Het is nu do 28 maart, 2024 22:23


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Afdichting onderste fusee
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2016 7:28 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Hoi,

ik heb eindelijk ook maar eens de klus aangevat om mijn aandrijfassen te vervangen en ineens de fusees mee te doen.

Eerste reden: HY rijdt op vlakke weg heel aangenaam tot aan zijn kruissnelheid (80-85km/h) zonder noemenswaardige herrie. 't Is te zeggen, niet méér dan de vertrouwde geluidjes :-). Gaat het echter aan deze snelheid een beetje bergop, en de motor en bak worden geleidelijk aan wat zwaarder belast, dan hoor en voel je heel duidelijk een aangroeiend "gehobbel". Zodra je gas lost vermindert het geluid en de trillingen ook dadelijk, maar op een drukke Nationale, laat staan op een stukje snelweg, is gas inhouden niet de leukste optie.
Ik kan niet 100% zeker traceren wat de oorzaak is, heb al gereden met de vloerplaten verwijderd, en ook eens met een camera op de aandrijving gericht maar kan niets abnormaals aan de assen zien, enkel de motor+bak beginnen op zulk moment een eigen leven te leiden, alsof ze het liefst uit het paard willen springen. Het schommelen van het geheel wordt gelukkig nog een beetje gesmoord door de motortrillingsdempers die ok zijn en goed zijn afgesteld. Aangezien de kadans van het hobbelen/trillen een beetje gelijk loopt met de snelheid onder belasting verdenk ik dus de aandrijfassen.

Tweede reden: als je op gewone snelheid ineens gas lost voel je dat het stuur een ietsiepietsie verdraait, een centimeter of twee op de buitenrand. Bij terug gas bijgeven gaat het terug naar de andere kant. Ook de bus zelf wijkt dan een heel klein beetje van zijn spoor af. Ik had gemerkt dat de onderste fusee speling heeft, dus die oorzaak heb ik wel kunnen traceren.

Dit als achtergrond.
Mijn concrete vraag nu: op de onderste fusee zit bovenaan een bol schijfje als vetafdichting. Dit heb ik verwijderd om de halve fusee"kuip" (of hoe noem je die holle helft waar de kogel in draait) te verwijderen en het geheel door nieuwe te vervangen. Probleem: ik krijg dit niet meer afgedicht, hoe vast ik de kuip er ook indrijf, de schijf ligt altijd net nog ietsje los. Als ik vet in de smeernippel duw komt het er natuurlijk langs die schijf zo weer uit.
Nu zag ik op een doorsneetekening dat dat schijfje met zijn bolle kant naar onder ligt, en bij mij zat het andersom, met de bolle kant naar boven? Als ik het zo omgekeerd monteer, krijg ik de fuseekuip niet meer op zijn plaats, dat merk ik ook aan de onderste opsluitmoer die dan nog één of twee gangen schroefdraad zichtbaar heeft. Ook niet de oplossing dus.

Ik zit dus een beetje vast, eer ik de rest kan hermonteren moet dit opgelost geraken. In dat bovenste fuseekuipje zit een gat, heeft dit eigenlijk een functie? Aangezien dat bol schijfje net over dit gat valt, zou ik denken van niet, het is geen doorgang van smeervet lijkt me? In zulk geval dacht ik een dun metaalschijfje onder de bolle afdichtschijf te leggen, net genoeg om de speling op te vullen. OF een dun rubbertje ofzo.

Iemand gelijkaardige ervaring, oplossing, ingevingen?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken :-)

Peter


Bijlagen:
HY fusees.PNG
HY fusees.PNG [ 983.48 KiB | 23666 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afdichting onderste fusee
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2016 9:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
De bolle kant van het plaatje moet inderdaad naar de kogel toegekeerd zijn
Het WPH vermeldt:

b) Smeer het pasvlak voor het verende plugplaatje in
met vloeibare pakking. Plaats het plugplaatje in
het draagarmuiteinde en tik het vast.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afdichting onderste fusee
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2016 13:13 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
JanW schreef:
De bolle kant van het plaatje moet inderdaad naar de kogel toegekeerd zijn
Het WPH vermeldt:

b) Smeer het pasvlak voor het verende plugplaatje in
met vloeibare pakking. Plaats het plugplaatje in
het draagarmuiteinde en tik het vast.


