Geert ,
Deze rijd perfect , schakeld perfect enz , enkel maar positief nieuws
1 belangrijke voorwaarde is wel dat de bestaande gietijzere drukring met de 3 veertjes die erin haken , dat die mooi GLAD is , dus afdraaien indien nodig om hem vlak te krijgen met een maximum van 2 mm !!!en niet meer.
Anders bij het niet GLAD maken van het gietijzere raakvlak krijg je bij het vervangen van een koolstof koppelings ring een ook zeer vroegtijdig overlijden , want dan werkt het eerder als een schuurschijf , en uiteindelijk ook niet gezond lijkt me voor een koppelings ring met rollementen ( Sachs en ik geloof dat het van een Volkswagen bus T1 of T 2 koppeling is welke van de twee weet ik niet , dan moet men maar eens in de boeken kijken van volkswagen T1 , T2 )
Ook heb ik al verteld hier in het forum dat de uiteinden waar de uiteindelijke 2 drukveren in moeten zitten van de koppelings ring opgevuld moeten worden met 2 stukjes metaal .
Deze maak je heel simpel door een bout van 10 mm geloof ik ofwel 8 mm ik weet het niet precies meer , en deze zaag je in zijn langs door over een lengte van een +/-20 mm , dan zaag je juist na die 20 mm het eraf , zo krijg je 2 helften van een cylinder .
Deze las je met een halfautomaat even in de uitsteeksels die aan de nieuwe koppelings ring zitten van de sachs .
Je last op de uiteinden ( de uitsteeksels van de koppelings ring ) .
Niet overdreven HEET stoken , het dient maar dat het vast zit voor de 2 veren die de koppelings ring op zijn plaats drukken, en daar komt geen overdreven veel tonnen van krachten op , dus voorzichtig tewerk gaan .
Nadien smeer je hier wat grafietvet op of kopervet , en niet overdreven .
Ook smeer je tussen de beide raakvlakken van de koppelings ring en de de gietijzeren ring een zeer lichte laag van kopervet , dit herhaal je na +/- 1500 km nog een keer ( door het inspectieluikje heel makkelijk ) en dan is alles mooi op elkaar ingewerkt .
Momenteel een 8000 km al mee gedaan en geen enkel probleem ermee .
Dus in mijn ogen is de koolstof koppelings ring voor geschiedenis en een heuse verbetering !
Hij koste wel een 65 euro maar is een zeer goede verbetering !