Pinobus schreef:
Op zoek naar de voordelen van E85 kom ik berichten tegen die vooral over het mleu gaan. Ook ik wil daar best een bijdrage aan leveren, de verkrijgbarheid is echter beperkt.
Wat verder niet duidelijk wordt is of E85 iets van doen heeft met octaangehalte.
... maar vereist ook een aangepast injectiesysteem. Bovendien is E85 nog lang niet overal verkrijgbaar – in Nederland nog maar op één plaats – en moet het injectiesysteem ook met gewone benzine functioneren.[/color]
Natuurlijk heeft 't millieu er baat bij, er komt minder rotzooi uit de uitlaat dan met benzine. Maar er zijn meer milieuvoordelen die men wellicht niet direct ziet. Wat bijvoorbeeld als er eens een Ethanoltankertje zinkt? Wel, dan hebben de vissen in de buurt een leuke dag en verder niet veel want Ethanol is prima afbreekbaar. Dat is met een Amoco Cadiz of een Exxon Valdes wel even wat anders!
Verder is een staat die de olie-economie doorbreekt met landbouwbrandstoffen veel minder afhankelijk van de olieproducerende schurkenstaten van de wereld.
Om maar eens wat te noemen.
Zweden streeft er bijvoorbeeld naar om in 2020 volledig olie-onafhankelijk te zijn. Daar vind je dus overal E85 tankstations.
Ethanol heeft een octaangetal van 100 of meer (de duitsers spreken van 110 maar ik weet niet volgens welk meetsysteem dat dan weer is). Ruim voldoende dus om nooit te gaan pingelen in een H of HY (tenzij je aan de slag gaat met compressors of turbo's, wat op zich wel een goed idee is om het rendement te verbeteren)
Hmmm, een HY Compressor, dat zal ze leren daar bij mercedes
Van injectiesystemen hebben nog geen weet natuurlijk met een HY maar ook dat zal niet lang op zich laten wachten. De ombouw van een carburatiemotor bestaat voorlopig uit het vergroten van de sproeiers.
Ik had de twijfelachtige eer de 1e nederlander te zijn die mocht betalen voor E85 van eigen bodem toen ik met mijn aangepaste AZU meedeed aan de opening van de 1e E85 pomp in nederland. (Argos aan de Collosseumweg in Rotterdam)
Natuurlijk doen we hier weer moeilijk terwijl het makkelijk kan door de E85 niet te betrekken vanuit de havens van antwerpen voor E 0,55 per liter maar we gaan zelf aan de slag met een tankwagentje pure Ethanol (met een accijnswaarde van dik 15 euro/liter). Die rijden we dan naar duitsland alwaar we 15% benzine toevoegen omdat dat hier niet mag en dan brengen we vervolgens het spul terug naar Nederland.
Ondertussen heeft de staatsecretaris van milieu over zijn hart gestreken en staat toe dat de E85 in Nederland verkocht mag worden mits er dezelfde accijns over geheven wordt per liter als voor benzine.
Dit leidt vervolgens tot de fantastische prijs van E1,91 per liter.
Er is hier duidelijk maar 1 milieu van belang, en dat is het milieu van de schatkist, daar zijn ze bij de overheid heel duidelijk in.
Hulde toch aan Argos voor het van de grond krijgen van de 1e E85 pomp in Nederland; nu nog even een regering die de luchtkwaliteit in Nederland en het milieu wél serieus neemt.
Aad (tijd voor een E85 topikje)