Dan blijft het probleem dat de onderste opsluitmoer van de fusee niet helemaal in de holte van de draagarm schroeft als ik het plaatje met de bolle kant naar de kogel plaats.
Verder vast aandraaien is niet aangewezen daar de kogel dan helemaal vast komt te zitten. Als ik hem echter niet vaster aandraai vrees ik dat na een aantal kilometer rijden de fusee los in de schotels zal zitten (ah, schotel, dàt was het woord dat ik zocht in plaats van "kuipje :-) ) door het gewicht van de bus op de kogels. Hij gaat zichzelf dan een beetje als "pers" gebruiken.

Tenzij het de bedoeling is dat we het plaatje tijdens montage zelf zodanig stevig er inrammen dat het vanzelf dunner wordt?

Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afdichting onderste fusee
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2016 13:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
je problemen met trillen kan zitten in slijtage van de tripodehuizen. deslijtage drab maakt dan dat de motor niet vrij kan bewegen. Heb ik ook gehad.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afdichting onderste fusee
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2016 15:27 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Ok, dan zou dit trilprobleem al deels opgelost kunnen zijn, ik heb de aandrijfas kompleet vervangen, dus inclusief het tripodehuis.
Op zicht en gevoel niet echt veel speling maar geen idee vanaf wanneer slijtage hier voelbaar wordt, voor of na dat je ze al rijdend waarneemt? En het bevatte wel vetrestant van bedenkelijke kwaliteit :-)

Als dit beterschap brengt doe ik gelijk ook de andere zijde.

Wel grappig dat deze gereviseerde assen kant-en-klaar geleverd worden, en dat je na een uurtje kloten, vloeken en (niét) passen toch maar moet besluiten dat het onderdeel splitsen de enige optie is. (Of je moet motor en bak verwijderen, maar dit leek me van het goede teveel momenteel).

grtz Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afdichting onderste fusee
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2016 18:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
het plaatje moet je vasttikken zodat de schotel past.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afdichting onderste fusee
BerichtGeplaatst: wo 11 mei, 2016 23:52 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 16 jul, 2010 10:41
Berichten: 186
Woonplaats: Bergen op Zoom
Bij mijn vervanging van de fusees was het heel x vreemd met het schoteltje. Aan de rechterkant zat het met de bolle kant naar onder, zoals op de tekening. Aan de linkerkant zat het precies andersom, dus met de bolle kant naar boven. Aangezien ik mijn bus al 30 jaar heb, neem ik aan dat dit de eerste keer is dat de fusees vervangen worden, en dat dus de schoteltjes er van af het begin zo in zitten. Ik heb bij de montage van de nieuwe fusees het schoteltje aan beide kanten met de bolle kant naar onder gemonteerd, en het paste allemaal.

_________________
Marc Ambagts


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afdichting onderste fusee
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2016 16:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Als je het afdekplaatje bakzijde van de as afhaalt past de as net. Plaatje er daarna weer opzetten voordat je het tripodehuis vastzet. Speling in een tripodehuis is lastig te meten daar het alleen in de rijstand optreed. Het is echter goed te zien als je het rubber verwijderd en erin kijkt.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afdichting onderste fusee
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2016 22:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Petervdl2cv schreef:
JanW schreef:
De bolle kant van het plaatje moet inderdaad naar de kogel toegekeerd zijn
Het WPH vermeldt:

[i]b) Smeer het pasvlak voor het verende plugplaatje in
met vloeibare pakking. Plaats het plugplaatje in
het draagarmuiteinde en tik het vat

Tenzij het de bedoeling is dat we het plaatje tijdens montage zelf zodanig stevig er inrammen dat het vanzelf dunner wordt?

Peter



Je moet het plaatje zover vasttikken dat de bolle kant niet meer in contact komt met de kogelcup. Dan kunnje alles zonder spanning in elkaar schroeven. Doordat min of meer platslaan van dat plaatje zit t mooi vast op zijn plaats.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group