Citroen HY Forum http://citroenhyforum.nl/ |
|
Dol gedraaide oliebout http://citroenhyforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=3446 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | HYvonne [ za 02 jan, 2021 16:55 ] |
Berichttitel: | Re: Dol gedraaide oliebout |
Enige goede oplossing is het plaatsen van een M7 helicoil en ja Michiel, dat is nou nog eens een uitdaging zonder de motor (half) uit te bouwen. Ik heb eens hetzelfde gehad en gezocht naar een opzetstuk voor de boormachine om om een hoek te boren. Dat bestaat maar bleek toch te groot. Uiteindelijk vond ik tussen mijn gereedschap nog een taphouder zoals op bijgaande foto en heb aan de ronde kant van het benodigde boortje een vierkant geslepen want dat is nodig voor de taphouder. Vervolgens met de hand het gat geboord en daarna getapt. M7 helicoil erin en toen paste de banjobout weer! Succes. ps. Setje taphouders is te verkrijgen bij oa HBM voor 7 euro. M7 helicoilset krijg je bij Burton voor 39 euro. Bijlage: HBM Taphouder.jpg [ 16.11 KiB | 32454 keer bekeken ] Bijlage: Helicoil Burton.jpg [ 20.49 KiB | 32454 keer bekeken ] |
Auteur: | Michiel M [ za 02 jan, 2021 22:26 ] |
Berichttitel: | Re: Dol gedraaide oliebout |
Bedankt voor je uitgebreide uitleg Hyvonne. Ik heb inmiddels ook nagevraagd bij mensen uit het HY magazijn. Daar kwam iemand met het idee om met metaallijm de bout vast te zetten en het koperen ringetje eventueel in te smeren met vloeibare pakking om het oliedicht te houden. Wat denk je daarvan? Deze methode lijkt me wat makkelijker toe te passen (mits effectief natuurlijk). Merci. Michiel |
Auteur: | HYvonne [ za 02 jan, 2021 22:31 ] |
Berichttitel: | Re: Dol gedraaide oliebout |
Ik zou zelf hier niet voor kiezen. |
Auteur: | JanW [ za 02 jan, 2021 23:45 ] |
Berichttitel: | Re: Dol gedraaide oliebout |
maken jullie je geen zorgen over metaalschilfertjes in het oliekanaal? |
Auteur: | HYvonne [ za 02 jan, 2021 23:54 ] |
Berichttitel: | Re: Dol gedraaide oliebout |
Dat was inderdaad ook mijn grootste zorg, ik was dat alweer vergeten. Is echter helemaal goed gegaan en ik heb alles (heel weinig) eruit gekregen. Als het boren met de hand met een beetje beleid gaat dan heb je dat onder controle. |
Auteur: | JanW [ zo 03 jan, 2021 1:01 ] |
Berichttitel: | Re: Dol gedraaide oliebout |
ik heb bij een afgebroken uitlaattapeind eens, bij gebrek aan beter spul (helicoil), de boel 2 maten groter uitgeboord en er een stuk draadeind met Loctite ingezet waarin ik alvast de gaten voor de originele tapeinden had getapt. Ik had de draadeinden wat ingezaagd rondom zodat ze afbraken bij vastdraaien in het nieuw boutgat. Even gladvijlen en ik kon het spruitstuk weer gewoon monteren en het zit nu na 150.000 km nog steeds goed. |
Auteur: | Ree [ zo 03 jan, 2021 1:29 ] |
Berichttitel: | Re: Dol gedraaide oliebout |
Ik zou hier niet gaan lopen beunen. Je hebt een nieuw blok toch? Vijlsel kan in een kanaaltje komen, en voor je het weet is een tuimelaar opgevreten. Als dit boutje los schiet, ligt voor je het weet je blok helemaal in de soep. Te veel locktide en je oliekanaaltje doet ook niet meer waar hij voor gemaakt is. Ik zou er voor zorgen dat je er echt goed bij kan - dus ook goed kan schoonmaken - zodat je zorgvuldig je helicoil kan zetten. Als het een paar uur kost om je blok eruit te halen zodat je er goed bij kan, zou ik dat zeker doen. Als je scheef boort, kan je blok de prullenbak in. We hebben het hier niet over een uitlaatspruitstuk, dat met nog 7 boutjes vast zit, en zonder vervolgschade als het mis gaat. |
Auteur: | JanW [ zo 03 jan, 2021 14:57 ] |
Berichttitel: | Re: Dol gedraaide oliebout |
alleen de kop hoeft er af in dit geval |
Auteur: | Michiel M [ wo 06 jan, 2021 22:23 ] |
