Het is nu do 28 maart, 2024 21:46


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Koppakking lek?
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2013 19:25 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Dag Hy liefhebbers,
Een aantal weken geleden hebben wij onze HY weer uit de stalling gehaald. We kregen de tip de olie van de motor maar eens te vervangen. Bij nadere bestudering bleek er onder de deksel van de oliedop een wit/bruin goedje te zitten. Ook het waterpeil in de radiateur bleek aanzienlijk gezakt te zijn. Volgens enkele opmerkingen op dit forum zou het wel eens een zogenaamde lekke koppakking kunnen zijn. Voordat ik als volslagen amateur aan de slag ga en de motor onverhoopt naar de eeuwige jachtvelden bonjour:

- Wat is eigenlijk een koppakking?
- Waar zit de koppakking?
- Kan ik deze zelf vervangen? En hoe werkt dat?
- Kan de bus tot aan de reparatie gewoon blijven rijden (mits het olie- en waterpeil regelmatig wordt gecontroleerd)?

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties.

Michiel Mattheijssen


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppakking lek?
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2013 20:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Lekkage van het koelwater en bruinwitte aanslag op de dop kan inderdaad komen door een lekke koppakking. Witte mayonaise kan overigens ook komen door steeds kleine stukjes met de bus te rijden maar gezien het vloeistofpijl is gedaalt zou dat een logisch gevolg kunnen zijn.

De koppaking zit onder de cilinderkop (het blok waarin de bougies zitten). Dit is afhankelijk hoe handig je zelf bent zelf te doen (al dan niet met kennis en kunde van hier). Je kan er zolang hij niet wit gaat pluimen/roken nog korte stukjes mee doorrijden maar vervangen is wenselijk omdat eventuele kans op kromtrekken van de cilinderkop duurder is.
Kwestie van koppaking scoren en sleutelen :) breng je cilinderkop na demontage even naar een vlakbedrijf die de kop kan vlakken.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppakking lek?
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2013 20:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Een blok kan niet uit één deel gemaakt worden. Een HY blok bestaat uit drie losse delen die aan elkaar gemonteerd worden. Zeg maar een kop, een middenstuk en een voet. Daartussen zitten pakkingen om alles af te dichten, want als je metaal op metaal schroeft is de verbinding niet water-/olie-/luchtdicht. Je koppakking kan lek zijn, maar zoals Gijs zegt kan het ook zijn dat je radiator lek is, en dat je veel korte stukjes rijdt. Ook je voetpakking kan lek zijn.

Als er er een lek is, stroomt er koelvloeistof naar je olie en/of olie naar je koelvloeistof en/of koelvloeistof je cilinder in, etc... Dit wil je eigenlijk constateren voordat je het blok uit elkaar trekt. Koelvloeistof in je olie kan je waarnemen door een aansteker onder je peilstok te houden als er olie aan hangt. Het koelvloeistof in de olie gaat verdampen en dus knetteren aan je peilstok. Verbrandingsgassen in je koelvloeistof kan je constateren met een tester. Die kan je voor ongeveer een tientje kopen bij bijvoorbeeld de Brezan of een andere automaterialenhandel. Een garage kan dit ook zo voor je doen.

Als er een pakking door is: denk ook na over de oorzaak. Een koppakking gaat niet zomaar stuk. Meestal gebeurt het omdat het blok te warm is geworden. Is je thermostaat nog goed? Stroomt je koelvloeistof nog goed door je blok, of is ie dichtgekoekt van binnen?

