Het is nu do 28 maart, 2024 10:22


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Isolatie met X-trem isolatie
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2009 10:58 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Na heel wat zoeken over isolatie dit weekend met vriendin de knoop doorgehakt en 19m2 X-Trem 2cm isolatieschuim bestelt bij de Wit in Schijndel (via de webshop).
Ik weet nog niet hoe goed dit gaat uitpakken, maar het was vorig jaar op Citromobile nogal koud en dat willen we nu voorkomen :D
Eigenlijk zit ik al op zwart zaad, maar de webshop gaf de optie met creditcard te betalen, dus dat spreidt de pijn wat.
Volgens mij heeft er hier nog niemand ervaring met dit spul (heb er nog niemand over gehoord), dus zal ik maar wat invullen hier.

Naar het schijnt (heb nog geen harde cijfers gezien echter) heeft het een betere isolatiewaarde dan piepschuim, XPS en PUR/PIR.
Als ik het gok heeft dit spul voor 2cm dikte een r-waarde van 1.2 o.i.d. Terwijl piepschuim bij 2cm op 0.5 zit.
En da's altijd goed natuurlijk. Daarnaast neemt het in tegenstelling tot piepschuim geen vocht op en is het flexibel en simpel te verlijmen.

Nu moet ik alleen nog even bekijken of ik het letterlijk tot in de ribbels lijm of niet. Aan de ene kant zit er dan tenminste geen holle ruimte achter, maar aan de andere kant weet ik niet of dat lukt.
Als het mee zit komen de rollen deze week binnen en moet ik nog even 5 liter Bison TIX halen. TIX behoor je dubbel te verlijmen (lijmkam, 10 minuten drogen, contactlijmmethode), maar het verbruik wat De Wit aangaf, lijkt aan te geven dat zij het enkel doen en dan klemmen/persen (4m2 per liter tegen 1.5 a 2 in de specificatie van Bison zelf).

De reden dat ik het heb gekozen:
[*] isolatiewaarde
[*] vochtbestendigheid
[*] flexibel en simpel te verlijmen
[*] behoeft niet direct een afwerking van triplex enzo, dus kan m'n geld nog even aan nuttiger zaken besteden

nadeel: duur! Dit kost 12,95 per m2, terwijl je voor een tientje 6m2 piepschuim van dezelfde dikte (2cm) hebt.

(en nu eerst ff de saxo wegbrengen voor de APK, dat zal ook wel weer wat gaan kosten)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Isolatie met X-trem isolatie
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2009 16:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Lekker bezig!

Vergeet vooral niet wat aan de tocht te doen. Zo gaat volgens mij de meeste warmte weg ;)

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Isolatie met X-trem isolatie
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2009 17:24 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ja, dat is nog 't leukste... mijn deuren zijn vrij krom namelijk, dus wat ik daar eens aan zal doen, ik weet 't nog niet.
Vloer zal wel lukken, schoonpapa heeft een vloeren/tapijtbedrijf (sluipreclame: http://www.erikveenstra.com) :)
Daarnaast heb ik wel juist expres nog luchtroosters natuurlijk, maar die kunnen straks misschien ook weer dicht :D
Voor de voorruiten denk ik aan een raamisolatie/verduisteringsset van Obelink, dat zijn van die zilverfoliedingen.
Daarnaast komen er ook gordijntjes, die zullen niet zo heel veel tegenhouden, maar toch.
Bed en rest van de inrichting zal wel weer provisorisch worden - as in: m'n normale bed in de bus gepropt :D

(en de Saxo is zowaar door de apk zonder problemen!)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Isolatie met X-trem isolatie
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2009 17:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
.....en nu je bed nog! (door de APK) :?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Isolatie met X-trem isolatie
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2009 19:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Klinkt goed hoor. Ik ben benieuwd. Niet dat ik er wat aan heb, want mijn bus is alweer geheel afgetimmerd en klaar. Teun en ik moeten de 17e voor de RDW keuring :shock: :shock: :shock: .

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Isolatie met X-trem isolatie
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2009 0:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
MIJN bed heeft geen APK keuring nodig ... hij (en HY óók ...) "rijdt" zó óók prima !!

Maar ... heb weliswaar zelf geen dure berekeningen uitgevoerd m.b.t. de isolatiewaarde van piepschuim etc. maar er wél zowat m'n hele bus mee geïsoleerd, overigens met een dikkere (ca. 3 cm) variant die exact zo dik bleek als de ribben van de bus breed/diep waren. Een beetje "overmaats" op maat snijden en het hele spul klemt zich, óók zonder aftimmering, behoorlijk vast. Daarnaast heb ik de isolatie niet vastgelijmd in de veronderstelling dat er nu toch nog altijd enige luchtstroom kan plaatsvinden. Overigens: "doet" die lijm die je gaat gebruiken niks met de lak van het plaatwerk waar je het tegenaan lijmt ? (oplossen o.i.d. ...?)

