Het is nu do 28 maart, 2024 14:00


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Graag advies 1956 H
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2011 0:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 22 apr, 2004 22:09
Berichten: 304
Woonplaats: Heeze
Hoi,

ik ben een mooie originele bus uit 1956 aan het restaureren en zit te twijfelen wat te doen:

* of alleen de gelaste delen bijspuiten en zijn originele patina behouden

of

* schuren en alles netjes opnieuw in de lak zetten.

wat vinden jullie?

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Graag advies 1956 H
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2011 1:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Geert
Ligt eraan ... of je 'm zelf wilt houden of verkopen ...
Als ik die foto's zie met intussen allerlei "grijstinten" is het inmiddels al niet meer helemaal het originele "patina" ... en zal op den duur het verschil tussen "oud" en "nieuw" alleen nog maar méér gaan contrasteren. Denk dat een "overall" lak-beurt in de originele kleur deze bus geen kwaad zou doen. Er zijn uiteindelijk géén originele opschriften o.i.d. die daarmee verloren zouden gaan. Maar ... da's mìjn mening en die is natuurlijk héél persoonlijk.
Als je 'm verkoopt heeft de nieuwe eigenaar daar ongetwijfeld óók zijn/haar eigen mening over.
Groet,
Gert

P.S.: is dus eigenlijk een héél zeldzaam exemplaar in zo (uiterlijk) te zien een hele goede staat. Neem aan dat je 'm zèlf houd ?

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Graag advies 1956 H
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2011 9:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Hangt er inderdaad vanaf wat je doet. Als je hem verkoopt aan iemand die er mee op de markt wil staan, zou ik even niks doen omdat ie dat waarschijnlijk toch in bedrijfskleuren gespoten gaat worden. Als je hem zelf houdt kun je kiezen, al ben ik het met Gert eens dat zo'n bus eigenlijk een nieuw leven verdient mmet een nieuw veletje.

gr teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Graag advies 1956 H
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2011 10:47 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 12 okt, 2010 19:24
Berichten: 101
Woonplaats: Heeze
Ik vind het wel meevallen met t contrast tussen nieuw en oud patina! Ik denk dat je bij zo'n bus al snel teveel doet.. Persoonlijk, en dat is natuurlijk persoonlijk :wink: , vind ik dat je aan zo'n ouwe auto moet kunnen zien dat ie geleefd heeft! Ingelaste stukken met nieuwe lak zijn een beetje de ouderdomsrimpels ofzo! Een nieuwe laklaag voelt voor mij in dit geval als een geblondeerde vrouw van 83 :mrgreen: ... Mooi zo laten, conserveren, holle ruimtes en bodem doen en thats it!

Maar echt een heel mooi ding!!!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Graag advies 1956 H
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2011 14:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Gezien de inbouw van de ventklep zal deze wel in de verkoop gaan.

Persoonlijk ben ik een fan van dans son jus en zo probeer ik mijn bus ook te houden. Alleen deze heeft vanwege de grote ingreep van de ventklep en het weglaten van de ribbelplaat wel een groot deel van zijn patina verloren. Zelf zou ik hoe jammer ook de bus in een mooie gris metalice kleur (tikje donkerder misschien) laten spuiten.

Dan krijg je zoiets:

Afbeelding


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Graag advies 1956 H
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2011 15:19 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 04 feb, 2009 14:27
Berichten: 100
Woonplaats: Katwijk aan zee
Ik zou zoveel mogelijk orgineel laten en heb zelf óok geen bezwaar dat je kunt zien waar de bus aandacht nodig gehad heeft.
Mijn standpunt met klassiekers is dat iedereen een auto in nieuwstaat kan ( laten) maken. Maar de meeste waardering zie je toch op bv Goodwood Revival voor de auto's die gewoon zijn gebruikt en goed zijn onderhouden.
Soms is er geen keus,.........dan kan je alleen maar in nieuwstaat terug brengen. Dat heb ik zelf óok met verschillende auto's gedaan.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Graag advies 1956 H
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2011 17:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 22 apr, 2004 22:09
Berichten: 304
Woonplaats: Heeze
De licht grijze stukken zijn opnieuw ingelast, dit was op sommige plekken gewoon nodig.
Verder is de verkoopklep geplaatst, met in het achterhoofd om hem te gebruiken op o.a. citro-mobile.

Voor de rest is de bus gewoon nog in de originele fabriekskleur, maar zou op de lasplekken bijgewerkt moeten worden.
Als ik dan Frank zijn bus zie waar de beschildering behouden is in combinatie met opnieuw lakken, wil ik dat met deze ook eens gaan proberen.

En dan lekker gaan gebruiken op CM als verkoop kraam, en tja voor hoelang ........ wie zal het zeggen.

_________________
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Graag advies 1956 H
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2011 22:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Het is wel gaaf een dans son jus bus HY.
Alleen is de vraag hoe je die geleefde kleur kan realiseren op de nieuwe delen.

