Uit het instructieboekje:
Gebruik in alle seizoenen voor de Benzinemotor TOTAL GTS 2OWJO motorolie en voor de Dieselmotor TOTAL HD 1 SAE 30. Gebruik in zeer koude landen (Canadk, Zweden) TOTAL GTS 10W30, voor de benzinemotor en TOTAL HD 1 SAE 20 voor de dieselmotor
In een ander draadje wordt er ook veel over oliesoorten gesproken, synthetisch of mineraal, welke is beter enz.
Welnu, klassieke oliesoorten zijn ook goed, ook de singlegrades, alleen ze verouderen sneller. Bij multigrades en synthetische olie blijft het vuil vanwege de dopes in de olie zweven en worden vuilafzettingen wat opgelost om door het full-flow oliefilter eruit gefilterd te worden. Bij autos zonder oliefilter (tractions) werkt dat averechts, zodat frequent de olie ververst moet worden . Bij autos met een full-flow filter worden de zwevende verontreinigingen uitgefilterd en is het verversingsinterval beduidend langer. In een schone en/of gereviseerde motor is prima synthetische olie te gebruiken; de huidige keerringen zijn erop berekend. Een motor die alleen maar klassieke monograde olie heeft gezien en ws vuil is van binnen kan het beste bij de klassieke olie blijven .
Bij bouwmarktolie is het van belang te letten op de kwaliteitscodes die meestal achter/onder op de verpakking staan, bijv. API SL/CF
Citaat:
SAE De meest gebuikte classificatie komt van de Society of Automotive Engineers (SAE). Hoe hoger het cijfer hoe dikker de olie zich gedraagt. Het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur, bijv. 5, 10 of 15, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand.Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie, 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie zich gedraagt bij een warme motor.
API Een tweede classificatie is de API (American Petroleum Institute). Oliekwaliteit wordt uitgedrukt in 2 letters. De eerste letter heeft betrekkingg op brandstofssort, S voor een benzine motoren C voor een diesel. De tweede letter betreft kwaliteitprestatie aan, bij een benzine motor gaat van A tot J (J als beste). Voor diesel van A tot F.
ACEA Een derde classificatie is de ACEA (Association of European Car Manufacturers). Hier heeft het een letter en een cijfer. De letter zijn A voor benzine, B voor diesel, en E voor diesel van vrachtwagens en andere transport voertuigen. De cijfers zijn 1 voor benzine besparende olie, 2 voor normale/gemiddelde olie en 3 voor prestatie gerichte olie. Voorbeeld, A1 is voor een kleine motor, A3 is weer voor een prestatie gerichte motor.
_________________ een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne. Traction 11 BN 1953 DS 21 IE hydraulique DS Break ambulance verkocht XM V6 Fiat Topolino 1938
|