Het is nu vr 29 maart, 2024 1:11


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: onderste fusee losmaken
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2012 21:37 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 15 aug, 2003 21:06
Berichten: 47
Woonplaats: Buinen
[img][img][attachment=0]HY 014.jpg[/attachment][attachment=0]HY 014.jpg[/attachment][/img][/img]Hoi medesleutelaars enige tijd geleden heb ik in de topic remmen al een aantal vragen gesteld met betrekking tot een defecte voorwiellager. Inmiddels heb ik een ander lager maar het oude lager zit nog gedeeltelijk in het voorwiellagerhuis.
Omdit er uit te halen wil ik het voorwielagerhuis demonteren . De bovenste fuseelager en de stuurstang gingen gemakkelijk los. De onderst fuseelager , daarzit ik mee te worstelen . In de topic van alex staan goede tips maar ook dat het geen eenvoudige klus is. Nu kom ik echter een vreemd draadje/veertje tegen wat om de aandrijfas zit gewikkeld. (zie foto,s) wie weet wat dit is of waar het wegkomt ?

Wie weet of er ergens een poelietrekker beschikbaar is om de onderste fusee los te krijgen ?

Groet,

Rein


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: draad om aandrijfas
HY 014.jpg
HY 014.jpg [ 302.54 KiB | 20868 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: draad om aandrijfas
HY 015.jpg
HY 015.jpg [ 322.8 KiB | 20868 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: onderste fusee losmaken
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2012 22:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
dat veertje is van de keerring die in je fusee hoort te zitten en waarin de asstomp van de aandrijfas draait.
Keerring is een aparte maat, die weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar de lokale groothandel had hem niet liggen.

Ik heb zelf ook zitten vechten met de onderste fusee, het probleem is dat het een cilindrische verbinding is i.p.v. de meer gebruikelijke conische. (zoals boven en op de stuurkogel)
Daardoor kun je hem niet met een klap los krijgen, maar moet je de hele weg (c.a. 25mm?) eruit persen. En later weer erin.

Ik heb een raamwerk gemaakt waarin ik een potkrik kon plaatsen en zo de kogel eruit geperst.

Afbeelding


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: onderste fusee losmaken
BerichtGeplaatst: vr 13 jul, 2012 11:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Ik heb er ook mee lopen prutsen maar kreeg van een HY kenner te horen dat wanneer je met een hamer op het fuseestuk rondom gaat tikken de fusee er uiteindelijk zo uit moet vallen. Zelf niet geprobeerd gezien de mijne al los waren (lees één kant gesloopt :S). Nu goed in het vet. Je zou het eens kunnen proberen als je het al niet hebt gedaan.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: onderste fusee losmaken
BerichtGeplaatst: zo 22 jul, 2012 14:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 09 mei, 2011 15:48
Berichten: 272
Woonplaats: Losser
Rein er is nog een methode om het lagerhuis uit de naaf te halen wanneer het is blijven zitten.
Las twee draadstangen op de plaats waar het eerste lager heeft gezeten, een trekker erop en je trek het eruit.

Voor het lassen even de accu('s) loskoppelen en de aandrijfas beschermen voor spatten van het laswerk.

Heb ook een afbeelding van het lager er bij gedaan , de kleine ring hoort tussen de beide lagers te zitten.

Suc6


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Conische lagers (Timken x32209M isoclass poland)
IMG_0220[1].JPG
IMG_0220[1].JPG [ 57.97 KiB | 20814 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Links het oude lagerhuis rechts het nieuwe lagerhuis.
IMG_0219[1].JPG
IMG_0219[1].JPG [ 57.7 KiB | 20814 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Wiellager HY
IMG_0218[1].JPG
IMG_0218[1].JPG [ 59.65 KiB | 20814 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Twee draadstangejes lassen en met een trekker eruit halen
IMG_0217[1].JPG
IMG_0217[1].JPG [ 53.35 KiB | 20814 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: onderste fusee losmaken
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2012 22:11 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 15 aug, 2003 21:06
Berichten: 47
Woonplaats: Buinen
Hoi Neortic ,
Bedankt voor de tip.
Ja het lijkt me een goed idee om te proberen op zich lijkt het me niet zo moeilijk alleen begrijp ik nog niet goed wat voor een trekker je hiervoor gebruikt ik ken eigenlijk alleen maar een poelytrekker maar die bedoe; je waarschijnlijk niet ?
Maar als de vetkeering kapot zoals het zich laat aanzien zal ik toch het fusee los moeten hebben om deze keerring er in te persen of kan dat ook op een andere wijze

Groet,

Rein


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: onderste fusee losmaken
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2012 22:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 09 mei, 2011 15:48
Berichten: 272
Woonplaats: Losser
Rein, nee een poelitrekker bedoel ik niet. Er is een trekker om de remtrommel te verwijderen,daardoor komt normaliter het lager mee (dus die blijft op de remtrommel zitten). iets in die trant kun je gebruiken. heb zo geen foto bij de hand.

Maar net zoals je zegt wanneer de keering is beschadigd zul je achter de naaf moeten komen om de keering in zijn kamer te plaatsen.

Kun je de aandrijfas zo niet verwijderen, zo te zien heb je genoeg los (je hebt de aandrijfas aan de versnellingsbak toch ook los gebout)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: onderste fusee losmaken
BerichtGeplaatst: zo 09 sep, 2012 15:52 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 15 aug, 2003 21:06
Berichten: 47
Woonplaats: Buinen
Hoi Neortic de aandrijf as heb ik niet losgemaakt bij de versnellingsbak ik heb de aandrijfas vastgeknoopt aan het frame.
Ik heb zowel de onderste als de bovenste fusee kogels los.
Heb nu wel ontdekt dat de bovenste fuseekogel erg zwaar beweegt. Vet was er voldoende aanwezig . Heb alles losgehaald en schoongemaakt weer gemonteerd en als ik de moer met daaronder de schotel aandraai gaat hij weer stroef bewegen.
Zie geen noemenswaardige beschadigingen aan de kogel of aan de zitting.
Wie heeft hier ook ervaring mee


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group