Het is nu do 28 maart, 2024 11:16


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Hy staat scheef??
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2012 8:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Al veel eerder heb ik gemerkt dat HY behoorlijk naar rechts trekt tijdens het rijden. Na het reviseren van de remmen voor (en afstellen / gangbaar maken handrem) loopt er in ieder geval niks aan van de remmerij, en remt hij recht.

Het idee was om naar de sporing te laten kijken, en HYm te laten uitlijnen.

Nu zie ik echter iets wat me helemaal niet bevalt: HY staat harstikke scheef!
Hy leunt rechts voorover.
Toevallig trekt hy ook naar rechts.

Comfortabel was HY nooit qua vering, maar eerlijk gezegd voelt HY wel alsof HY over de weg stuitert als een verlaagd Golfje.

Ik hoop het niet, maar er zal vast iets aan de hand zijn met mijn torsie veer rechts voor?
Iemand een idee waar ik naar moet kijken?

:(

Dank!

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy staat scheef??
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2012 10:13 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Dat hoort idd niet, het is geen DS uiteraard kwa vering, maar voor een oude bestelbus veert ie best goed. Verlaagd Golfje is zeker niet het gebruikelijke niveau :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy staat scheef??
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2012 11:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Een scheve bus/auto rijdt sowieso niet fijn.

Wat je zou kunnen proberen is de stelbouten onderaan het eens opstellen.
Deze zitten onder het paard en steken er (ter hoogte van de bak) onderuit.

Als je de borgmoer losdraait kan je met deze bouten de bus stellen.
(indraaien > wagehhoogte hoger en uitdraaien > wagenhoogte lager).
Indien er niks gebeurd zit er niks anders op de torsiestaven opnieuw te spannen.

Ik heb dat zelf ook gedaan bij mijn HY omdat deze niet meer gangbaar waren. Heel gepiel en echt een leuke klus ahum :roll:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy staat scheef??
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2012 21:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
hoe is de hy geladen?

Als ik veel lading aan 1 kant zet (een motorblok van een auto bijvoorbeeld) dan trekt hij ook die kant op. Voor een deel komt dat (denk ik) omdat een HY geen stabilisatiestangen heeft.

Voor permanente lading kun je de veren per wiel opstellen zoals ghys ook al zegt.

Ik heb ooit gehoord dat oude bussen (voor '63 denk ik) stuggere veren hebben dan de nieuwere.
Ik vind de mijne ('80) best comfortabel veren.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy staat scheef??
BerichtGeplaatst: vr 05 okt, 2012 8:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Dank voor de tips!

Misschien is inderdaad het probleem wel dat de torsieveer niet meer gangbaar is. Moet je ook maar aan denken :roll:
Ik zal eens proberen om hem rechts voor op te krikken en kijken of hij soepel mee omhoog komt.

Ook zal ik eens kijken naar de stelbouten.
Ik neem aan dat ik eerst de hy rechts voor op krik, en dan pas ga draaien aan de bouten?

Het lijkt wel alsof er perse altijd IETS mis moet zijn met de techniek van mijn HY!
Op het tegeltje zou kunnen staan "Niet aangepakte zaken breken het eerst". :mrgreen:

Michiel.

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy staat scheef??
BerichtGeplaatst: vr 05 okt, 2012 9:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Precies. Eerst opkrikken, bouten gangbaar maken en dan langzaam indraaien. Paar slagen kan al veel helpen.
Dus af en toe even weer van de krik afhalen anders staat hij misschien straks weer te hoog.
Moet de mijne ok nog fijn afstellen maar was allang blij dat het gepiel met die torsiestaven gelukt was :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy staat scheef??
BerichtGeplaatst: vr 05 okt, 2012 9:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
MicHYl schreef:
Hy leunt rechts voorover.

Controleer eerst de vrije hoogtes volgens het werkplaatshandboek. Voor hetzelfde geld staat links te hoog. Eerst meten, dan pas je instellingen aanpassen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy staat scheef??
BerichtGeplaatst: vr 05 okt, 2012 9:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Oja!
Dank voor deze nuchtere toevoeging Ree!
Even zoeken of ik op flyinghy de juiste handelingen kan vinden.

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy staat scheef??
BerichtGeplaatst: vr 12 okt, 2012 0:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
En ... ???


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy staat scheef??
BerichtGeplaatst: vr 12 okt, 2012 8:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
De handelingen zijn gevonden.
Als het stopt met regenen kan ik dit weekend aan de slag!

