Het is nu vr 29 maart, 2024 1:57


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Thomas zijn bussie
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2020 0:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Het zou me niet verbazen dat een dergelijke verf niet waterdicht is. Normaliter heb je een primer/vuller en daarover meerdere lagen lakverf, als je van de alkydverven gebruik maakt. Die meerdere lagen zijn nodig omdat er door verdamping van oplosmiddelen microporiën ontstaan met mogelijkheid tot vochtintreding. De volgende lgen dichten die poriën weer af.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Thomas zijn bussie
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2021 13:23 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: vr 20 okt, 2017 19:15
Berichten: 82
Woonplaats: Gelderland
laatst wat gave foto's van de bus wezen maken


Bijlagen:
4.jpg
4.jpg [ 427.76 KiB | 14182 keer bekeken ]
3.jpg
3.jpg [ 175.08 KiB | 14182 keer bekeken ]
2.jpg
2.jpg [ 301.28 KiB | 14182 keer bekeken ]
1.jpg
1.jpg [ 302.18 KiB | 14182 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Thomas zijn bussie
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2021 20:37 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: vr 20 okt, 2017 19:15
Berichten: 82
Woonplaats: Gelderland
Iedereen fijne feestdagen en een goede en gezonde jaarwisseling


Bijlagen:
kerstkaartje 2mb.jpg
kerstkaartje 2mb.jpg [ 203.47 KiB | 12439 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Thomas zijn bussie
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2021 22:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Dank je, insgelijks

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Thomas zijn bussie
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2021 22:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Ha, "bekende Nederlander" !
Oók een goed en vooral gezond 2022 alsmede nog veel "sleutel-plezier" toegewenst !

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Thomas zijn bussie
BerichtGeplaatst: vr 10 jun, 2022 20:12 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: vr 20 okt, 2017 19:15
Berichten: 82
Woonplaats: Gelderland
De dag waar van ik wist dat zou komen is dan eindelijk hier.

Ik ben begonnen aan het demonteren van een motor om deze te gaan Reviseren en dan om te wissel met de huidige motor ivm olie verbruik.

De motor ligt al geheel uit elkaar en ben nu een beetje aan het kijken wat het plan is maar er zijn nog twijfel hier en daar.
over waar ik bijvoorbeeld de krukas wil laten controleren en eventueel slijpen enzovoort. en waar ik de Kop wil laten Reviseren.
en kies je voor bolkop zuigers of vlak? en wat doe ik met de nokkenas en wat valt er te doen met de nokkenas?

verder vroeg ik me af of jullie nog goede tips hebben of echt don't hebben en er nog extra dingen zijn waar ik op moet letten.

Binnenkort alles meenemen naar het werk om te ontvetten. en dan het blok weer groen maken.


wordt vervolgd


Bijlagen:
20220530_212519.jpg
20220530_212519.jpg [ 299.51 KiB | 10829 keer bekeken ]
20220530_212539.jpg
20220530_212539.jpg [ 240.7 KiB | 10829 keer bekeken ]
20220531_203311.jpg
20220531_203311.jpg [ 226.49 KiB | 10829 keer bekeken ]
20220530_212546.jpg
20220530_212546.jpg [ 160.42 KiB | 10829 keer bekeken ]
20220601_205843.jpg
20220601_205843.jpg [ 336.88 KiB | 10829 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Thomas zijn bussie
BerichtGeplaatst: vr 10 jun, 2022 23:04 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 16 jul, 2010 10:41
Berichten: 186
Woonplaats: Bergen op Zoom
Ik zou voor de vlakke zuigers gaan. En zorg voor kwaliteit zuigers en bussen. Had zelf een wat mindere soort gekocht(goedkoop is duurkoop….) en na een paar duizend kilometer zat er een gat in een van de zuigers.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Marc Ambagts


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Thomas zijn bussie
BerichtGeplaatst: za 11 jun, 2022 8:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi Thomas,

Ikzelf zie geen voordeel van de vlakke zuigers boven de bolle, ik zou zeker voor de bolle gaan. Ben me niet bewust van kwaliteitsverschillen als je koopt bij de reguliere leveranciers. Uiteindelijk is de zorgvuldigheid van je eigen werk het belangrijkste criterium voor succes.

De grootste uitdaging is om je blok langdurig lekvrij te houden, hiervoor ga je vast verschillende adviezen krijgen, maar in het magazijn liggen de juiste materialen ongetwijfeld op voorraad.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Thomas zijn bussie
BerichtGeplaatst: za 11 jun, 2022 10:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Marc schreef:
Ik zou voor de vlakke zuigers gaan. En zorg voor kwaliteit zuigers en bussen. Had zelf een wat mindere soort gekocht(goedkoop is duurkoop….) en na een paar duizend kilometer zat er een gat in een van de zuigers.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Welk merk was dit dan?

Ik heb een paar jaar geleden bolle zuigers met bussen bij het hy team gekocht.
Wat zijn de argumenten om voor vlakke zuigers te gaan?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Thomas zijn bussie
BerichtGeplaatst: za 11 jun, 2022 16:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Joost schreef:
Wat zijn de argumenten om voor vlakke zuigers te gaan?

Tot een paar jaar geleden waren de vlakke zuigers veel goedkoper.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Thomas zijn bussie
BerichtGeplaatst: di 14 jun, 2022 1:22 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 jul, 2012 17:34
Berichten: 176
Woonplaats: deer isle , maine
:D ik heb de koepelvormige zuigers gebruikt.

