Het is nu vr 26 apr, 2024 5:15


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 193 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Inbouw LPG
BerichtGeplaatst: di 26 jan, 2016 16:18 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
Dank voor jullie oplettendheid en meedenken!

Het relais is inderdaad op de balk gemonteerd. Vanuit het relais loopt de benzineslann (niet vast op de balk) de benzinepomp. Advies van de leverancier is om afsluitrelais niet op de motor te bevestigen ivm constante trillingen. Deze worden nu opgevangen door de benzineslang.

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Inbouw LPG
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2016 19:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
ik zit erover te denken de LPG installatie uit mn DSuper5 te halen en die in mn HY te bouwen. Op zich niet zon wereldklus maar wat ik me afvraag is of dat zomaar kan. De DS is een 2100 blok en de HY maar 1900 cc. Is dat verschil te overbruggen met de instelschroef of heb ik andere onderdelen nodig?

tips zijn natuurlijk ook welkom.

jeroen1955: hoeveel was je ongeveer kwijt voor je komplete kit?

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Inbouw LPG
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2016 20:29 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
Om met je laatste vraag te beginnen: inclusief het extra smeersysteem van 65,- was ik 665,- kwijt. Alles zit er dan bij tot aan het kleinste schroefje en knelbandje toe.

De eerste vraag: de onderdruk in de venturi van de carburateur bepaalt de hoeveelheid gas die aangezogen wordt. In de gasslang (tussen de carburateur en de regelaar) zit nog een instelmogelijkheid waarmee de de maximale toevoer beperkt. En op de gasdrukregelaar zelf zit ook nog een instelling. Ik laat die afstelling doen door een inbouwbedrijf. Die hebben de juiste meetapparatuur om dit te doen.

Vandaag de laatste zaken elektrisch aangesloten. Dat werk allemaal. Morgen maar eens zien of ie op gas wil lopen....

Jeroen.

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Inbouw LPG
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2016 20:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
gas-inbouwbedrijven heb ik hier niet helaas. moet ik minimaal 8 uur voor rijden. dus ik moet het zelf zien te doen.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Inbouw LPG
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2016 23:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Gert-Jan,
Bedenk wel dat als je legaal op lpg wil rijden met je bus en daarvoor de installatie van je DSuper5 wil gebruiken, dat de tank niet ouder mag zijn dan 10 jaar op het moment van keuring en dat je de papieren van de tank moet kunnen overleggen. Dat laatste hoeft geen probleem te zijn want die kun je zo downloaden van internet. Ik heb zelf exact dezelfde installatie in mijn HY als in mij DSuper5 (das toevallig) en in beide auto's werkt deze prima. Als je je aan de voorschriften houdt dan is inbouw zelf ook goed te doen en dan mag de keuring bij de RDW ook geen punt zijn. Dit natuurlijk er van uitgaande dat je een (ervaren) sleutelaar bent. Voor afstelling kun je dan alsnog bij een gasboer terecht. Heb je enige twijfel, laat het dan maar mooi over aan een professional.
PS. In tegenstelling tot Jeroen heb ik in geen auto dat extra smeersysteem en rij al sinds de jaren 80 op LPG zonder problemen. Bij onze motoren van Citroen is dat eigenlijk ook niet nodig omdat de motoren een lichtmetalen kop hebben en daarom al van geharde klepzittingen zijn voorzien.
Ik weet dat niet iedereen het hiermee eens is maar dat zij dan maar zo. Als je maar op de juiste klepspeling let.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Inbouw LPG
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2016 23:44 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
Ik ben benieuwd of er HY-rijders zijn die dit laten doen. Als ik zie hoeveel werk het kost om e.e.a. aan te leggen (allemaal niet standaard) denk ik dat dit vrij kostbaar is. Nou heb ik niet de beschikking over een brug, en dat zou wel wat werk schelen.

Naast een tank die niet ouder dan 10 jaar mag zijn, mag ook de vulslang niet ouder dan 2 jaar zijn.

