Het is nu vr 29 maart, 2024 0:12


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Hy hier ben ik
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2013 22:29 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
Als de contactvlakken IN het startrelais niet fris meer zijn, dan zal de startmotor ook niet op volle toeren draaien. De dikke 'plus' kabel die van het startrelais naar de startmotor gaat is (of meer waarschijnlijk: was...) een soepele koperen kabel - veelal zijn de dunne draadjes waaruit de kabel is opgebouwd bij de klemmen (of oogjes of wat dan ook), vooral langs de buitenomtrek, gebarsten. Een kabel met een oppervlak van 25 vierkante millimeter (25 mm2) heeft dan misschien nog maar een werkzaam oppervlak van 15 of 20 mm2. En da's niet veel... Zou je nu een nieuwe, frisse accupoolklem pakken, een nieuw universeel startrelais, nieuwe kabel van 25 of zelfs 35 mm2 en een handje vol nieuw aansluitmateriaal, dan gaat die oude startmotor misschien wel als een dolle stier in het rond. O ja, nieuw massastripje van de accu naar het chassis/massapunt op de motor+bak ook niet vergeten.

Voor de niet-puristen: een universeel startrelais staat regelmatig op Marktplaats voor €17.50 inclusief verzendkosten. Bij mij zit hij er alweer een aantal jaren tot volle tevredenheid in.

Succes!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy hier ben ik
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2013 23:37 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 nov, 2013 18:53
Berichten: 46
Woonplaats: Marknesse
Joost schreef:
een accu van deze grootte moet een HY motor makkelijk vlot rond krijgen.

Ik zou eerst even met de slinger draaien (eventueel zonder bougies) om te kijken of er zuigers of lagers vast zitten.

Lijkt dat in orde dan verdenk ik als eerste de startmotor.
Alle contacten schoon maken is uiteraard een goed idee. Je kunt de dikke kabel van de starmotor op plus accu houden, dan sluit je startrelais en een aantal verbindingen uit. Let wel op, dit kan gaan vonken.


Klussen tot de vonken er afspatten :P , met de slinger rond draaien was geen probleem vond zelfs dat Hy wel wat meer compressie mocht laten voelen,
Maar ga het van het weekend even proberen :wink:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy hier ben ik
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2013 23:42 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 nov, 2013 18:53
Berichten: 46
Woonplaats: Marknesse
Ja rode Hy, zal het schoon maken en wat nieuwe klemmen aanschaffen heb alles al goed in de WD40 gezet. Alles erg verroest ben benieuwd. Wat van bougie sleutel heb ik nodig heb al een extra lange maar is dat ook een aparte maat


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy hier ben ik
BerichtGeplaatst: vr 13 dec, 2013 16:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Joost schreef:
een accu van deze grootte moet een HY motor makkelijk vlot rond krijgen.

Als deze in goede staat verkeert.

Met een jumpstart bedoel ik starten met startkabels en een andere auto.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy hier ben ik
BerichtGeplaatst: vr 13 dec, 2013 21:36 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 nov, 2013 18:53
Berichten: 46
Woonplaats: Marknesse
Ree schreef:
Joost schreef:
een accu van deze grootte moet een HY motor makkelijk vlot rond krijgen.

Als deze in goede staat verkeert.

Met een jumpstart bedoel ik starten met startkabels en een andere auto.


De accu verkeerd in top staat beter kan niet, maar alle klemmen/boutjes/moeren alles is zwaar en dan zeg ik zzzwaar verroest
Nu alles al 4 keer in de WD 40 gespoten en nu langzaam begint alles weer zichtbaar te worden.
,,,,,, Maar,,,,Het is niet zo donker of het wordt wel weer licht. :P


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy hier ben ik
BerichtGeplaatst: za 14 dec, 2013 0:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Ded schreef:
Ja rode Hy, zal het schoon maken en wat nieuwe klemmen aanschaffen heb alles al goed in de WD40 gezet. Alles erg verroest ben benieuwd. Wat van bougie sleutel heb ik nodig heb al een extra lange maar is dat ook een aparte maat


gewoon sleutelwijdte 21mm.
Maar hij moet langer zijn en niet de groot in buitendiameter.
Ik heb er eentje verlengt met een stuk buis.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy hier ben ik
BerichtGeplaatst: za 14 dec, 2013 2:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
In "Hy hier ben ik" vermeld je dat jouw TUB al 7 jaar stilstaat.
Denk dat, alvorens de motor weer aan het werk te zetten, het zinvol is om (naast een nieuwe accu) óók even alle olie (V-bak + moter) en eventueel "oude" benzine te vervangen. Luchtfilter schoonblazen en een paar nieuwe bougies indraaien kost ook geen geld. Dan voorkom je in ieder geval dat dáárdoor eventuele schade in het blok kan ontstaan.

Heb je dit op eerdere datum al aangeraden ...
Heb je daar al aandacht aan besteed ... ?

