Het is nu vr 29 maart, 2024 0:15


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Tank lassen?
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2012 22:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Ik had het al vaker geroken, maar na wat klachten van de buren zag ik het vandaag zelf: mijn tank lekt!
Getverderrie dacht ik gelijk.
Na het verwijderen van de tank is het duidelijk zichtbaar: hij lekt aan 2 kanten. Allebei dezelfde plek, in het midden van een soort lasje.

Ik las net iets van Ree, jaren geleden over een tank die vacuum trok door een verstopte tankdop ontluchting. Misschien is er bij mij ook zoiets aan de hand, en 'floept' de buitenwand van de tank veel te vaak heen en weer. Tot ie krak zegt :shock:

Aangezien de rest van de tank niet roestig is ga ik hem niet vervangen, nog niet tenminste. Maar hij moet gelast worden dus. Lassen aan een tank, mmmmmmm :roll:
Mijn plan de campagne is om de tank te legen en dan een litertje of wat water erdoor te spoelen. En dan lassen.

Is dit de manier?
Of heeft iemand een ander idee waarbij ik niet direct de lucht invlieg?

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Dat hoort niet.
IMG_1809.jpg
IMG_1809.jpg [ 833.57 KiB | 27624 keer bekeken ]


(wat kost een nieuwe / andere tank... :oops: )

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tank lassen?
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2012 22:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Om te lassen (of solderen) moet je de tank vullen met zand nadat je de tank dagen hebt laten drogen. Vullen met een inert gas is nog beter, maar dat moet je maar voor handen hebben. Ik zou er nooit aan beginnen. Betere keuzes zijn nieuwe tank (€25 destijds) of lijmen/kitten. Een plaatje oplijmen met twee componenten vloeibaar metaal lijkt mij het beste in dit geval.

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tank lassen?
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2012 23:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Als een tank 25 euro of zelfs het dubbele kost ga ik daar inderdaad geen gevaar voor lopen! Ik zal het magazijn in heesch eens vragen wat een gebruik exemplaar kost.

Bedankt Ree!

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tank lassen?
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2012 23:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Goede kans dat een tank uit een sloper goedkoper is dan bij het magazijn.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tank lassen?
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2012 23:15 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 20 jul, 2009 16:56
Berichten: 209
Woonplaats: langweer
tank gewoon helemaal met water vullen gat aan de bovenkant en dan lassen
dan gebeurt er niks mee

op een naad gaat misschien het mooist met een tig

_________________
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tank lassen?
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 0:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
In het magazijn in Heesch wordt momenteel een HY gestript, ben er zelf óók aan bezig geweest, maar weet eerlijk gezegd niet of dáár de tank nog in zit. Je zou Stan Bögels eens een mailtje kunnen sturen: informatie@citroenhyteam.nl.
Citaat:
Goede kans dat een tank uit een sloper goedkoper is dan bij het magazijn.]
"Het Magazijn" is géén commerciële instelling dus hoeft dat niet te worden vergeleken met "een sloper". Daarnaast zal zo'n tank dus moeten voldoen aan bepaalde afmetingen om optimaal te passen en aan te sluiten in een HY. En Raymond: we kijken natúúrlijk allemaal naar onze eigen portemonnee als het gaat om uitgaven betreffende ons aller passie. Maar vergeet niet dat "het HY-magazijn" de "eventuele winsten" gebruikt om datzelfde magazijn in stand te houden, te verbeteren en uit te breiden púúr ten voordele van ALLE rHYders. Samen "de lasten" en óók "de lusten" !
Groet,
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tank lassen?
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 9:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Otje schreef:
Het Magazijn" is géén commerciële instelling dus hoeft dat niet te worden vergeleken met "een sloper".

Ik vergelijk geen enkele instelling met een sloper. Wat ik zeg is dat Michiel kan kiezen tussen een tank uit een sloper of één uit het magazijn. Uit een sloper kan goedkoper zijn omdat de kwaliteit niet gegarandeerd is. Spullen in het magazijn zijn best prijzig omdat ze commerciele partijen niet uit de markt willen prijzen. Dat vind ik een goed beleid, maar wel een reden om soms even verder te zoeken dan het magazijn.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tank lassen?
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 9:53 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 02 jun, 2009 13:21
Berichten: 365
Woonplaats: Beuningen
vergeet als je gaat lassen je valhelm niet


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tank lassen?
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 10:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
:lol:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tank lassen?
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 14:07 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Ree, doe dat maar zand maar niet, (echt absoluut Never nooit niet doen) een tank vullen met zand is echt een no-go.