Berichttitel: | Re: Dol gedraaide oliebout |
Merci voor de reacties. Ben me nu bewust van metaalschilfertjes etc. Zal zeer zorgvuldig te werk gaan. Ik heb vandaag besloten voor het m7 tapsetje te gaan plus taphouder. Ik (en mijn schoonvader met 2 rechterhanden) hoop zonder de hele motor te hoeven demonteren toch een heel eind te komen zo. Mocht het niet lukken dan haal ik de kop los. (bedankt voor die tip ook!) En inderdaad Ree: het betreft hier een volledig 'nieuw' gereviseerd blok van nog geen 1,5 jaar oud uit het magazijn. Ik neem aan dat het gewoon vette pech is dat dit gebeurt. Ik heb de bout nooit beroerd totdat hij begon te lekken. En zelfs toen heb ik hem alleen losgedraaid. Niet vaster. Groet, Michiel |
Auteur: | JanW [ do 07 jan, 2021 1:20 ] |
Berichttitel: | Re: Dol gedraaide oliebout |
ik weet niet hoeveel ruimte er in het boutgat is. Als er "genoeg" is kun je proberen er een touw oid in te proppen dat je er na boren en tappen weer uit vist en zo de metaaldeeltjes meeneemt. |
Auteur: | Michiel M [ di 02 feb, 2021 21:24 ] | ||
Berichttitel: | Re: Dol gedraaide oliebout | ||
Citaat: ik weet niet hoeveel ruimte er in het boutgat is. Als er "genoeg" is kun je proberen er een touw oid in te proppen dat je er na boren en tappen weer uit vist en zo de metaaldeeltjes meeneemt. We nemen het mee. Merci. Inmiddels ligt de zaak al een tijdje stil. Ben laatst bij een garage geweest. Ik kreeg als tip het gat lichtjes uit te boren en er een draadbus in te zetten (zie foto) en deze met loctite vast te zetten. Is die loctite sterk genoeg zodat ik de banjobout vast genoeg kan aandraaien? (Mij lijkt dat er grote krachten vrijkomen met aandraaien namelijk) Zo ja, heeft iemand een tip welke loctite ik het beste kan gebruiken? Alvast bedankt. Michiel
|
Auteur: | Ry vd Meer [ wo 03 feb, 2021 19:04 ] |
Berichttitel: | Re: Dol gedraaide oliebout |
Hi Michiel, Ik heb dit probleem bij mijn 2cv gehad. Ik heb het met een helicoil en loctite opgelost. (Heb dus nog een helicoil set liggen. Die kun je als je wilt aan de andere kant van de stad ophalen.) Heb toen wel de cilinderkop eraf gehaald. (Dit is dan bij een eend ook niet zo veel werk.) Groeten Ry |
Auteur: | Joost [ wo 03 feb, 2021 22:16 ] |
Berichttitel: | Re: Dol gedraaide oliebout |
Michiel M schreef: Citaat: ik weet niet hoeveel ruimte er in het boutgat is. Als er "genoeg" is kun je proberen er een touw oid in te proppen dat je er na boren en tappen weer uit vist en zo de metaaldeeltjes meeneemt. We nemen het mee. Merci. Inmiddels ligt de zaak al een tijdje stil. Ben laatst bij een garage geweest. Ik kreeg als tip het gat lichtjes uit te boren en er een draadbus in te zetten (zie foto) en deze met loctite vast te zetten. Is die loctite sterk genoeg zodat ik de banjobout vast genoeg kan aandraaien? (Mij lijkt dat er grote krachten vrijkomen met aandraaien namelijk) Zo ja, heeft iemand een tip welke loctite ik het beste kan gebruiken? Alvast bedankt. Michiel De draadbus van jouw foto is niet wat jou garagist bedoeld denk ik. Je moet een bus hebben met draad aan de binnenkant (=de maat van de bout van de olieleiding) en draad aan de buitenkant. Je moet dan in het gat van de kop schroefdraad maken in de maat van de draad van de buitenkant van de draadbus. Een helicoil of v-coil kan ook, in een set zit de juiste boor en tap om het te kunnen maken. Als je dit nog nooit gedaan hebt dan is een cilinderkop niet het meest handige om te oefenen. Als het fout gaat ben je nog verder van huis. |
Auteur: | JanW [ do 04 feb, 2021 1:41 ] |
Berichttitel: | Re: Dol gedraaide oliebout |
misschien kun je tappen naar een grotere banjobout? |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |