er geen bouten ook ineens vervangen worden van de koppelplaat ( had ik horen zeggen , dat deze 1 maal te gebruiken zijn aangeraden ).
En tja , de motor een beetje naar voor schuiven , dan moet je zo wie zo toch alles losmaken , dus er helemaal uit is dan ook een werkje van 15 minuten meer .... .

Groet Jeroen


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2005 16:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Meestal zit er tegenwoordig geen hulpstuk meer bij.maar een stukje metaal met de maat van het gat kom je er ook.En als je de motor er uit
haalt kan het ook op het oog,en als je hem laat zitten zet je de boutjes er
los in schuif de motor op zijn plaats en zet dan pas de drukgroep vast
(door het luikje)Die te vervangen bouten zijn van het vliegwiel en dat blijft
zitten.De motor 15cm naar voren kan er toch veel blijven zitten en je kan
er dus gebruik van naken.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: hy boite , ( versnellingsbak )
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2005 20:43 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 27 aug, 2004 10:37
Berichten: 95
Woonplaats: Belgie
Gerard ,

Nog een vraagje , kan ik de pris as LAGER ook vervangen zo , of moet de motor er dan zeker uit ?
En is deze vlot eruit te halen of is hier speciaal gereedschap voor nodig?

De versnellingsbak rammelt niet maar misschien als dat een klein werk is ,dan beter ineens doen .

Olie keering prise-as
prise as lager
pakking lager huis
koolring druklager

Groet Jeroen


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 nov, 2005 9:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Hallo Jeroen.
achter de koppeling zit in de krukas het priseas lager,wat je eigenlijk met
een binnentrekker eruit zou moeten trekken.Het is een normaal kogellager
terwijl bij veel auto's het een bronzen busje is.Voor de keerring in de bak
zit een dekseltje met 3 boutjes en dan komt hij eruit.Je kan dan gelijk de
priseas eruit trekken en hem gebruiken om de koppelingsplaat te centreren.Dus als het een beetje meezit hoeft hij er niet acht uit.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group