Het is nu do 28 maart, 2024 23:09


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: MurpHY krijgt LPG
BerichtGeplaatst: do 27 maart, 2014 11:48 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Jawel, het was al een wens toen ik 'm kocht in 2005, maar het gaat er nu met dank aan Webmeistera (Aad) van komen.
De tank is helaas al bijna 10 jaar oud, dus ik heb nog een paar maanden de tijd.
In het weekend van 12 april ga ik naar Aad in Ridderkerk (al een wereldreis op zichzelf vanuit Twente ;)) en gaan we 'm samen inbouwen.
De tank komt achter de bestuurdersstoel en gaat ook ten koste van het reservewiel, want het is een grote tank (125cm lang en 45cm doorsnede, 180 liter bruto, 144 netto, E20-67R-010405 typering).
RDW ziet geen problemen in ieder geval en ook mijn verzekering vindt het goed (geen hogere premie).

Grof stappenplan (ook ongeveer op deze volgorde)
- verwijderen bed en vloer (voorbereiding thuis, rest ter plekke)
- bepalen plaats waar reservewielbak door te slijpen (op basis van lengte tank) en wat her te gebruiken.
- bepalen waar leidingen komen te lopen (hoe zit dat bij andere bussen, hoe loopt de LPG-leiding?)
- bepalen waar verdamper komt
- bedenken waar de vulopening moet komen
- nieuwe vloer op maat maken
- vloer inlassen
- inlassen eindplaat wielkast
- plaatsen bevestiging tank
- plaatsen verdamper
- leggen en bevestigen leidingen en bedrading
- plaatsen vulopening+nieuwe slang (of oude en daarna vervangen)
- omleggen benzineleiding (met schakelaar)
- plaatsen bediening
- bougies vervangen (nu NGK BP6HS, moet naar graad 7)
- kleppen stellen
- testen werking benzine
- LPG vullen
- testen werking LPG
- vrijdag 25 april 13:00 keuringsafspraak RDW Almelo

Mensen nog tips/opmerkingen/aanvullingen?

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY krijgt LPG
BerichtGeplaatst: do 27 maart, 2014 12:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Laat even weten wanneer jullie hieraan gaan beginnen. Er wonen voldoende mensen in de regio om even een dagje te komen helpen als daar behoefte aan is. Lijkt mij in ieder geval gezellig.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY krijgt LPG
BerichtGeplaatst: do 27 maart, 2014 14:43 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Lijkt mij ook gezellig :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY krijgt LPG
BerichtGeplaatst: do 27 maart, 2014 16:08 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 22 feb, 2005 23:01
Berichten: 170
Woonplaats: Heemstede
Gevonden op een forum:

LPG-INBOUWEISEN NEDERLAND VOLGENS RKLPG ‘7709-2001

De tank mag geen metallisch contact met het frame, tankbanden of carosserie maken.
Tussen het tankframe en de carosserie mogen zich op de montagepunten geen bekleding of coating bevinden.
Afmetingen carosserieringen voor bevestiging tankframe minimaal 30 x 2mm.
Bevestigingsbouten tankbevestiging volgens inbouweisen (minimaal M8.8, boven 100l. M10)
De bodemontluchter mag zich niet in de wielbak bevinden en mag niet boven de uitlaat uitmonden
De spanbanden dienen tot de hartlijn van de tank terug geslagen te worden en dienen aan bepaalde afmetingen te voldoen (tot 85ltr. : 29 x 1,5mm., daarboven speciale afmetingen)
Het kruis op de tank dient op 90 graden te liggen.
Electrische verbindingen in de appendagekast dienen vonkvrij uitgevoerd te worden.
De massa-aansluiting van de LPG-afsluiter mag niet via de LPG-leidingen plaatsvinden.
Bij tank in lengterichting dient tankframe een aanslag van minstens 30 mm. van de onderkant van de tank te hebben en dient deze aanslag binnen de bolling van de tank te blijven.
Bij montage van de LPG-tank in de lengte-as van het voertuig moet tussen LPG-tank en de achterbank en achterzijde van het voertuig 10cm. ruimte overblijven (soort kreukelzone).
Bij een onderbouw dient de tank minstens 20 cm. van het wegdek te blijven.
Bij onderbouw dienen de appendages zonodig beschermd te worden tegen steenslag.
De buitenvuller mag niet buiten de voertuigomtrek uitstekenen en dient zich binnen de schuine lijn achterwiel bumper te bevinden.
Indien zich de koppeling tussen buitenvuller en vulslang in de kofferruimte bevindt, dient een gasdichte mof met ontluchting om de koppeling gemonteerd te worden.
De vulslang tussen vuller en LPG-tank mag niet ouder zijn dan een jaar bij LPG- keuring.
De voeding van de electronische tank-afnamekraan moet wegvallen bij een motorstop.
Vulslang en leiding in wagenbodem beschermen met doorvoertules.
De L.P.G.-leiding monteren op ten minste 10 cm. van de uitlaat anders dient een metalen beschermplaat aangebracht te worden.
De L.P.G.-leiding mag niet onder het laagste voertuigpunt uit komen en let op omleggen leiding bij kriksteunen
Monteer leidingbeugel minimaal om de 40 cm.
Monteer de afsluiters met spoel omhoog en niet op het motorblok.
De leiding van gasafsluiter naar verdamper dient zo kort als mogelijk te zijn
Er dient goedgekeurde benzineslang gebruikt te worden tussen benzine-afsluiter en carburateur(s)
De gasafsluiter dient gezekerd te worden (evt. over schakelaar)
De LPG-drukdelen moeten voorzien zijn van R67-01….-keur.
Bij de LPG-tank moet een (kopie van een) R67-01 goedkeurcertificaat worden overlegd.
Stel na inbouw de koplamphoogten af.
Stel na inbouw de CO op LPG volgens voorschriften < 1,5% (of <0,5% bij geregelde kat. U9/E2/G3 en verder)
Type goedkeursticker monteren indien nodig. U9/E2 injectie vanaf 1 Juli 1990.
U9 carburatie vanaf 1 September 1990.
K6/S6/K9/S9 vanaf 1 januari 1991.
Grijs kenteken vanaf 1-07-1998