Nu maar hopen dat er gewoon iets niet gangbaar meer is, echt zin om de torsiestaaf te vervangen heb ik niet.

We gaan het zien.

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy staat scheef??
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2012 23:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
jahoeee!

Vandaag scheen de zon zo heerlijk dat ik direct drang voelde om onder dn HY te gaan liggen 8)
Op Flyinghy de rijhoogte opgezocht en die vervolgens in opgekrikte toestand afgesteld.

Ineens rijdt HY niet meer als een verlaagd Golfje!
Geeeeen idee hoe er een verschil tussen de 2 stelbouten ontstaan is, maar er was een verschil van tenmminste 5 slagen...

Nu de borgmoeren weer strak vastgedraaid, maar ik vond het toch vreemd!

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy staat scheef??
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 1:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Ik wil je het fijne gevoel dat de klus geklaard is niet ontnemen, maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij niet rechtvoor te laag, maar linksachter te hoog stond. Omdat hij vóór soepeler veert gaat hij dus daar omlaag in dat geval. Je hebt nu kans dat de veer linksachter en rechtsvoor tegen elkaar in zitten te drukken. Dat is niet bevordelijk voor de wegligging.
Dat je 5 slagen moest geven deed me daar ook aan denken: Je moest hem flink opdraaien om tegen de diagonele 'overkant' op te boksen. Zit er nu niet een groot verschil links en rechts in hoever de bout uitsteekt van onderen? Of juist nu niet meer?

Officiëel moet je de wielen allevier op 4 weegschalen zetten, (met een volledig lege bus uiteraard). Reservewiel op originele plaats, tank met 5 liter gevuld, iets dergelijks heb ik wel eens gelezen.
Bij het wiel waar de meeste druk op staat moet hij lager gesteld worden en bij de minste druk hoger. En ondertussen de wagenhoogte volgens de voorschriften in de gaten houden.
Stond dat eigenlijk niet in die 'handelingen' van het werkplaatshandboek?

Ik heb wel eens gezien dat de Tractionclub (die een vergelijkbaar veersysteem heeft) technische dagen heeft gehouden bij een bedrijf die zo'n inrichting heeft om de wieldruk te meten en tegelijk de wagenhoogte afstellen.
Geen idee waar dat was maar daar valt achter te komen. Misschien een ideetje voor een HY club?

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy staat scheef??
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 13:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
HYliner, bedankt voor je antwoord!

Mijn zorg is inderdaad ook nog wel dat de afstelling niet optimaal is.
Want ik kan meten van de aangegeven punten (handelingen) tot de vloer, maar echt betrouwbaar is dat natuurlijk niet.

In het handelingenboek staat:

AFSTELLEN VAN DE RIJHOOGTEN
LET OP:
a) De rijhoogten van voertuigen uit de serieproductie
moeten worden gemeten met het voertuig rijklaar en onbelast. Als serieproducten worden beschouwd de modellen in de tabel hiernaast, zonder enige aanpassing, zowel van binnen als van buiten.
b) De rijhoogten van aangepaste of verbouwde voertuigen moeten worden afgesteld, na weging van het voertuig, op basis van de asdrukken met het voertuig rijklaar en onbelast.

Bron: Flyinghy.nl, handeling H78-430-0a

Rijklaar maken dus.
Nouja HY rijdt prima dacht ik zo :mrgreen:

Maar het is inderdaad een punt: je moet eigenlijk weten hoeveel druk er op iedere as gezet wordt zodat je weet hoever de bus op dat punt al gaat zaken (als je hem op z'n pootjes laat zakken).

Is het niet gewoon een kwestie van proberen?
Opmeten, opkrikken, beetje stellen, laten zakken, opmeten en zonodig herhalen?

Voor de wegligging lijkt het me inderdaad erg belangrijk dat het complete veersysteem afgesteld staat zoals Meneer Citroen het bedoeld heeft.

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy staat scheef??
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 13:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik ben het eens met de analyse van HYLiner, je wilt weten of er op beide voor(of achter-)wielen even veel druk staat. Je rijdt hem echter niet zomaar even op een weegschaal. Zolang HY goed rijdt en regelmatig veert - laat anders ook eens iemand anders erin rijden - zou ik me er niet al te veel zorgen om maken.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy staat scheef??
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 21:32 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 20 jul, 2009 16:56
Berichten: 209
Woonplaats: langweer
maak tijdens het rijden een een flinke noodstop
dan merk je snel genoeg of er op beide veren evenveel druk staat

_________________
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group