Het is nu do 28 maart, 2024 19:05


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Dol gedraaide oliebout
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2021 14:53 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Dag,
Een kant van mijn motor (bij de ontsteking) zit de afgelopen maanden onder een laagje olie. Bij nadere bestudering lijkt het van dat externe olieleidinkje af te komen. De onderste bout bleek goed vast te zitten. De bovenste bleek echter dol gedraaid (zonder dat ik kracht heb uitgeoefend overigens). Ik kan hem dus niet vastdraaien. Bij het verwijderen van de bout zaten er halve ijzeren ringetjes omheen (zie foto). Bij terugzetten van de bout is hij, vanzelfsprekend, nog steeds dol. Het lekt tijdens het rijden aanzienlijk.

Wat zou ik kunnen doen om deze lekkage te verhelpen? Er is vrij weinig ruimte om eventueel te boren/tappen etc. Bestaat er voor dit soort klusjes een specifieke lijm oid om bouten vast te zetten? Zo ja, gaat hij dan niet lekken nabij de 2 koperen ringetjes (die niet strak worden aangetrokken in deze situatie)? Alvast bedankt en de beste wensen.

Vriendelijke groet,

Michiel


Bijlagen:
1-min.png
1-min.png [ 466.37 KiB | 31451 keer bekeken ]
2-min.png
2-min.png [ 614.48 KiB | 31451 keer bekeken ]
3-min.png
3-min.png [ 718.21 KiB | 31451 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dol gedraaide oliebout
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2021 16:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Enige goede oplossing is het plaatsen van een M7 helicoil en ja Michiel, dat is nou nog eens een uitdaging zonder de motor (half) uit te bouwen.
Ik heb eens hetzelfde gehad en gezocht naar een opzetstuk voor de boormachine om om een hoek te boren. Dat bestaat maar bleek toch te groot. Uiteindelijk vond ik tussen mijn gereedschap nog een taphouder zoals op bijgaande foto en heb aan de ronde kant van het benodigde boortje een vierkant geslepen want dat is nodig voor de taphouder. Vervolgens met de hand het gat geboord en daarna getapt. M7 helicoil erin en toen paste de banjobout weer!
Succes.

ps.
Setje taphouders is te verkrijgen bij oa HBM voor 7 euro. M7 helicoilset krijg je bij Burton voor 39 euro.

Bijlage:
HBM Taphouder.jpg
HBM Taphouder.jpg [ 16.11 KiB | 31439 keer bekeken ]
Bijlage:
Helicoil Burton.jpg
Helicoil Burton.jpg [ 20.49 KiB | 31439 keer bekeken ]


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dol gedraaide oliebout
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2021 22:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Bedankt voor je uitgebreide uitleg Hyvonne. Ik heb inmiddels ook nagevraagd bij mensen uit het HY magazijn. Daar kwam iemand met het idee om met metaallijm de bout vast te zetten en het koperen ringetje eventueel in te smeren met vloeibare pakking om het oliedicht te houden. Wat denk je daarvan? Deze methode lijkt me wat makkelijker toe te passen (mits effectief natuurlijk).

Merci.

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dol gedraaide oliebout
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2021 22:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Ik zou zelf hier niet voor kiezen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dol gedraaide oliebout
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2021 23:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
maken jullie je geen zorgen over metaalschilfertjes in het oliekanaal?

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dol gedraaide oliebout
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2021 23:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Dat was inderdaad ook mijn grootste zorg, ik was dat alweer vergeten. Is echter helemaal goed gegaan en ik heb alles (heel weinig) eruit gekregen. Als het boren met de hand met een beetje beleid gaat dan heb je dat onder controle.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dol gedraaide oliebout
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2021 1:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
ik heb bij een afgebroken uitlaattapeind eens, bij gebrek aan beter spul (helicoil), de boel 2 maten groter uitgeboord en er een stuk draadeind met Loctite ingezet waarin ik alvast de gaten voor de originele tapeinden had getapt. Ik had de draadeinden wat ingezaagd rondom zodat ze afbraken bij vastdraaien in het nieuw boutgat. Even gladvijlen en ik kon het spruitstuk weer gewoon monteren en het zit nu na 150.000 km nog steeds goed.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dol gedraaide oliebout
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2021 1:29 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik zou hier niet gaan lopen beunen. Je hebt een nieuw blok toch?

Vijlsel kan in een kanaaltje komen, en voor je het weet is een tuimelaar opgevreten.

Als dit boutje los schiet, ligt voor je het weet je blok helemaal in de soep.

Te veel locktide en je oliekanaaltje doet ook niet meer waar hij voor gemaakt is.

