Het is nu do 28 maart, 2024 17:04


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Schakelen onmogelijk
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2006 17:59 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: wo 20 aug, 2003 9:33
Berichten: 39
Woonplaats: Vriescheloo
Beste HY-ers,

Van startproblemen (die ondertussen zijn verholpen) ben ik versnellingsproblemen beland. Na een korte testrit waarin alles prima functioneerde gevolgd door een korte pauze, wilde ik opnieuw een stuk rijden. Maar ik krijg hem niet meer in de versnelling (in geen enkele) als de motor draait. Als ik het probeer klinkt er alleen hard geknars. Als de motor stilstaat krijg ik hem wel in alle versnellingen. De koppelingskabel is OK. Waar moet ik beginnen met het oplossen van dit probleem? (als ik het inspectieluikje open zie ik van alles (veren, ronde platen die ronddraaien als de motor loopt e.d. maar wat ik moet controleren?)

Groeten,

Erik Jolink

PS Mijn HY staat momenteel op een vervelende plaats. Ik kan hem niet wegduwen of wegslepen omdat ie 'in een dalletje' staat. Kan ik em starten terwijl die in een versnelling en vervolgens de HY wegrijden of is dat beter van niet?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Schakelen onmogelijk
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2006 22:07 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 06 maart, 2005 0:52
Berichten: 182
Woonplaats: Friesland
ahjolink schreef:
PS Mijn HY staat momenteel op een vervelende plaats. Ik kan hem niet wegduwen of wegslepen omdat ie 'in een dalletje' staat. Kan ik em starten terwijl die in een versnelling en vervolgens de HY wegrijden of is dat beter van niet?


Of het erg slecht is, durf ik je zo niet te vertellen. Naar mijn idee kan je startmotor hooguit gaan protesteren.
Maar ik heb mijn HY ook al eens op de startmotor een aantal meters verreden omdat ze precies voor een zijstraat aan een pauze toe was...
Succes met je problemen!

_________________
http://www.sleuteltje-11.net
http://www.citrofiel.net


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Schakelen onmogelijk
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2006 22:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
ahjolink schreef:
Kan ik em starten terwijl die in een versnelling en vervolgens de HY wegrijden of is dat beter van niet?


Het vraagt wel wat vermogen van je accu, maar het moet wel lukken. Maar pas op: als je hem start (in de eerste versnelling) zal de auto de eerste meter(s) op de startmotor maken en vooruit schieten op het moment dat de motor aanslaat. Zorg dus voor voldoende ruimte!

Verder veel succes gewenst met de bak. Het zal wel 'ergens' binnenin zitten...

Frank


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Schakelen onmogelijk
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2006 22:52 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 06 maart, 2005 0:52
Berichten: 182
Woonplaats: Friesland
rodeHY schreef:
ahjolink schreef:
Kan ik em starten terwijl die in een versnelling en vervolgens de HY wegrijden of is dat beter van niet?


Het vraagt wel wat vermogen van je accu, maar het moet wel lukken. Maar pas op: als je hem start (in de eerste versnelling) zal de auto de eerste meter(s) op de startmotor maken en vooruit schieten op het moment dat de motor aanslaat. Zorg dus voor voldoende ruimte!

Je kan ook even je bobinekabel los halen.

_________________
http://www.sleuteltje-11.net
http://www.citrofiel.net


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Schakelen onmogelijk
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2006 11:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
ahjolink schreef:
PS Mijn HY staat momenteel op een vervelende plaats. Ik kan hem niet wegduwen of wegslepen omdat ie 'in een dalletje' staat. Kan ik em starten terwijl die in een versnelling en vervolgens de HY wegrijden of is dat beter van niet?

Lijkt me erg slecht voor je startmotor. Ik zou het alleen in noodgevallen doen. Is ie echt niet te slepen?

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2006 13:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Erik,

Sluit me aan bij eerdere forumleden, starten in de versnelling gaat waarschijnlijk niet makkelijk lukken en de kans dat je iets sloopt lijkt me redelijk groot. Begrijp overigens de eerdere suggestie van het loshalen van de bobinekabel niet zo goed, starten kun je dan zeker vergeten!

Probleem lijkt me de koppeling en dus niet de bak; ik neem tenminste aan dat koppeling intrappen niet veel effect meer zal hebben (anders zou je wel de auto in de eerste gang zetten en starten met de koppeling ingetrapt). Het gekraak en geknars komt dan nu doordat je schakelt zonder te koppelen.

Geen idee wat het probleem met de koppeling zou kunnen zijn, neem aan dat je normale druk in koppelingspedaal hebt. Je kunt de afstelling (vrije slag) nog even controleren en afstellen om zeker te weten dat dit in orde is. klinkt misschien niet waarschijnlijk maar wellicht stond de zaak kritisch en heb je net een kritische grens overschreden.

Als de druk in koppelingspedaal voelt, dan zal de drukgroep wel in orde zijn. Dan is de koppelingsplaat misschien gescheurd of iets dergelijks. Enige optie naast de voor de hand liggende controles van vrije slag wordt dan toch motor en bak scheiden. Nooit gedaan bij een HY maar lijkt me makkelijke klus omdat alles zo bereikbaar is. Naar voren trekken blok lijkt me voldoende dus demontages zijn zeer beperkt.

Succes maar weer!

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2006 13:25 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: wo 20 aug, 2003 9:33
Berichten: 39
Woonplaats: Vriescheloo
Vreemd, ik had al een bericht verzonden deze morgen maar deze heeft het forum niet bereikt.

Ik heb het er gisteravond toch op gewaagd en de motor gestart terwijl die in zijn eerste versnelling stond. De motor sloeg aan en de wagen 'sprong' naar voren. Maar tot mijn verrassing kon ik nu wel weer schakelen.

Dus:
1. Eerst kon ik probleemloos schakelen met een draaiende motor
2. Vervolgens kon ik alleen maar schakelen als de motor uitstond (met een draaiend motor kreeg ik hem in geen enkele versnelling).
3. Daarna starten van de motor met ingeschakelde eerste versnelling.
4. Ten slotte is schakelen met draaiende motor weer mogelijk.

Wie kan mij zeggen wat dit zou kunnen betekenen. (hij schakelt weliswaar nu weer, maar ik maak dit liever niet mee als ik op reis ben).

Groeten,

Erik Jolink


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2006 17:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Erik Jolink schreef:
Ik heb het er gisteravond toch op gewaagd en de motor gestart terwijl die in zijn eerste versnelling stond. De motor sloeg aan en de wagen 'sprong' naar voren. Maar tot mijn verrassing kon ik nu wel weer schakelen


Aangezien de auto lang stilgestaan heeft en nu na deze "krachttoer" weer een functionerende koppeling heeft, heb ik het vermoeden dat de koppelingsplaat "geplakt" heeft. Doordat je in de versnelling start komt er ineens een grote kracht op de aandrijving terwijl de auto stilstaat en dit kan dan voldoende zijn om de plaat weer los te krijgen.
Een van de techneuten zal hier wellicht van kunnen zeggen of het plotseling plakken mogelijk is nadat er toch eerst een keer mee gereden is, zoals Erik schreef.
Het is het enige wat ik mij bij Erik's omschrijving kan voorstellen. Ik zou dan ook zeggen: rijden met die HY!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Schakelen onmogelijk
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2006 17:40 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 06 maart, 2005 0:52
Berichten: 182
Woonplaats: Friesland
Matthijs164 schreef:
Begrijp overigens de eerdere suggestie van het loshalen van de bobinekabel niet zo goed, starten kun je dan zeker vergeten!


Patje74 schreef:
rodeHY schreef:
Maar pas op: als je hem start (in de eerste versnelling) zal de auto de eerste meter(s) op de startmotor maken en vooruit schieten op het moment dat de motor aanslaat. Zorg dus voor voldoende ruimte!

Je kan ook even je bobinekabel los halen.


Deze suggestie opperde ik dan ook om de mogelijkheid tot starten uit te sluiten en daarmee de situatie die "rodeHY" schetst, te voorkomen. :wink:

_________________
http://www.sleuteltje-11.net
http://www.citrofiel.net


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2006 21:12 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 08 aug, 2003 12:58
Berichten: 178
Woonplaats: Richards Bay, Zuid Afrika
Start hij als je hem in de versnelling zet en de koppeling indrukt? als dat niet lukt dan komt je koppeling niet vrij; drukgroep kapot, kabel gebroken, koolring zover versleten dat de veertjes zijn afgebroken...

Als je je inspectieluik opent en de koppeling indrukt moet hij recht naar achteren bewegen.

Succes,

Stef

_________________
HY '76


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2006 13:01 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 9:56
Berichten: 95
Woonplaats: Tielt-winge België
Ik heb een soortgelijk probleem gehad.
Op vakantie plots in de fille niet meer te schakellen.( met de motor stil geen probleem)
Conclusie lager op de prise as vastgelopen.(weer losgekomen bij afkoelen)
Aan de koppeling was er niets.

_________________
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2006 13:12 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: wo 20 aug, 2003 9:33
Berichten: 39
Woonplaats: Vriescheloo
Hy Belge,

Was dat eenmalig, of kwam dat later nog vaker voor?
Heb je daar nog wat aan moeten doen?

Erik


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2006 16:00 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 9:56
Berichten: 95
Woonplaats: Tielt-winge België
Ik ben wel van plan een nieuw te monteren maar ik heb er sinds toen geen probleem meer gehad.
Het heeft op een bepaald moment wel een schreeuwerig geluid gemaakt.
Vooral bij het schakellen en afremmen op de motor.(als de snelheid niet gelijk is tussen vliegwiel en prise as)

_________________
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2006 19:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hmm, dat verhaal van HY Belge klinkt als een hele plausibele verklaring voor hetgeen er bij Erik is gebeurd.

Je auto heeft lang stil gestaan, dat lager was natuurlijk redelijk droog en zal wel met spatsmering gesmeerd worden. Toen je reed heb je niets gemerkt omdat de nog in beweging was maar bij stilzetten motor is de zaak wellicht door de opwarming gaan plakken. En dat heb je met een grote ruk weer ongedaan gemaakt.

Tja, of je daar mee op vakantie moet... zou ik niet doen maar ben wellicht wel wat voorzichtiger dan de meesten en sla nogal snel aan het sleutelen.

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2006 9:13 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 9:56
Berichten: 95
Woonplaats: Tielt-winge België
Ik doe het zeker voor de vakantie.(Ik ga trouwens naar Zweden)
Maar ik moet alleen tijd vinden om het te doen.
Mijn probleem is dat het een nieuw lager is, Ik heb het ongeveer 6000 km geleden vervangen toen ik de hy restaureerde.

_________________
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group