Tja ... sloeg "mijn" Reparatie Handboek open en vond direct, bijna helemaal vooraan (Handeling Nr. H78.000) blz. 2 onderdeel III-Motor het onderdeel "Cilinderkop" ... met de aantrek-koppels ...
Zoals Ewald al schreef: eerste keer met 3 mkg, tweede keer met 6 mkg. LET WEL: bij het vastzetten VANUIT HET MIDDEN beginnen !
Ben het eigenlijk wel met Ree eens; kan me niet onttrekken aan het idee dat je een beetje overhaast aan het werk bent. Wat kleine inspecties vooraf hadden wat méér gegevens opgeleverd.
Daarnaast (even ter info: "Otje" is eveneens van 1981; heb deze hele exercitie inmiddels zèlf óók al eens doorlopen) nog een welgemeende raad: als je nu tóch die kop los hebt en je geeft daar nu geld aan uit om e.e.a. weer optimaal te krijgen dan adviseer ik je nog een paar extra spaarcenten uit te geven aan het opnieuw inslijpen van de kleppen en het laten plaatsen van nieuwe klepgeleiders (maar dan wèl door een professioneel bedrijf !). Je zult daar geen spijt van krijgen en - mits je straks de klepspeling goed afstelt - zul je ogenblikkelijk het verschil merken !
En: alles stap voor stap ! Dus nu eerst de kop. Misschien is dan dit euvel helemaal verholpen. Zo niet, dan kun je eventueel aan de "voet" gaan werken. Maar het lijkt me sterk ...
En, zoals Ewald schreef: inderdaad óók de overige pakkingen vernieuwen (waterpomp, carburateur, spruitstuk etc.). (tevens een mooie gelegenheid om de waterpomp eens uit elkaar te trekken om te kijken hoe het dáár mee staat ... of: het spruitstuk te inspecteren op scheurtjes ... of: de carburateur eens schoonmaken/inspecteren ... etc.)
Succes, we lezen ongetwijfeld hoe het verder gaat !
Gert
P.S.-1: als je de kop wilt laten vlakken moeten "alle toeters en bellen" worden gedemonteerd ...
P.S.-2: waag er eens een telefoontje aan:
http://www.helmondsemotorenrevisie.nlP.S.-3: "goedkoop" is op den duur "duurkoop"