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY krijgt LPG
BerichtGeplaatst: do 27 maart, 2014 16:40 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Nog handiger is de informatie bij de bron zelf ;)
http://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/LPG-regelgeving.aspx
Maar bovenstaande is een vrij goede samenvatting.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY krijgt LPG
BerichtGeplaatst: vr 28 maart, 2014 2:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
De tank is helaas al bijna 10 jaar oud, dus ik heb nog een paar maanden de tijd.
Zal aan mij liggen dat ik deze opmerking niet helemaal snap ... maar voor zover op de RDW-site wordt aangegeven dient (als ik het goed gelezen heb) een LPG-tank in ieder geval binnen die 10 jaar een keer gekeurd te zijn ...
Wens je héél véél succes; zal nog een hele klus worden ! Vermoed dat je - vanwege het gewicht van tank + inhoud - de remdrukbegrenzer links achter straks óók nog enigszins moet bijstellen ?
En: waarom zou het luchtfilter moeten worden aangepast ?
Vulopening: Otje heeft deze onderaan het rechter-achterpaneel zitten. Normaliter geen enkel probleem ... totdat de fietsendrager + fietsen op de trekhaak worden geplaatst en de (spaken van) de fietswielen het erg lastig maken het LPG-vulpistool fatsoenlijk op de vulopening te zetten ...
't is maar een weet ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY krijgt LPG
BerichtGeplaatst: vr 28 maart, 2014 10:51 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Bij sommige installaties is de ring op de carburateur zo dik dat het luchtfilter ietsje ingekort moet worden. Maar dat hoeft bij deze niet.
De RDW eist dat bij inbouw de tank niet meer dan 10 jaar oud is, dus als ik voor juni gekeurd heb, zou het goed moeten zijn. En de vulslang mag hooguit 1 jaar oud zijn op het moment van keuren, dus daar komt een nieuwe voor.
Ik zat die samenvatting even door te lezen en "De buitenvuller mag niet buiten de voertuigomtrek uitstekenen en dient zich binnen de schuine lijn achterwiel bumper te bevinden." vond ik vreemd, en kan ik ook niet volledig terugvinden in de RDW-documentatie
RDW schreef:
Artikel 1.11
Er mogen geen onderdelen van de LPG-installatie,
waaronder beschermende materialen die deel uitmaken
van dergelijke onderdelen, uitsteken buiten de omtrek
van het voertuig, met uitzondering van de vuleenheid
indien deze niet verder uitsteekt dan 10 mm buiten de
nominale omtrek van de carrosseriepanelen.

Artikel 1.12
In geen enkele dwarsdoorsnede van het voertuig mag
enig onderdeel van de LPG-installatie of daarvan deel
uitmakend beschermingsmateriaal met uitzondering van
de LPG-tank onder de onderzijde van het voertuig
uitsteken tenzij een ander deel van het voertuig zich
binnen een straal van 150 mm nog lager bevindt.

Artikel 1.13
Er mogen zich geen onderdelen van de LPG-installatie
binnen 100 mm van de uitlaat of een soortgelijke
warmtebron bevinden, tenzij dergelijke onderdelen
voldoende tegen warmte zijn afgeschermd.

[..]
Artikel 1.27
1. De vuleenheid moet tegen verdraaiing zijn geborgd
en tegen vuil en water zijn beschermd.
2. Wanneer de LPG-tank zich in de passagiersruimte
of een gesloten (bagage)- ruimte bevindt, moet de
vuleenheid aan de buitenzijde van het voertuig zijn
geplaatst.


Daaruit krijg ik niet het idee dat de vulopening achteraan het voertuig moet zitten? Ik zou 'm het liefst zo dicht mogelijk bij de tank houden, zich maar ergens een eindje boven de kriksteun linksvoor zou mooi zijn.