Een koppakking vervangen is niet een klusje die je als leek even als eerste klusje doet, een voetpakking is nog lastiger. Al doende moet je beslissingen nemen. Ga ik de kop laten vlakken? Ga ik onderdelen terug monteren of vervangen? Hoe zijn de bussen? En de lagers? Als je toch bezig bent, wordt het snel een revisie van je gehele motorblok...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppakking lek?
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2013 0:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Michiel,
Dit Forum is te klein om alle handelingen van het vervangen van een koppakking uitvoerig uit te leggen.
Echter: als in jouw carter kennelijk een hoop "mayonnaise" zit in plaats van "olie" dan is het niet echt slim om daar nog mee rond te blijven rijden. Het gaat sóms nog een tijdje goed, maar uiteindelijk draai je je motor helemaal in puin. (Slechte koeling door tekort aan koelwater en slechte smering doordat er water in de olie zit (en dientengevolge op langere termijn roestvorming in allerlei vitale delen van het motorblok)).
Het wil helemaal nog niet zeggen dat je nu plots een complete motor-revisie moet laten plaatsvinden. Maar je moet wél uitzoeken wàt de reden is. Hoogstwaarschijnlijk dus inderdaad de koppakking.
En dan kun je kiezen: uitbesteden (kostbaar) of tóch (met angst en beven) zèlf aan beginnen (aanzienlijk goedkoper) ...
Vereisten: toch wel een beetje "technisch inzicht", een portie "zelfvertrouwen" (met de wetenschap dat er nogal wat "deskundigen" langs de zijlijn staan) èn het nodige sleutel-gereedschap.
Heb, twee jaar geleden, ditzelfde "avontuur" mogen beleven. Op dit gebied nèt zo'n amateur als jij. Véél van geleerd en nog steeds trots dat Otje nu (nog steeds) snort als een naaimachientje.
Wens je sterkte.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppakking lek?
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2013 15:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Toen ik mijn bus pas had dacht ik dat ik maar eens het kleppendeksel eraf moest nemen om de boel te bekijken. Zie en huiver!
De bus had de afgelopen jaren alleen maar korte stukjes gereden en zie hieronder wat daar het gevolg van kan zijn. Vocht vermengd met olie ziet er dan zo uit. Dit betekent niet meteen dat de koppakking stuk is. Je ziet ook dat de kleppentrein nog behoorlijk schoon was.
Ik had resultaat met de boel schoonmaken en olie verversen. Ik hoop jij ook!

Advies: laat er even iemand met verstand van zaken naar kijken voordat je te erge conclusies trekt.
.


Bijlagen:
DSC05383.JPG
DSC05383.JPG [ 246.82 KiB | 28168 keer bekeken ]
DSC05384.JPG
DSC05384.JPG [ 226.94 KiB | 28168 keer bekeken ]
DSC05385.JPG
DSC05385.JPG [ 212.45 KiB | 28168 keer bekeken ]
DSC05381.JPG
DSC05381.JPG [ 267.26 KiB | 28168 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppakking lek?
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2013 13:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Dat geeft alweer een beter zicht over de zaak.

Het zou zo kunnen zijn dat het te maken heeft met de korte stukjes rijden. We hebben namelijk nog niet echt lange stukken gereden dit jaar. Dit weekend maar eens een wat langer stuk gaan rijden (richting Maastricht).

Ik hoorde trouwens van een ex-HY-rijder dat je ook een goedje in de radiateur en het blok kan gooien wat de boel van binnen weer dicht maakt. Is dit een beetje een duurzame oplossing of slechts uitstel van executie?

Groet,

Michiel

Ps de motor (of de carburateur?) maakt sinds een aantal weken ook een sissend geluid. Zeker wanneer de choke gebruikt wordt.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppakking lek?
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2013 13:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik zou een goede diagnose stellen voordat je een lange rit gaat maken, want een dalend koelvloeistof niveau moet een oorzaak hebben. Als je een rit gaat maken, let heel goed op je koelvloeistof en motorolieniveau, want je kan veel meer schade aanrichten als je blok te warm wordt of niet goed gesmeerd wordt.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppakking lek?
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2013 23:41 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Michiel M schreef:
Ik hoorde trouwens van een ex-HY-rijder dat je ook een goedje in de radiateur en het blok kan gooien wat de boel van binnen weer dicht maakt. Is dit een beetje een duurzame oplossing of slechts uitstel van executie?