Wat ook kan maar zelf nog nooit geprobeerd is de bijgewerkte stukken kaal halen tot op het staal en in een vergelijkbare kleur spuiten. Dit vervolgens met scotsbrite lichtjes opschuren tot op sommige plekjes het blanke staal weer tevoorschijn komt. vervolgens de plaatdelen of in dit geval de hele bus paar dagen in vochtige ruimte zetten zodat de stukken net als de echte dans son jus bussen aanroesten. Daarna na goed resultaat de bus beschermen met owatrol of iets soortgelijks.
Heb dit procedé eens gelezen op snail2cv.com, alleen kan het zo even niet meer vinden :S

Mogelijk ga ik dit ook toepassen op de buitenzijde van mijn achterklep als ik geen origineel gaaf exemplaar in die mooie grijze kleur kan vinden.

En mocht je hem alsnog besluiten te gaan spuiten dan vind ik persoonlijk de originele kleur het mooist voor dit type bus. Zoiets zou de H geen goed doen:
http://nl.kapaza.be/vlaams-brabant/citr ... 591927.htm


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Graag advies 1956 H
BerichtGeplaatst: di 15 nov, 2011 1:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Zo zie je maar weer ... zoveel mensen ... zoveel ideeën !
Overigens ben IK héél benieuwd òf we deze schoonheid op de volgende CM kunnen ontwaren ... avec oú sans "dans son jus".
Citaat:
Een nieuwe laklaag voelt voor mij in dit geval als een geblondeerde vrouw van 83
Frank: niemand had dit mooier "plastisch" kunnen verwoorden ... !
Wordt nu een zware dobber voor Geert ...
Salutations à tous !
Et ... bonne chance Geert !

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Graag advies 1956 H
BerichtGeplaatst: di 15 nov, 2011 1:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
... de hele bus paar dagen in vochtige ruimte zetten zodat de stukken net als de echte dans son jus bussen aanroesten. Daarna na goed resultaat de bus beschermen met owatrol of iets soortgelijks.
Ghys: lijkt me héél spannend, alleen ... hóe lang houdt dat ? Zolang je enkel in de zomer met droog weer rondrijd zal e.e.a. geen (echte) problemen opleveren. Maar na een paar stortbuien zou dat weleens héél ànders kunnen worden ... en ik weet niet of dat op langere termijn nog zo "mooi" blijft ... en uiteindelijk niet resulteert in "doorgeroest plaatwerk" ...

Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Graag advies 1956 H
BerichtGeplaatst: di 15 nov, 2011 18:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Citaat:
Ghys: lijkt me héél spannend, alleen ... hóe lang houdt dat ? Zolang je enkel in de zomer met droog weer rondrijd zal e.e.a. geen (echte) problemen opleveren. Maar na een paar stortbuien zou dat weleens héél ànders kunnen worden ... en ik weet niet of dat op langere termijn nog zo "mooi" blijft ... en uiteindelijk niet resulteert in "doorgeroest plaatwerk" ...


Het is inderdaad spannend procedé. Dat is denk ik het nadeel van die oude grijs metalice kleuren je krijgt nooit meer een vergelijkbaar resultaat dus moet enigsinds creatief zijn om een vergelijkbaar resultaat te krijgen. Was ook niet de bedoeling de HY veelvuldig in te zetten. Enkel bij mooi weer en meetings. Een dans son jus HY dans son jus houden is een hele kunst. Behalve dan als hij enkel binnenstaat zoals geert op CM van plan is. Er rijden vele eenden rond in deze stijl maar deze moeten bij dagelijks en intensief gebruik wel regelmatig worden voorzien van een beschermlaag ala owatrol oid anders blijft er weinig van over.
Ben Boortman van HYsmooi heeft de originele kleurcode van deze lak (AC 109) alleen als je daar de bijwerkte plekken mee spuit is het een wereld van verschil kwa kleur.

De makkelijkste weg is overblazen maar het mooiste en moeilijkste weg is dans son jus looks behouden.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Graag advies 1956 H
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2011 6:11 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 04 feb, 2009 14:27
Berichten: 100
Woonplaats: Katwijk aan zee
Helemaal mee eens...................en later zal men er dankbaar voor zijn. Overspuiten kan je helaas niet ongedaan maken.
Iemand zei me ooit...mooie oude dingen heb je niet in bezit..........je betaald er alleen even statiegeld voor.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Graag advies 1956 H
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2011 10:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik zou hem overspuiten in de originele kleur. Over 40 jaar ziet hij er dan weer heerlijk "dans son jus" uit.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Graag advies 1956 H
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2011 16:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Ik ben het met Ree eens.
Lekker dun spuiten met originele kleur en een (te) dunne laag primer zodat de roest weer lekker door de lak heen komt zetten na een jaar of 10....
Het lijkt me ook mooi om wat matteringsmiddel door de lak te doen, zodat de ergste glim eraf is.
Dan lijkt ie in ieder geval niet te nieuw.

Wat je ook kiest trouwens, het is een leuke bus.

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Graag advies 1956 H
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2011 2:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
duzzz Geert ...
Kan me niet voorstellen dat jij niet wist "wat eraan zat te komen ..." bij het posten van dit "draadje".
Je poneert één vraag ... en krijgt ontelbare antwoorden ... tòch leuk !
Laat maar eens weten wat het uiteindelijk geworden is ... túúrlijk mèt foto's !
Salutations d'Asten !

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group