Het is nu do 28 maart, 2024 13:53


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2016 16:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
ik heb al 8 jaar de uitlaat voor het rechter voorwiel.
2 dempers achter elkaar. Maar die laatste is meer voor de sier denk ik.

Volgens mij maak de uitlaat niet meer herrie dan een standaard HY. Ik vind het in ieder geval niet storend.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2016 22:27 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Update: alles is nu vernieuwd/opgefrist/ en ingebouwd.
De blauwe rook die de motor uitspuwde tijdens de eerste paar minuten verdween al snel tijdens de eerste rit.
Hij start ook ongelooflijk goed, je hoeft nog maar naar de startknop te wijzen en hij slaat al aan. De motor zelf is ook duidelijk minder hoorbaar in de cabine dank zij de extra isolatie in het motorcmpartiment.

Tot daar het goede nieuws. Helaas.

De eerste ritten gebeurden aan zeer rustig tempo, maar het viel vanaf de eerste meters op dat de nieuwe versnellingsbak (gekocht, niet zelf gereviseerd) een vreemd, schurend lawaai maakt. En dit niet zozeer tijdens belasting (optrekken, of afremmen op de motor), maar des te meer tijdens het rustig constant rijden, dus wanneer de bak minder belast wordt. De motor moet nog verder ingereden worden, dus heb er tot nu toe ook niet echt snelheid mee gemaakt, maar je merkt duidelijk hoe hoger de snelheid hoe 'vreselijker' de bak gaat klinken. En dan weten dat ik de oude bak min of meer 'preventief' heb gewisseld, nu alles toch open lag, de pook had vreemde kuren in tweede versnelling maar de bak was wel geruisloos besef ik nu; de wissel was een bijkomende investering in toekomstig plezier zeg maar.

Wetende dat ik hier drie weken full time verlof aan heb opgeofferd en nog twee weken 'avonden na de werkuren' er bezig aan ben geweest kan je mijn teleurstelling waarschijnlijk wel inbeelden.

Kijk, luister en huiver...
https://www.youtube.com/watch?v=SRzvMZgzLf8
Tips en suggesties, hou u niet in :cry:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2016 22:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Dan vraag ik toch maar voor de zekerheid of het olieniveau in de bak goed is. Veel meer valt er namelijk niet te doen, met een gereviceerde bak...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2016 6:54 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Ree schreef:
Dan vraag ik toch maar voor de zekerheid of het olieniveau in de bak goed is. Veel meer valt er namelijk niet te doen, met een gereviceerde bak...

Het olieniveau is perfect. Net als de nieuwe rubber bakophanging en de aandrijfasaansluitingen, alles volgens de regels van de kunst. Méér valt er inderdaad niet aan te doen. Helaas. Ik ben er gewoon niet goed van :cry:
Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2016 9:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Is het geluid gerelateerd aan de snelheid of aan het toerental? En ook aanwezig als je ontkoppelt?

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2016 10:10 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
JanW schreef:
Is het geluid gerelateerd aan de snelheid of aan het toerental? En ook aanwezig als je ontkoppelt?

Gerelateerd aan de snelheid; bij lage snelheden 15-30 km/h licht hoorbaar, vanaf 30 tot 50 goed hoorbaar, boven de 50 zeer duidelijk aanwezig en boven 60-65 km/h wordt het "bangelijk".
Zoals al aangehaald, vooral bij het licht belast rijden, dus constant met het verkeer mee, bij optrekken of afremmen duidelijk minder luid maar blijvend aanwezig. Als je aan de bak voelt dan "voel" je ook echt het lawaai, trillingen, vibreren hoe zal ik het omschrijven.
Bij ontkoppelen dacht ik dat het geluid zeer sterk afnam, eerder een "schurend" geluid dan.

Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2016 10:52 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Wauw, ik kan helaas niet veel bijdragen maar dat het niet goed klinkt is wel duidelijk.
Wellicht even de olie aftappen en goed bekijken: zit er metaaldeeltjes in?
En al contact gehad met de verkoper van de bak? Want er is bij die revisie duidelijk iets niet goed gegaan.
Kan me de teleurstelling (eufemisme) erg goed voorstellen.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2016 11:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Het ziet er naar uit dat de bak uitgebouwd en geinspecteerd moet worden.

Als bij ontkoppelen het geluid verdwenen is zou je verwachten dat het in de bak zit.
Als bij stilstaand en ontkoppelen (dus als de bak stilstaat) het geluid blijft zou het misschien nog in de drukgroep kunnen zitten.

