Nou veel theorieen gehoord dit weekend in Meerssen, uiteenlopend van koppakking tot "nou gooi dat blok maar weg".
Verbruik is nu ongeveer een liter per 100 kilometer (!)
In ieder geval: olie in je luchtfilter betekent een probleem in de druk in het carter en kleppendeksel. Een overdruk in het carter voornamelijk, waardoor bovenin de olie omhoog wordt geperst en tevens ook door elk ander kiertje dat beschikbaar is, zoals daar is een koppakking.
Daarnaast twijfel ik heel hard of ik de kop heb nagetrokken nadat ik de koppakking een tijdje terug heb vervangen, da's ook wel een aannemelijke reden van hoog oliegebruik, hoog benzinegebruik en olie in het koelwater.
Wat interessant is, is de carterontluchting die op de tractionblokken zat en later bij de H78 blokken is weggelaten. Het gat is er nog steeds. Die ontluchting zorgt voor een lagere druk in het carter maar houdt wel de olie binnenboord.
In ieder geval moet ik wat zaken gaan nalopen:
- of ik de kopbouten kan aantrekken (wat dan dus betekent dat ik die niet nagetrokken heb en vervolgens betekent dat de koppakking mogelijk als verloren beschouwd kan worden)
- zuigerveren, lastiger te checken natuurlijk, maar carter checken op stukjes veer is een optie
- compressie testen, eveneens voor de koppakkingcheck - als er nou twee een lagere compressie hebben dan issie daar tussen dus doorgeslagen bijvoorbeeld
- voortaan dikkere olie gebruiken (gebruik nu 15W40 van een tientje per 5 liter van de Action), maar dat wil ik pas als ik weet dat het niet meteen weer weg is.
Overigens: ondanks dit alles loopt ie verder als een zonnetje, geen gebok, geen startproblemen, geen geknal in de uitlaat of inlaat, etc. Zelfs met de temperaturen van vandaag heb ik het koelwater normaal op de 76-80 zien staan met een uitschieter naar 90 bij het wachten op het pontje.
Vanavond kan ik het carter er nog niet onderuit halen, heb de bus nog nodig morgen