Tip (gratis !): gewoon een beetje dichter tegen elkaar aan gaan liggen wil óók nog wel eens helpen tegen de kou ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Isolatie met X-trem isolatie
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2009 10:21 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 22 feb, 2005 23:01
Berichten: 170
Woonplaats: Heemstede
Lucht is een slechte warmtegeleider, dus ik zou het isolatiemateriaal gewoon recht over de ribbels lijmen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Isolatie met X-trem isolatie
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2009 10:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik zou het ook ieder 30 centimeter met een klein kloddertje kit bevestigen. Niet je hele dak volsmeren.

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Isolatie met X-trem isolatie
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2009 12:02 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
't probleem van holle ruimtes schijnt alleen te zijn dat je daar condensvorming kunt krijgen, dus als je lucht er achter hebt dan moet je dus zorgen dat het kan circuleren als ik het goed heb begrepen.
heb ook in overweging om een dunne plaat tegen de binnenkant van de bus te maken en daar de x-trem tegen aan te lijmen. Maar ja, dan krijg je weer hout wat juist goed vocht vasthoudt tegen het staal en mogelijk een hele lading lawaai erbij.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Isolatie met X-trem isolatie
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2009 14:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik heb bij een HY nog nooit problemen gezien met roestvorming achter isolatie aan het plafond terwijl ik denk dat iedereen er holle ruimtes tussen heeft zitten.

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Isolatie met X-trem isolatie
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2009 21:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Ik heb na 9 jaar mijn met piepschuim geisoleerde- en daarna met hout afgetimmerde bus eens leeggehaald, maar alles kwam net zo naar voren, zoals ik het 9 jaar geleden heb dichtgemaakt. Geen vocht, roest of andere ellende te zien hoor.
Ik zou het ook weer niet te spannend maken hoor :? .

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Isolatie met X-trem isolatie
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2009 0:25 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Nou ja, zijn zo van die dingen die je hoort he hier en daar :D
Mijn bus was kwa staal er ook erg goed aan toe toen na 24 jaar het timmerwerk met piepschuim er uit ging (al weet ik niet of het ooit vervangen was), maar dat kwam ook voor een flink deel doordat er een flinke laag tectylachtig spul op alles gesmeerd was (wat dan wel weer het piepschuim had aangetast overigens).
Alleen: in het hout was veel vocht gaan zitten waardoor 2/3e van de houtbodem was weggerot en daar langs de randen van de wielkasten zitten dan ook wat rotte plekken (net vandaag weer een ontdekt helaas).

Op zich is alles insmeren met lijm wel weer een goede coating :p
Moet maar even zien hoe het uitpakt. Lijm is sterk genoeg en materiaal licht genoeg om alleen aan de hoogste delen van de ribbels te lijmen.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Isolatie met X-trem isolatie
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2009 18:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
kijk ook even op mijn fotopagina op picasaweb. ik heb zowel xtrem als piepschuim gebruikt, schuim nergens gelijmd maar gewoon zoals eerder beschreven overmaats gesneden en vastgeklemd, houdt zelfs tegen het dak aan zonder lijm. xtrem houdt overigens niet zonder lijm omdat het minder stijf is.

http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/

gr citrofielnl

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Isolatie met X-trem isolatie
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2009 22:04 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ah, jij hebt het vooral gebruikt op de ronde stukken :D
Hoe heb jij het verlijmd?

Schiet lekker op verder!
Kastjes moet ik ook gaan doen, maar dat komt allemaal nog wel eens, eerst de isolatie maar eens.
Alleen na het zien van jouw foto's gaan twijfelen of ik nog eerst een lading 1x2tjes tegen de staanders aan lijm voor eventuele latere beplating. Maar aan de andere kant kan ik er dan altijd nog wel wat op verzinnen.

Morgen komt als het goed is m'n 5 liter pot Bison Tix binnen (68 euro + 7,50 verzend op dhzdiscount.nl) en vrijdag een rol van 19 meter 1 meter breed 2cm X-trem (246 euro + 9,50 verzend op de-wit.nl). Dan komend weekend met schoonpapa monteren (dat leek m'n vriendin wel een leuk idee :)) en dan ook meteen vloerbedekking er in.
Lang leve m'n creditcard zodat ik die x-trem even over wat langere tijd kan uitspreiden, want met dank aan m'n energiemaatschappij sta ik alweer rood en de maand is net begonnen.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Isolatie met X-trem isolatie
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2009 21:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
hoi,

ik heb het niet gelijmd, het zit geklemd in de kastjes, bovenmaats gesneden zeg maar. denk wel even goed na voor je nu gaat lijmen als je nu al weet dat je later je bus wilt gaan inrichten. eenmaal gelijmd zit je er letterlijk aan vast. dus het bevestigen van regelwerk voor beplating is misschien wel slim en bovendien niet het werk, kleine moeite groot plezier.

gr CitrofielNL

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group