_________________
'79 HY78, 80 HY 78,'74 HY 72,'88 rhd 2cv,'75 2cv truckette,'69 volkswagen ,2001 Volvo XC,2008 Land Rover
2019 Royal Enfield '81 Moto Guzzi, '67 BSA, '78 Honda 350, '79 Batavus Regency, '81 Benelli Mini Enduro, '80 Garelli
-lelijke Amerikaan


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Thomas zijn bussie
BerichtGeplaatst: di 14 jun, 2022 19:38 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: vr 20 okt, 2017 19:15
Berichten: 82
Woonplaats: Gelderland
Ik ben der denk ik uit dat ik na MRA apeldoorn ga voor de Cilinderkop en krukas enzovoort. zelf geen ervaring mee maar Manfred(manfriet) wel en raden mij dit bedrijf aan. we gaan het meemaken. verder ga ik dit weekend even een lijstje maken met spullen die ik nog nodig heb.

Ik ga denk ik wel de Bolkop zuigers proberen. Ik had al een setje NOS Bretille zuigers en bussen staan Vlak. maar verkoop deze wel aan mien Pa :lol:
moet hem er natuurlijk wel uit kunnen rijden natuurlijk haha!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Thomas zijn bussie
BerichtGeplaatst: do 16 jun, 2022 9:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Destijds ook voor vlak gekozen vanwege de passing op/in de cilinderkop.
Toen voor de veiligheid maar vlak gekozen maar als er de mogelijkheid is voor bolkop zuigers zou ik daar zeker voor gaan.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Thomas zijn bussie
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2022 23:14 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: vr 20 okt, 2017 19:15
Berichten: 82
Woonplaats: Gelderland
Al weer even geleden dat ik wat heb gepost maar ben al een heel eind. Blok heeft inmiddels al een keer gedraaid op de startmotor om de oliedruk te controleren. Ben nu de Carburateur 34mm aan het klaar maken om hem binnenkort eens kort te starten voor ik hem in bouw

Gehele blok schoongemaakt en daarna geborsteld en van een kleurtje voorzien. Cilinderkop en Krukas heb ik uit besteed. Cilinderkop een paar nieuwe geleiders en Klepseals en de krukas is nog standaard en opnieuw gebalanceerd.
Blok opgebouwd met nieuwe Bolkop zuigers. allemaal nieuwe STD lagers. Nieuwe ketting tandwielen waren nog goed. Oliepomp gereviseerd nieuwe tandwielen en gevlakt en nieuwe pakkingen.
Cilinderkop alles heel goed schoongemaakt en geborsteld zoals de tuimelaars enzo. nieuwe tuimelaarassen.
nog flink lopen kutten om de carter pakking er tussen te krijgen......
Voorderest ook de zijkant deksels van de kop gespoten. om toch een helemaal nieuwe look te krijgen. met toch de reden als we het dan toch vast hebben kunnen we het net zo goed even stralen en spuiten.
uitlaatspruitstuk gestraald en gespoten.
Blok ziet er weer uit als nieuw nu nog hopen dat hij straks ook werkt als nieuw of nog beter haha.

Inmiddels ook de versnellingsbak uitgebouwd voor inspectie en nieuwe pakkingen en een nieuw kleurtje
heb de tekst een beetje kort proberen te houden haha.
heb nog veel meer foto's maar is af en toe een beetje een gedoe om ze te uploaden


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: vlakken van de cilinderbussen schoon gemaakt
20220922_121004.jpg
20220922_121004.jpg [ 475.4 KiB | 8457 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Krukas gemonteerd
20220922_160140.jpg
20220922_160140.jpg [ 571.39 KiB | 8457 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: kurken pakkingen onder de hoeken van de lagerkappen
20220922_160408.jpg
20220922_160408.jpg [ 386.62 KiB | 8457 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Olie pomp hier nog met de Oude Tandwielen
20221006_135011.jpg
20221006_135011.jpg [ 603.54 KiB | 8457 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Nieuwe zuigers en bussen gemonteerd
20221006_162427.jpg
20221006_162427.jpg [ 644.09 KiB | 8457 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Leuk om via de water inlaat het merk bussen te kunnen zien
20221013_084653.jpg
20221013_084653.jpg [ 518.21 KiB | 8457 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: nieuwe distributieketting
20221013_102641.jpg
20221013_102641.jpg [ 475.13 KiB | 8457 keer bekeken ]
20221020_085528.jpg
20221020_085528.jpg [ 608 KiB | 8457 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Kleppen en stoters schoongemaakt en gemonteerd
20221020_085535.jpg
20221020_085535.jpg [ 439.16 KiB | 8457 keer bekeken ]
20221020_085535.jpg
20221020_085535.jpg [ 439.16 KiB | 8457 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Carterpan pakking met nieuwe stalen halve maan
20221027_123741.jpg
20221027_123741.jpg [ 384.91 KiB | 8457 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: motor in test bok
20221027_155938.jpg
20221027_155938.jpg [ 602.64 KiB | 8457 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: motor getest op start motor op oliedruk
20221103_111553.jpg
20221103_111553.jpg [ 630.82 KiB | 8457 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Gespoten uitlaatspruitstuk
20221103_141613.jpg
20221103_141613.jpg [ 446.63 KiB | 8457 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Foto Bus op bokken zonder motor en bak
20221104_163929.jpg
20221104_163929.jpg [ 324.63 KiB | 8457 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Thomas zijn bussie
BerichtGeplaatst: wo 09 nov, 2022 22:38 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
Mooi werk, Thomas. Mag ik je een brutale vraag stellen? Nu je alles uit elkaar hebt liggen, zou je voor mij een foto kunnen maken van het luchtfilterhuis, daar waar het rubber pijpje van de carterontluchting (bovenop je kleppendeksel) verbonden is met het filterhuis. Ik wil graag weten of het rechtstreeks in verbinding staat met de carburateur (zonder dat de lucht eerst langs het filter moet). Alvast bedankt. gr. Marc

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group