Hoe dan ook, sneu is het wel, het zag er allemaal zo mooi uit.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2016 20:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Bij de beschrijving die je geeft denk ik gelijk aan het volgende. Bij revisie van een bak is het belangrijk dat het kroonwiel en pignon een onafscheidelijk koppel is wat ook nog door een nummer samen gemerkt is. Nieuw niet meer te koop en alleen als koppel uitwisselbaar. Het komt voor dat mensen, bij versleten onderdelen deze vervangen door verschillende delen en er dus geen sprake meer is van een koppel. Ook de afstelling van de speling tussen deze beide delen speelt een belangrijke rol. Speling niet goed dan krijg je ook van dit soort geluiden want de tandwielen vreten op elkaar in.
Ik durf haast niet te vragen van waar de bak komt en daarom vraag ik het ook maar niet. :?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2016 23:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Ik durf haast niet te vragen van waar de bak komt en daarom vraag ik het ook maar niet. :?
Maar IK wèl ! Want dat was ogenblikkelijk óók mijn eerste gedachte toen ik het filmpje bekeek/beluisterde ...
Peter: ik hoop dat in jouw geval nièt het euvel speelt van "goed-koop" is uiteindelijk "duur-koop" ...
Want in het magazHYn in Heesch (jou inmiddels wèlbekend) koop je een (weliswaar misschien dure maar) absoluut professioneel gereviseerde V-bak waar je in ieder geval óók nog garantie op krijgt !
Succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2016 14:42 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Vorige week contact opgenomen met de verkoper van de versnellingsbak, en tot een logische en aanvaardbare oplossing gekomen: ik mocht de bak komen inruilen voor een andere gereviseerde.
Ok, het leed en de extra kosten voor het terug uit- en inbouwen zijn voor mijn eigen rekening, maar ik kan er in dit geval mee leven, de bak (en motor, koppeling etc) kwam namelijk van het HY-team, dat leeft en draait op de goodwill van zijn vrijwilligers en ik heb in ruime mate respect voor wat zij verwezenlijken, laat ik dat laatste nog eens benadrukken!

Inmiddels steekt de bak er al terug in, voorzien van alweer nieuwe olie en de aanbouwdelen, de volgende avonden hoop ik de motor er terug in te krijgen (toch wel een klus als je er alleen voor staat). Ik zag bij de vrijstaande motor dat één van de uitlaatpijpen van het spruitstuk toch nog wat lekte op één plaats, had het bij het proefdraaien al gemerkt en iets vaster gezet maar het bleef blijkbaar blazen (duidelijk zichtbaar zwarte aanslag).

Het raakvlak van de vier flenzen was verre van glad (pitcorrosie, vergeten foto te maken) en de bewuste pijp stak een kleine halve millimeter minder ver dan de drie andere, vandaar de lekkage. Op de vorige motor heb ik dit niet gemerkt, maar daar zou het ook totaal niet opvallen, die rookte en kuchte wel méér :-)
Een metaalbewerkingsatelier waar ik te rade ging zag het opspannen van dit spruitstuk niet direct zitten maar gaf me wel een bruikbare tip.
Ik kocht twee metaalschuurbanden korrel 40 en korrel 100, sneed die open en spijkerde deze vast op de werkbank. En ben dan als een bezetene een uur met dat spruitstuk aan het schuren geweest. Na een paar minuten zagen de drie evenwijdige pijpen er al vlak uit, alleen die ene bewuste flens raakte zelfs nog geen schuurkorrel... dus blijven blijven blijven schuren... ik heb dus eigenlijk manueel van drie pijpen 1,0 mm staal afgeschuurd met de hand, en van de vierde uiteindelijk ongeveer 0,5mm. En toen zag het er perfect uit! Ik voel het nog in mijn knoken.
Samen met de vier nieuwe pakkingen zal dit wel goedkomen vermoed ik. Wordt vervolgd!!!
Peter


Bijlagen:
daar lekt hij.jpg
daar lekt hij.jpg [ 269.97 KiB | 19904 keer bekeken ]
Cochon 2016 11 alles opnieuw (7).jpg
Cochon 2016 11 alles opnieuw (7).jpg [ 413.81 KiB | 19904 keer bekeken ]
Cochon 2016 11 alles opnieuw (6).jpg
Cochon 2016 11 alles opnieuw (6).jpg [ 349.08 KiB | 19904 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2016 14:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
dat schuren werkt. Ik heb het meerdere malen gedaan, het kost alleen flink wat energie
ik hoop en verwacht eigenlijk dat alles nu goed komt
succes

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2016 17:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Ja, en dan komt Peter met ega naar het magazijn om de bak om te ruilen en dan neemt hij ook nog een heerlijke Belgische kersenvlaai mee om samen het leed te delen. Wij als vrijwilligers zijn dan ook heel erg blij met zulke leden van het HY-Team, vooral als ze ook nog eens zo begripvol zijn als er eens iets mis gaat. Peter (en ega) bedankt, de vlaai smaakte naar meer en ik hoop je nieuwe v-bak ook (naar meer kilometers!) :wink:
Bedankt voor je sportiviteit en ik ben benieuwd naar je filmpje van een stille v-bak.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2016 20:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Afbeelding


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2016 22:35 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
En natuurlijk benieuwd naar wat er nou met de bak mis is gegaan, niet om de schuld te geven maar zodat we kunnen leren dat wanneer een bak zo'n geluid maakt dat dan dus x het probleem is en wat dan eventueel oplossing y zou zijn :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group