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy hier ben ik
BerichtGeplaatst: za 14 dec, 2013 9:15 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 nov, 2013 18:53
Berichten: 46
Woonplaats: Marknesse
Otje schreef:
Citaat:
In "Hy hier ben ik" vermeld je dat jouw TUB al 7 jaar stilstaat.
Denk dat, alvorens de motor weer aan het werk te zetten, het zinvol is om (naast een nieuwe accu) óók even alle olie (V-bak + moter) en eventueel "oude" benzine te vervangen. Luchtfilter schoonblazen en een paar nieuwe bougies indraaien kost ook geen geld. Dan voorkom je in ieder geval dat dáárdoor eventuele schade in het blok kan ontstaan.

Heb je dit op eerdere datum al aangeraden ...
Heb je daar al aandacht aan besteed ... ?


Ja daar ben ik ook mee bezig, heb de tank afgesloten en verse benzine in een jerry kan zitten en met een slang direct op de pomp aangesloten. olie moet nog ververst worden bougies had ik even terug gevraagd wat van sleutel er op moet (21mm) heb wel een lange maar wist de maat niet. Kreeg de verleng stukken die er op zitten er ook niet af waardoor de sleutel niet goed paste (dacht ik) :roll:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy hier ben ik
BerichtGeplaatst: ma 16 dec, 2013 1:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Heb destijds (bij gebrek aan een 21-mm) een 22-mm pijpsleutel enigzins (onorthodox) bewerkt zodat 'ie op 21 mm "pakte".
Zal enige inspanning vergen aangezien de bougies er bij jou al 7 jaar in zitten ... met alle bijkomende corrosie van dien ...
De geïsoleerde verlengstukken krijg je er pas van af wanneer je de bougies er uit hebt (die verleng-stangetjes zitten doorgaans muur-vast ...). Raadzaam om van die verlengstukken de isolatie (heel goed !) te controleren op eventuele lekkages (je kunt de "vonk van de bougie" zómaar kwijtraken door "overspringen" ervan naar de bougieschacht). Beter is om nieuwe verlengstukken + isolatie te plaatsen.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy hier ben ik
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2014 10:28 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 nov, 2013 18:53
Berichten: 46
Woonplaats: Marknesse
Een paar dagen geleden bij Aad geweest en de startmotor en 123 ontsteking plus alle toebehoren opgehaald.
Alles geplaatst maar voor de 123 nog even met Aad gebeld :wink: Dat is nu opgelost.

Alleen hij doet niets meer wil niet starten (wel handmatig draait de startmotor wel rond) geen stroom bij het contact en bobine of wat dan ook, voor het afstellen van de 123 had ik ook al geen stroom.

Heb toen op advies van Aad rechtstreeks een verbinding met de bobine gemaakt en goed afgesteld dat is nu gelukt.

Ik heb verder nog niets aan de Hy veranderd of gemaakt dit is eigenlijk de eerste klus en gelijk al een probleem :oops: ik zou niet weten wat ik vergeten zou zijn maar dat is makkelijk zeggen met MS als vriend :| heb alleen de 2de accu er uitgehaald maar die is geschakeld door een scheidingsrelais heb ik mij door iemand van hier laten vertellen.

Aad zij zou een zekering kunnen zijn ik heb wel een kastje onder het dashboard zien zitten :roll:
Ook heeft hij mij verteld hem wel te kunnen starten door rechtstreeks een verbinding met de accu en bobine te maken en dan handmatig starten, maar daar heb ik mijn probleem niet mee opgelost. :cry:


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Gemodificeerde startmotor van Aad
20140111_165448.jpg
20140111_165448.jpg [ 77.51 KiB | 21266 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: 123 Onsteking
20140104_100029.jpg
20140104_100029.jpg [ 84.02 KiB | 21266 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Zekeringskastje??
20140111_165814.jpg
20140111_165814.jpg [ 62.22 KiB | 21266 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy hier ben ik
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2014 13:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Die laatste foto is inderdaad zekeringkastje. Even kapje eraf en zekeringen controleren.
Het kan ook voorkomen dat er corossie op co tacten zit.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy hier ben ik
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2014 14:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Heb je een multimeter? Meet je 12v op de bobine? Meet je spanning bij je verdeler?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy hier ben ik
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2014 18:40 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 nov, 2013 18:53
Berichten: 46
Woonplaats: Marknesse
@ghys voordat ik de boel heb geinstaleerd heeft hij het gewoon gedaan met de oude startknop, ronddraaien bedoel ik dan niet aanslaan.

@Ree heb een multimeter
Maar op de bobine zal ik wel niets kunnen meten omdat de plus via het contact naar de bobine loopt, en ik heb geen stroom op het dashboard. :|

Van waar loopt de plus naar het contact dan?? misschien ben ik een draad vergeten :cry:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy hier ben ik
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2014 21:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
viewtopic.php?f=34&t=382


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hy hier ben ik
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2014 22:29 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 nov, 2013 18:53
Berichten: 46
Woonplaats: Marknesse
Dank je wel Ree.
Deze had ik ook al uitgeprint, maar ik kan de nummers en afkortingen niet weerleggen die er op staan. :cry:


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group