Michyl, tank leegmaken, volgooen met water, 2 dagen laten staan, leeg gooien, compressor erop dan half uurtje goed ventileren. daarna gewoon de mig toorts erop. en dan met pulsen lassen he, niet aan een stuk een naad erover proberen te leggen want dan brand je er een gat in die je vervolgens nagenoeg nooit meer lekker dicht krijgt zonder tig toorts.
als je hem vol laat zitten met water gaat het ook wel goed, maar vooral bij wat meer hitte inbreng gaat het water koken, krijg je stoomvorming onder de lasnaad, en duwt de stoomdruk het gesmolten metaal van het lasbad weer naar buiten, zo krijg je je gat natuurlikjk nooit dicht. maar nogmaals meestal gaat dat ook prima hoor.

Ik maak al jaren mijn eigen brandstoftanks voor de kitcars van staal of aluminium, en staal kun je altijd nog lassen maar aluminium niet. Aluminium is poreus en daarin gaan moleculen benzine zitten, met als gevolg en keurige bolle tank als je je lastoorts erop zet. zelfs na dagen ventileren somes.
Ik heb nu een tank gebouwd waarin fuel-safe foam zit, das een soort schuimrubber blok wat voorkomt dat er groot genoege pockets met damp ontstaan, hierdoor is het voor de tank onmogelijk te exploderen. (is ontwikkeld voor de brandstof tanks in appache gevechts helicopters) ook voorkomt dit dat de brandstof gaat klotsen in de tank,

vroeger maakten ze heel eenvoudig zelf dichtende tanks voor vliegtuigen, oa sommige lancasters hadden dit. dit was een tank waar een natuurlijke spons inzat met hetzelfde doel als fuelsafe foam, en aan de buitenkant was deze bekleed met natuur rubber.
als er een kogel afgevuurd weg door de tank heen ontplofte die niet vanwege de spons, en door het lekken van brandstof zwelde het natuurrubber aan de buitenkant enorm op, wat de lekkage effectief afdichte. natuurrubber zwelt wel op maar lost niet op namelijk. moderne benzine bevat ethanol en hiermee zou ik het niet proberen.

de 24uur van lemans zijn een keer gewonnen door iemand die een lekke tank had gerepareerd met een stuke stimerol kaugom. ik heb het ook eens geprobeerd en moet zeggen werkt prima,

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tank lassen?
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 14:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Goede tips weer allemaal!
Leuk.

Ik heb nog niks van het magazijn in heesch gehoord over de prijs van een nieuwe / gebruikte tank. Als dat redelijk is ga ik daarvoor, anders laat ik het iemand anders lassen. Want ik wil liever niet met zenuwen aan het lassen gaan :oops:
Hier heb ik even een ervaren rot voor nodig geloof ik.

Wat ik nog steeds echt heel jammer vind is dat je als clublid geen inzicht in de voorraad van het HY magazijn hebt, met de clubprijzen erbij. Nu moet je mailen, en wachten tot iemand tijd heeft om even in het systeem te kijken en dan antwoord te geven. Dat duurt dagen tot soms wel een week, terwijl ik het NU wil weten. Misschien iets van mijn generatie :roll: ?

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tank lassen?
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 14:29 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Thomas schreef:
Ree, doe dat maar zand maar niet, (echt absoluut Never nooit niet doen) een tank vullen met zand is echt een no-go.

Omdat het slecht is voor je carburateur?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tank lassen?
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 16:08 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
niet speciaal voor je carb, maar zand is niet goed voor niks het is de grootste vijand van alles van metaal en wat beweegt. zand is ook nog eens hygroscopisch als je een hoopje hebm, het trekt vocht aan met roest als gevolg.
je krijgt je tank ook NOOIT meer helemaal leeg en dat zand vind je overal weer, als je je blok uit elkaar haalt om uit te zoeken waarom je motor net kapot is gedraait.....

daarbij er is een enkel voordeel mee gemoeid om je tank vol te gieten met zand ten opzichte van water en lucht.

zoals aangegeven is het het mooist om het te vullen met een inert gas, als je gaat Mig lassen heb je zowieso inert gas voor handen. heel simpele manier om te vullen (doe je met RVS uitlaat ook zo) is afsluiten, dan een kleine opening aan de bovenkant van de tank, slang er van onderaf in ,argon is namelijk zo/n 25% zwaarder dan lucht. zet de kraan open en wacht een tijdje. je kunt nu lassen zonder ontploffings gevaar omdat alle zuurstof verdreven is uit de tank.

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tank lassen?
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 17:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
om je snel te helpen: gebruikte tank kost in het magazijn 35 euro. (weet ik toevallig)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tank lassen?
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 19:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
ik heb bromfietstanks wel eens (met succes) gesoldeerd met een bout. Dan heb je geen vlam en dus ook geen ontploffingsgevaar.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group