Ik zou er voor zorgen dat je er echt goed bij kan - dus ook goed kan schoonmaken - zodat je zorgvuldig je helicoil kan zetten. Als het een paar uur kost om je blok eruit te halen zodat je er goed bij kan, zou ik dat zeker doen. Als je scheef boort, kan je blok de prullenbak in. We hebben het hier niet over een uitlaatspruitstuk, dat met nog 7 boutjes vast zit, en zonder vervolgschade als het mis gaat.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dol gedraaide oliebout
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2021 14:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
alleen de kop hoeft er af in dit geval

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dol gedraaide oliebout
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2021 22:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Merci voor de reacties. Ben me nu bewust van metaalschilfertjes etc. Zal zeer zorgvuldig te werk gaan. Ik heb vandaag besloten voor het m7 tapsetje te gaan plus taphouder. Ik (en mijn schoonvader met 2 rechterhanden) hoop zonder de hele motor te hoeven demonteren toch een heel eind te komen zo. Mocht het niet lukken dan haal ik de kop los. (bedankt voor die tip ook!)

En inderdaad Ree: het betreft hier een volledig 'nieuw' gereviseerd blok van nog geen 1,5 jaar oud uit het magazijn. Ik neem aan dat het gewoon vette pech is dat dit gebeurt. Ik heb de bout nooit beroerd totdat hij begon te lekken. En zelfs toen heb ik hem alleen losgedraaid. Niet vaster.

Groet,

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dol gedraaide oliebout
BerichtGeplaatst: do 07 jan, 2021 1:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
ik weet niet hoeveel ruimte er in het boutgat is. Als er "genoeg" is kun je proberen er een touw oid in te proppen dat je er na boren en tappen weer uit vist en zo de metaaldeeltjes meeneemt.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dol gedraaide oliebout
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2021 21:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Citaat:
ik weet niet hoeveel ruimte er in het boutgat is. Als er "genoeg" is kun je proberen er een touw oid in te proppen dat je er na boren en tappen weer uit vist en zo de metaaldeeltjes meeneemt.

We nemen het mee. Merci.

Inmiddels ligt de zaak al een tijdje stil. Ben laatst bij een garage geweest. Ik kreeg als tip het gat lichtjes uit te boren en er een draadbus in te zetten (zie foto) en deze met loctite vast te zetten. Is die loctite sterk genoeg zodat ik de banjobout vast genoeg kan aandraaien? (Mij lijkt dat er grote krachten vrijkomen met aandraaien namelijk) Zo ja, heeft iemand een tip welke loctite ik het beste kan gebruiken?

Alvast bedankt.

Michiel


Bijlagen:
draadbus-m8-gaspardo-f02250683r.jpg
draadbus-m8-gaspardo-f02250683r.jpg [ 87.21 KiB | 30474 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dol gedraaide oliebout
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 19:04 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: di 30 jul, 2019 22:48
Berichten: 9
Woonplaats: Eindhoven
Hi Michiel,

Ik heb dit probleem bij mijn 2cv gehad. Ik heb het met een helicoil en loctite opgelost. (Heb dus nog een helicoil set liggen. Die kun je als je wilt aan de andere kant van de stad ophalen.) Heb toen wel de cilinderkop eraf gehaald. (Dit is dan bij een eend ook niet zo veel werk.)

Groeten Ry


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dol gedraaide oliebout
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 22:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Michiel M schreef:
Citaat:
ik weet niet hoeveel ruimte er in het boutgat is. Als er "genoeg" is kun je proberen er een touw oid in te proppen dat je er na boren en tappen weer uit vist en zo de metaaldeeltjes meeneemt.

We nemen het mee. Merci.

Inmiddels ligt de zaak al een tijdje stil. Ben laatst bij een garage geweest. Ik kreeg als tip het gat lichtjes uit te boren en er een draadbus in te zetten (zie foto) en deze met loctite vast te zetten. Is die loctite sterk genoeg zodat ik de banjobout vast genoeg kan aandraaien? (Mij lijkt dat er grote krachten vrijkomen met aandraaien namelijk) Zo ja, heeft iemand een tip welke loctite ik het beste kan gebruiken?

Alvast bedankt.

Michiel


De draadbus van jouw foto is niet wat jou garagist bedoeld denk ik.
Je moet een bus hebben met draad aan de binnenkant (=de maat van de bout van de olieleiding) en draad aan de buitenkant. Je moet dan in het gat van de kop schroefdraad maken in de maat van de draad van de buitenkant van de draadbus.
Een helicoil of v-coil kan ook, in een set zit de juiste boor en tap om het te kunnen maken.
Als je dit nog nooit gedaan hebt dan is een cilinderkop niet het meest handige om te oefenen. Als het fout gaat ben je nog verder van huis.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dol gedraaide oliebout
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 1:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
misschien kun je tappen naar een grotere banjobout?

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group