Ik heb overigens de remdrukbegrenzer eigenlijk nog nooit bijgesteld, ik rij met veel verschillende ladingen... soms leeg, soms met een ton aan stenen :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY krijgt LPG
BerichtGeplaatst: za 29 maart, 2014 22:46 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Alvast bed, betimmering en parket verwijderd. Tevens uitgetekend.... Het is eigenlijk wel een enorme tank. Dus daar komt de twijfel weer.
Bijlage:
uploadfromtaptalk1396125898802.jpg
uploadfromtaptalk1396125898802.jpg [ 42.29 KiB | 30550 keer bekeken ]

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY krijgt LPG
BerichtGeplaatst: zo 30 maart, 2014 7:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Leuke klus.

Is inderdaad een enorme tank. Voordeel is dat je straks minder vaak bij de pomp staat.
Aad had hem overdwars bij de achterdeurtjes. Niet handig als je weer hoop stenen te vervoeren hebt ;)
Mag je hem ook verzinken in de vloer?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY krijgt LPG
BerichtGeplaatst: zo 30 maart, 2014 23:49 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Volgens mij mag dat op zichwel ja (zolang je aan de eisen voldoet, dus aan de onderkant niet uitsteken), maar ik denk dat dat het alleen maar compliceert kwa inbouwen. En ik vind het al zonde dat ik de zaag in de reservewielkast moet zetten. Overigens moet ik nog kijken of ik daadwerkelijk over de gele lijnen heen snij, of dat ik de hele kast verwijder, dat is wel handiger.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY krijgt LPG
BerichtGeplaatst: ma 31 maart, 2014 0:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Ewald, zó maar een gedachte: wanneer je aan de binnenkant zo'n grote "hap" uit jouw reservewielkast wegsnijd, heeft dat dan geen invloed op de plaatselijke (constructie-)stijfheid van het geheel ? Betekent óók dat je alsdan, aan de "achterzijde" van de gastank, een nieuw "tussenwandje" moet construeren alsmede een nieuw stuk "bodemplaat" ... (èn dat de buitenklep van de reservewielruimte dan dus geen functie meer vervult ...)
Zie overigens bijgaand "pictures" hoe zo'n buiten-vulopening er uit kan zien.


Bijlagen:
DSC00928.jpg
DSC00928.jpg [ 95.8 KiB | 30509 keer bekeken ]
DSC00932.jpg
DSC00932.jpg [ 128.74 KiB | 30509 keer bekeken ]
DSC00933.jpg
DSC00933.jpg [ 105.21 KiB | 30509 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY krijgt LPG
BerichtGeplaatst: ma 31 maart, 2014 9:49 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Structureel heeft dat deel geen functie denk ik, een verlengde bus heeft daar over het algemeen ook geen verlengde kast voor zover ik weet.
Uit de resten van de donorbus is ook een stuk vloer gered, dat gaan we gebruiken om de vloer te construeren.
Kwa eindstuk denk ik dat dat gewoon de bestaande plaat voor het achterwiel wordt.
Kan alleen niet meer bij de krik denk ik, die moet een andere plek krijgen (of een andere krik natuurlijk).

Heb nog even rondgekeken voor andere tankmaten, maar eigenlijk elke maat die minstens dezelfde actieradius als benzine oplevert vereist al het verbouwen van de reservewielkast (en levert sowieso een smallere laadruimte op... de tanks van dezelfde dikte als de wielkast past niks in: 23cm doorsnede bij 80cm lang past maar 30liter bruto in, da's net 200KM).
Het gaat wel even pijn doen om in de bus te snijden, maar aan de andere kant zal MurpHY toch al nooit een schoonheids- of originaliteitsprijs winnen dus dan liever praktischer. Kan ik voor de helft van het geld en zonder tussendoor te tanken naar de andere kant van het land heen en weer :D

Moet alleen dus nog even achterhalen of de "buitenvuller" ook aan de zijkant van de bus mag, al heb ik de breedte van het stuk tussen mijn tweede zijklep en het "O-frame" overschat, dat is maar een centimeter of zes. Wellicht moet de vulopening dan achter de zijklep komen. Even de RDW mailen maar weer.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY krijgt LPG
BerichtGeplaatst: ma 31 maart, 2014 10:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
LEiPiE schreef:
Kan alleen niet meer bij de krik denk ik, die moet een andere plek krijgen (of een andere krik natuurlijk).

Of van binnen uit toegankelijk maken.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY krijgt LPG
BerichtGeplaatst: ma 31 maart, 2014 15:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Ewald,
Ik stuur je vanavond een hele fotoreportage van dezelfde operatie die ik 8 jaar geleden bij mijn eigen bus heb uitgevoerd. Ook ik heb de tank (L=128cm) op die plaats en moest daarvoor een deel van de reservewielruimte opofferen.
Aan de hand van de foto's zal alles je duidelijk worden.

Jacques


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY krijgt LPG
BerichtGeplaatst: ma 31 maart, 2014 17:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Ik heb de vulaansluiting aan de rechter zijde achter, net na de wiel ronding. Is zonder problemen RDW goedgekeurd. Voordeel van een vulopening aan achterzijde, of achteraan aan een zijkant is dat je dan zowel links als rechts van de LPG pomp kan staan.
Vaak heb je de pomp alleen aan de rechterzijde staan, en dan scheelt het maneuvreren. :shock:

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group