Het is nu do 28 maart, 2024 11:43


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: revisie waterpomp en v-bak
BerichtGeplaatst: do 28 mei, 2015 11:47 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
Zo, de eerste klussen zitten er op. Helaas deels succesvol.

De waterpomp is gereviseerd. Oorzaak van het harde geruis van het bronzen lagertje was dat het olievulnippeltje geheel verstopt zat. Dus ook al ging hier af en toe een druppeltje in, het kwam niet bij het lager. Uiteindelijk beide lagers vervangen en de waterkering, nu de zaak toch open ligt. De opsluitmoer van het voorste kogellager zat erg vast. Hiervoor heb ik een speciale sleutel gemaakt. Tevens de waterslangen en de thermostaat vervangen, de bobine schoongemaakt en geverfd (kon ik nu gemakkelijk bij). Tenslotte de radiateur hier en daar wat ontroest en in de (blanke) tectyl gezet.

Het lawaai uit de V-bak wijtte ik aan de beide achterste lagers van de prise-as en de pignon-as. Het verwijderen ervan ging buitengewoon gemakkelijk. Mede dankzij alle goede tips die ik op dit forum vond en kreeg. Voor het lossen van de beide moeren gebruikte ik een grote bahco met verlengstuk (ca 1 meter); en daar konden ze geen weerstand tegen bieden.... Met het zweet op het voorhoofd de assen op hun plaats gehouden om ellende te voorkomen. Bij het (de)monteren twee versnellingen ingeschakeld om zodoende de zaak te blokkeren. Weer terugplaatsen was eigenlijk een fluitje van een cent. Op de lagers was enige speling aanwezig. Slijtage op de synchromesh, maar dat komt later nog wel eens. Er lekte olie langs de schakelstangen (er stond een plasje olie op de v-bak). Dus tevens de beide rubber ringetjes in de boringen van de doorgangen vervangen.

Tevens de beide bronzen lagertjes van de schakelstang vervangen. Want deze rammelde nogal. Een van de lagertjes was geheel doorgesleten aan de onderkant(!).

Na montage van het geheel uiteraard de proefrit. Maar helaas geen verbetering. Dat wordt dus verder zoeken. Ik beschrijf het geluid nog wel bij een passend topic.

Verder nog de bougies vervangen, luchtfilter vernieuwd, extra benzinefilter geplaatst en het plaatje van het schakelschema V-bak opgeplakt. Een handig geheugensteuntje tijdens een seniorenmoment...... Ik ben wel eens in de AC4 vooruit gereden terwijl ik dacht achteruit te gaan. Dit verschilt nogal bij de diverse auto's.

Nelleke heeft inmiddels alle kussens opnieuw bekleed en de gordijntjes in dezelfde stof gemaakt.

We hopen er in de zomer mee weg te kunnen, maar ik wil dan wel zeker weten of alles met de V-bak wel in orde is. Om van kwaad tot erger te voorkomen.

Bijgaand wat fotootjes ter illustratie.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Beide asmoeren v-bak: redelijk goed bereikbaar
waterpomp en vbak10.jpg
waterpomp en vbak10.jpg [ 59.77 KiB | 21554 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Beide moeren gelost: tegenhouden van de pignonas
waterpomp en vbak11.jpg
waterpomp en vbak11.jpg [ 73.73 KiB | 21554 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Beide uitgebouwde lagers
waterpomp en vbak14.jpg
waterpomp en vbak14.jpg [ 116.82 KiB | 21554 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: plaatsen rubber ringen uitgang schakelstangen op de V-bakdeksel.
waterpomp en vbak23.jpg
waterpomp en vbak23.jpg [ 115.67 KiB | 21554 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: radiateur en ven verwijderd
waterpomp en vbak26.jpg
waterpomp en vbak26.jpg [ 139.08 KiB | 21554 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Hulpstuk voor het inpersen van de bronzen lagertjes van de schakelstanggeleiding: begin
waterpomp en vbak28.jpg
waterpomp en vbak28.jpg [ 193.15 KiB | 21554 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Hulpstuk voor het inpersen van de bronzen lagertjes van de schakelstanggeleiding: bijna ingeperst
waterpomp en vbak31.jpg
waterpomp en vbak31.jpg [ 76.34 KiB | 21554 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: alles weer netjes in de lak....
waterpomp en vbak35.jpg
waterpomp en vbak35.jpg [ 141.33 KiB | 21554 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Resultaat van een bezoekje aan het magazijn van het HY-team
waterpomp en vbak41.jpg
waterpomp en vbak41.jpg [ 211.54 KiB | 21554 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Waterpomp weer gemonteerd
waterpomp en vbak45.jpg
waterpomp en vbak45.jpg [ 121.69 KiB | 21554 keer bekeken ]