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Inbouw LPG
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2016 1:11 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2651
Woonplaats: Hengelo (OV)
Vulslang mag naar mijn weten niet ouder dan een jaar zijn, maar kost ook niet veel en is bij elk gasbedrijf of online wel te krijgen. Ze zijn tegenwoordig lekker dun omdat de mantels sterker zijn geworden.
Erg kromme regels overigens van die leeftijden bij inbouw, want daarna wordt er nooit meer op gecontroleerd en kan alles er tot in de "eeuwigheid" in blijven zitten.
Ik heb samen met webmeistera de LPG set van zijn bus in mijne gebouwd. Goed te doen, ook zonder brug. Kostte vooral veel tijd om plek te maken voor de tank (ik heb een belachelijk grote tank ;)).
Alleen het doorvoeren door het rubber was een rotwerk om al liggend onder de bus te doen.
En let er vooral op dat je gasleiding nooit knikt of anderzins iets te verduren krijgt.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Inbouw LPG
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2016 11:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
LPG is hier in Noorwegen niet erg populair. Als ik hetzelf inbouw en niet laat keuren dan loop ik hooguit het risico bij een eventuele controle langs de weg (als ze het al vinden) dat ik het moet laten keuren door de noorse RDW.
Daarvoor heb ik dan een homologatieattest nodig van Citroen dat de auto geschikt is voor LPG. verder niets. Daar is makkelijk aan te komen.
Bij invoer van mn DS op LPG moest ik dat ook hebben. Had ik niet. Maar dat ik na een uur met dat attest aan kwam zetten ,welke ik per email van Citroen Amsterdam had gehad, was helemaal ok.

Er zijn hier verder geen eisen. Wegenbelasting is voor alle autos gelijk, geen verschil in brandstof of gewicht. Slechts goedkoper voor oldtimers ouder dan 30 jaar.

mijn grootste probleem is dat er hier geen gasinbouwbedrijven zijn. Daarvoor moet je naar Oslo (8 uur rijden) Voor het geld denk ik dat ik overigens gewoon een nieuwe installatie koop. Jeroen1955 waar heb jij je installatie besteld?

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Inbouw LPG
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2016 13:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Gert-Jan,

Als jij het op eigen houtje gaat doen zonder "moderne" regelgeving, zoals vaak gebeurde in de jaren 70, kun jij je DS installatie gewoon inbouwen in je HY, ook al is de cilinderinhoud anders.
Als het in je DS door een erkende boer is ingebouwd kun je dat schema overnemen.
Je gezond verstand vertelt je welke slangen voor vernieuwing in aanmerking komen.

De kleppen moet je 0.10 ruimer stellen en de eventueel de ontsteking ietsje later.
Dan eerst op benzine de motor goed laten lopen en afstellen.
Daarna de LPG schroeven instellen voor stationair en de gashoeveelheid aan de hand van meetapparatuur bij een garage met uitlaatgastester, alle dus. Ikzelf heb het op het gevoel gedaan en dat ging 250.000 km goed tot nu toe.
Aanvankelijk je klepspeling wat vaker in de gaten houden maar ws blijkt dat het inslaan van de klepzittingen gewoon niet optreedt.
Als je gastank bijna leeg is kun je een paar kilometer op benzine rijden, dan blijft dat systeem ook in orde.
Succes!

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Inbouw LPG
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2016 14:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
ok bedankt. das info waar ik mee uit de voeten kan.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Inbouw LPG
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2016 11:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
iemand ervaring met lpg-onderdelenshop.nl ?

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Inbouw LPG
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2016 12:30 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
Ja, daar heb ik ervaring mee. Ik heb er mijn set gekocht. Ter plaatse duidelijke uitleg gekregen. Je kunt er altijd telefonisch terecht. Het pakket was volledig (alle schroefjes, bandjes, boutjes, draadjes enz). Duidelijke schriftelijke handleiding er bij. Het enige wat ontbrak was de documentatie van de programmeerbare gas-benzine-schakelaar. Maar die is eenvoudig op INTERNET te vinden (wel in het Engels).

Willem (de eigenaar) heeft ervaring met inbouw in een HY. Hij had zelfs een carburateur liggen om te laten zien hoe de gasring gemonteerd moest worden. Dit laatste lukte mij dus niet omdat er te weinig ruimte is tussen het luchtfilter en de carrosserie. Het zou erg geprop worden. Vandaar de spud-in.

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Inbouw LPG
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2016 13:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
heb je daar de spud-in ook besteld?

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Inbouw LPG
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2016 1:18 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
Nee, die heb ik via: http://www.lpg-onderdelen.com/default/s ... p-m10.html besteld. Dat was een 10 mm pijpje. Maar kan ook via de onderdelenshop. Alleen is het daar een 12 mm pijpje en dat vond ik te groot.

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Inbouw LPG
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2016 18:03 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Ik heb de set bij LPGonderdelenshop besteld incl spud -in.
hoop het over 1 a 2 weken in huis te hebben.

waarom is een spud-in van 10 mm beter dan 12 mm?

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 193 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group