Je beantwoordt je eigen vraag :) De goedjes werken wel, maar het is toch symptoombestrijding. Op zich zijn de goedjes om kleine lekjes in de radiator te vullen wel goed werkend, een radiatorrevisie is nogal duur ten slotte.
Of dat soort spul ook op de rest van het blok werkt: vast wel, alleen is er wel wat mis als je blok uberhaupt lekt. Het bekendste lek is inderdaad de koppakking, maar die kan dus relatief makkelijk vervangen worden.
In ieder geval: ik heb ook een tijdje op goedjes vertrouwd, maar het verhelpt onderliggende problemen niet, het maskeert alleen en is dus meer een noodoplossing om tijd te rekken, inderdaad uitstel van executie.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppakking lek?
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2013 0:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Het zou zo kunnen zijn dat het te maken heeft met de korte stukjes rijden. We hebben namelijk nog niet echt lange stukken gereden dit jaar. Dit weekend maar eens een wat langer stuk gaan rijden (richting Maastricht).
Snap dit dus ècht niet ! Je staat misschien op het punt jouw motor in de prak te rijden maar in plaats van degelijk onderzoek naar de oorzaak ga je juist de risico's vergroten met het maken van een "lange rit".
Afijn, we zullen ongetwijfeld lezen hoe dit verder afloopt. Maar, zoals Ewald al schrijft: met "kwakzalver-middeltjes" ga je het dus niet redden ! Je zult ècht moeten gaan "sleutelen" of dat op z'n minst door iemand laten doen die er verstand van heeft.
Succes.

P.S.: hoop niet dat de aanhef van dit topic "Koppakking lek?" plots wijzigt in "oeps ... vastgelopen motorblok ...".

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppakking lek?
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2013 1:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Otje schreef:
P.S.: hoop niet dat de aanhef van dit topic "Koppakking lek?" plots wijzigt in "oeps ... vastgelopen motorblok ...".

Inderdaad. Want een lekke koppakking is door een specialist in een dag te repareren, maar een vastgelopen motorblok kan een veelvoud kosten ;)

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppakking lek?
BerichtGeplaatst: wo 24 apr, 2013 17:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Dag,
Afgelopen weekend toch maar een langere trip richting Maastricht gemaakt (ruim 200km) :oops: . De motor loopt als een zonnetje maar het waterpeil in de radiateur is weer flink gezakt. Ook blijft de prut onder de motordop zitten.

Komend weekend ga ik dus maar met een ervaren sleutelaar aan de slag om de koppakking te vervangen. Bestaat er een omschrijving van hoe te werk te gaan (oa kracht vh aandraaien van de momentsleutel etc)? Ik kan die namelijk niet vinden in het werkplaatshandboek. En als we toch aan de slag gaan om de motor gedeeltelijk uit elkaar te halen, zijn er naast de koppakking zelf nog onderdelen die we dan beter maar gelijk kunnen vervangen? Ik heb ooit eens gehoord dat ons spruitstuk valse lucht aanzuigt. Deze pakking dan ook maar vervangen? Mijn laatste vraag: zijn er naast de do's ook uitdrukkelijke don'ts die je maar beter kunt laten / niet vergeten met een dergelijk klusje?

Alvast bedankt,

Michiel


Ps ik heb een garage in Eindhoven gevonden die voor 45E kan vlakken en voor 80E kan persen. Zijn dat redelijke prijzen?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppakking lek?
BerichtGeplaatst: wo 24 apr, 2013 20:47 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Foei ;-) hier op het forum staat ook het een en ander. Kan zo een niet aanwijzen (mobiel bezig). Momenten horen wel in het wph te staan, uit mijn hoofd eerst aantrekken met 3 en daarna met 6kgm en in specifieke volgorde ik heb er ooit zelf een plaatje van gemaakt hier op het forum :-)
Genoemde prijzen zijn netjes denk ik
En het gaan zeker geen kwaad andere pakkingen aan de kop te vervangen

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppakking lek?
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 22:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Dag,
Na een periode van een sur place ligt nu bijna de gehele motor uit elkaar. De kop is er vanaf, letterlijk en figuurlijk zullen we maar zeggen. Wanneer ik de koppakking bekijk is hij nergens doormidden ofzo. Ook zie ik als leek geen tekenen van lekken of andere bijzonderheden. Wanneer je met een liniaal over de kop gaat lijkt hij (kaars)recht te zijn. Zou het dan toch niet de koppakking zijn? Of kun je op basis hiervan geen conclusies trekken? Mogelijk de voetpakking? Is het veel werk nu deze gelijk ook maar te vervangen? En als het dit ook niet zou zijn. Zijn er nog andere zaken die die mayonaise in de motor kunnen veroorzaken en vervangen moeten worden? De motor ligt nu toch open. Komende week neem ik de kop mee naar een garage met de vraag of het (toch) een idee is om de kop te laten vlakken. Aan de kop zit trouwens nog het spruitstuk. Moet dat er vanaf wanneer je de kop wil laten vlakken?

De motor (uit 1981) lijkt er redelijk netjes uit te zien. De kleppen, zeker die van naar de uitlaat, zijn wel redelijk geroest van de buitenkant. Is dat alarmerend?

Alvast bedankt voor re reacties.

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppakking lek?
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 22:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ree schreef:
Als er er een lek is, stroomt er koelvloeistof naar je olie en/of olie naar je koelvloeistof en/of koelvloeistof je cilinder in, etc... Dit wil je eigenlijk constateren voordat je het blok uit elkaar trekt. Koelvloeistof in je olie kan je waarnemen door een aansteker onder je peilstok te houden als er olie aan hangt. Het koelvloeistof in de olie gaat verdampen en dus knetteren aan je peilstok. Verbrandingsgassen in je koelvloeistof kan je constateren met een tester. Die kan je voor ongeveer een tientje kopen bij bijvoorbeeld de Brezan of een andere automaterialenhandel. Een garage kan dit ook zo voor je doen.

Hee Michel,

Je bent nu gaan klussen zonder eerst een diagnose te stellen. Voor hetzelfde geld heeft je blok veel korte stukjes gereden, en heb je een kleine lekkage van je koelvloeistof. De prut verdwijnt niet zomaar allemaal zonder je olie te verversen. In dat geval ben je nu voor niets je blok uit elkaar aan het trekken... Volgens mij heb je niet eens de compressie gemeten, en dat was nu érg handig geweest. Maar goed, mijn tip is om te testen of er verbrandingsgassen in je koelwater zitten want zonder een verdere hint dat er daadwerkelijk iets stuk dieper in het blok, zou ik hem niet verder uit elkaar trekken...

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koppakking lek?
BerichtGeplaatst: di 21 mei, 2013 0:53 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Tja ... sloeg "mijn" Reparatie Handboek open en vond direct, bijna helemaal vooraan (Handeling Nr. H78.000) blz. 2 onderdeel III-Motor het onderdeel "Cilinderkop" ... met de aantrek-koppels ...
Zoals Ewald al schreef: eerste keer met 3 mkg, tweede keer met 6 mkg. LET WEL: bij het vastzetten VANUIT HET MIDDEN beginnen !
Ben het eigenlijk wel met Ree eens; kan me niet onttrekken aan het idee dat je een beetje overhaast aan het werk bent. Wat kleine inspecties vooraf hadden wat méér gegevens opgeleverd.
Daarnaast (even ter info: "Otje" is eveneens van 1981; heb deze hele exercitie inmiddels zèlf óók al eens doorlopen) nog een welgemeende raad: als je nu tóch die kop los hebt en je geeft daar nu geld aan uit om e.e.a. weer optimaal te krijgen dan adviseer ik je nog een paar extra spaarcenten uit te geven aan het opnieuw inslijpen van de kleppen en het laten plaatsen van nieuwe klepgeleiders (maar dan wèl door een professioneel bedrijf !). Je zult daar geen spijt van krijgen en - mits je straks de klepspeling goed afstelt - zul je ogenblikkelijk het verschil merken !
En: alles stap voor stap ! Dus nu eerst de kop. Misschien is dan dit euvel helemaal verholpen. Zo niet, dan kun je eventueel aan de "voet" gaan werken. Maar het lijkt me sterk ...
En, zoals Ewald schreef: inderdaad óók de overige pakkingen vernieuwen (waterpomp, carburateur, spruitstuk etc.). (tevens een mooie gelegenheid om de waterpomp eens uit elkaar te trekken om te kijken hoe het dáár mee staat ... of: het spruitstuk te inspecteren op scheurtjes ... of: de carburateur eens schoonmaken/inspecteren ... etc.)
Succes, we lezen ongetwijfeld hoe het verder gaat !
Gert
P.S.-1: als je de kop wilt laten vlakken moeten "alle toeters en bellen" worden gedemonteerd ...
P.S.-2: waag er eens een telefoontje aan: http://www.helmondsemotorenrevisie.nl
P.S.-3: "goedkoop" is op den duur "duurkoop"

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group