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: vervolg vorig item
BerichtGeplaatst: do 28 mei, 2015 11:54 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
En nog twee foto's


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: De zelfgemaakte sleutel voor het lossen van de opsluitmoer van het voorste waterpomplager.
_DSC4879.jpg
_DSC4879.jpg [ 59.01 KiB | 21553 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Vloerplaten verwijderd
waterpomp en vbak1.jpg
waterpomp en vbak1.jpg [ 152.92 KiB | 21553 keer bekeken ]

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: revisie waterpomp en v-bak
BerichtGeplaatst: do 28 mei, 2015 12:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Je schiet lekker op ! Mooi gezicht al die nieuwe onderdelen op een rijtje

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: revisie waterpomp en v-bak
BerichtGeplaatst: do 28 mei, 2015 13:02 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ligt het startrelais nou op de accu?
Maakt ie dan geen contact met de vloerplaat?

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: revisie waterpomp en v-bak
BerichtGeplaatst: do 28 mei, 2015 16:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
@LEIPIE:

Ik zie niet wat je bedoelt.
Het relais ligt op de accu tegen de pluspool aan, waar hij normaliter thuis hoort. Hoe zou het contact met vloerplaat moeten zijn?

De minkabel is beiderzijds losgekoppeld.
Wat zie k over het hoofd?

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: revisie waterpomp en v-bak
BerichtGeplaatst: do 28 mei, 2015 16:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
@Jeroen:
Heb je die tool met een draaibank en een haakse slijper gedaan?

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: revisie waterpomp en v-bak
BerichtGeplaatst: do 28 mei, 2015 18:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
JanW schreef:
Ik zie niet wat je bedoelt.
Het relais ligt op de accu tegen de pluspool aan, waar hij normaliter thuis hoort. Hoe zou het contact met vloerplaat moeten zijn?


Jan,
De vloerplaat, waar je stoel op staat, ligt vlak boven de accu. Normaliter hoort het relais naast de accu niet er bovenop.
Zoals het nu lijkt op de foto steekt het relais erg uit boven de accu, maar dat weten we pas als Jeroen de plaat plaatst.

Groeten, Ferry

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: revisie waterpomp en v-bak
BerichtGeplaatst: do 28 mei, 2015 23:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Da's een goeie. In de HY waaraan ik werk heb ik nog nooit stoelen gezien. Ik zal erop letten als ik ze monteer.
Trouwens, volgens mij is het relais zo geconstrueerd dat het moet hangen voor een goede werking.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: revisie waterpomp en v-bak
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2015 0:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
De vloerplaat, waar je stoel op staat ...
Oooops ... Afijn, komen jullie nog wel achter ... :lol: Maar zoals ik die foto's bekijk is dit ook géén origineel HY-startrelais. Normaliter "hangt" dit relais - middels een accuklem - aan de pluspool van de accu ter hoogte van de (versnellings-)schakel-as, dus op (veilige) afstand van de vloerplaat. Echter: Jeroen heeft z'n TUB zó gekocht en ermee gereden dus kennelijk levert e.e.a. geen probleem op.
Tip: ik - en velen met mij - hebben de massa-kabel aangepast in díe zin dat ik - met behulp van een half metertje nieuwe "massakabel" alsmede een "onderbreker" (met uitneembare sleutel)(welke speciaal daarvoor zijn gemaakt) op simpele wijze vanuit de cabine de min-pool van de accu (dus massa) buiten werking kan stellen. Enerzijds vanuit het idee dat er dientengevolge - bij bijvoorbeeld langdurige "winterstalling" - er nooit op enige wijze kortsluiting of leegloop van de accu kan ontstaan; anderzijds als "tijdrovende frustratie" indien "hebberige lieden" in een onbewaakt moment zouden trachten Otje aan mij te ontfutselen ... :evil:
Citaat:
De zelfgemaakte sleutel voor het lossen van de opsluitmoer van het voorste waterpomplager
Gewèldig ! Heb zelf als motto: "wat je niet hèbt ... kun je máken !" en geniet derhalve van allerlei innovatieve en creatieve ideeën ! Goed bezig !
Succes, en blijf "plaatjes" plaatsen.
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: revisie waterpomp en v-bak
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2015 18:45 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
JanW schreef:
@Jeroen:
Heb je die tool met een draaibank en een haakse slijper gedaan?


Ja. Roeien met de riemen die je hebt....

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: revisie waterpomp en v-bak
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2015 18:49 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
Tja, dat met het relais zat zo. Maar ik ben het helemaal eens met de bedenkingen. Ik ga er naar kijken. Ernaast lijkt mij ook beter. En die massaschakelaar komt er ook, maar niet alles tegelijk..... Eerst het V-bak probleem :cry:

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group