Het is nu do 28 maart, 2024 16:49


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Interieur - inbouw kinderstoelen / gordels
BerichtGeplaatst: di 23 jun, 2009 15:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
Lezers,
Voor onze kinderen wil ik in onze Hy een veilige reisplek maken.
Op dit moment zitten er geen gordels in en zitten ze op de kussen dwars op de rijrichting.
Zonder mijn hele interieur te moeten gaan slopen, ben ik op zoek naar mogelijkheden om in de rijrichting twee kinderstoelen te kunnen plaatsen. Daarbij heb ik wel een aantal randvoorwaarden, maar ben bang dat ik compromissen moet sluiten.
Zo wil ik achter gewoon kunnen uitstappen.
Wil ik dat de kinderen een tafeltje tijdens het rijden kunnen gebruiken.
Moet het ook weer eenvoudig om te bouwen zijn naar een slaapplek voor twee volwassenen.
Moeten de zitjes stevig bevestigd kunnen worden.
Raak ik zo min mogelijk bergruimte kwijt.

Kortom een hoop zaken om rekening mee te houden.
Wie heeft de/een oplossing. Het liefst met foto's.
Of wie weet waar er veel interieur foto's te vinden zijn, desnoods van andere merken campers.

Mijn dank is groot.

Harold


Bijlagen:
A_klein_PICT1646.jpg
A_klein_PICT1646.jpg [ 73.28 KiB | 25614 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Interieur - inbouw kinderstoelen / gordels
BerichtGeplaatst: di 23 jun, 2009 15:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Harold, kijk eens naar de oplossing van Boudewijn en Citrofielnl via deze link.
Er zijn ook zat foto's te zien en je kunt ook bij hen terecht voor informatie.

Jacques


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Interieur - inbouw kinderstoelen / gordels
BerichtGeplaatst: di 23 jun, 2009 18:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
Hai Jacques,
Dank voor je link.
Had daar al eens "likkebaardend" naar gekeken.
Ziet er erg mooi uit, maar dan zal ik mijn complete interieur moeten gaan verbouwen.

Het bankje is slim gemaakt.
Mijn voorkeur gaat naar een kinderstoel (kan uiteraard weer op een bankje)

Zit nu aan een soort klap mechanisme te denken ala strapotins in een ds. Maar denk dat het bij denken blijft voorlopig. Prio 1 is gordels en in de winter wellicht interieur eens kritisch bekijken. Krijg er wel zin in als ik Boudewijn en Citrofielnl zo zie.

Wellicht zijn er nog meer creatieve ideeen. Ik hoor of zie ze graag!

Het eindresultaat van B & C staat volgens mij niet op de foto. Of wel? Ben wel benieuwd.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Interieur - inbouw kinderstoelen / gordels
BerichtGeplaatst: di 23 jun, 2009 18:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik zit met exact hetzelfde probleem dat ik voor de zomervakantie wil oplossen.

Ik ben van plan om een stalen plaat te lassen tegen de linker achterkant (daar waar het scharnier niet zit), zeg een kleine meter boven de bank. Daar wordt dan het rolmechanisme van de gordel bevesttigd. Eenzelfde bevestiging is nodig op bankhoogte en de unit waar de gordel in klikt komt op de grond vlak naast de bank aan een stevige kabel.

Het enige "probleempje" is dat er dan geen tafel beschikbaar is en er is geen beenuimte is behalve recht naar voren tenzij het sloeltje op een verhoger komt. Ik ga nog even kijken of dat nodig is.

Eerst dynamo reviseren, dan ga ik hieraan beginnen...

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Interieur - inbouw kinderstoelen / gordels
BerichtGeplaatst: di 23 jun, 2009 19:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
Gelukkig ben ik dan niet de enige :lol:
Voeten recht vooruit vind ik een slechte optie.
Heb net weleven met de kinderen gepast. De diepte vanaf de kinderstoel hoeft niet heel erg groot te zijn om lekker te kunnen zitten. Alleen groeien ze ook, dus moet het niet een oplossing voor zeer beperkte tijd zijn.
De eerste opmerking was ook....dan kunnen we niet door het achterraampje kijken en kunnen we niet goed bij het tafeltje. Daar geef ik ze wel gelijk in....maar veiligheid....

De bevestiging op die plek had ik ook al mogelijke optie.
Dwars op de rijrichting geeft wel veel meer opties. Hoe meer ideeen we spuien hoe mooier de oplossing denk ik. Je mag ook een keer hier mee komen filosoferen :-)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Interieur - inbouw kinderstoelen / gordels
BerichtGeplaatst: di 23 jun, 2009 20:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Autostoeltjes zijn niet gemaakt om dwars in de rijrichting geplaatst te worden dus dat is voor mij geen optie.
Dan maar niet door het achterraampje kijken :wink:

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Interieur - inbouw kinderstoelen / gordels
BerichtGeplaatst: do 25 jun, 2009 20:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
Gedeeltelijk mee eens.
Kinderstoeltjes zijn uiteraard ook voor "zijklappen"ontwikkeld en dat is in dwarsrichting dus weer de rijrichting...snap je het nog..
Dat door het raampje kijken hecht ik ook niet zo veel waarde aan.
Ben al met lego begonnen om een schaalontwerp te maken.....
Nadeel is ook dat ik niet echt kan lassen. Maar goed daar verzinnen we dan ook wel weer wat op.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Interieur - inbouw kinderstoelen / gordels
BerichtGeplaatst: do 25 jun, 2009 22:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
De stijlen links en rechts van de achterklep, zijn die sterk genoeg om een gat door te boren en een gordel aan te bevestigen. Of zeg ik nu gekke dingen?

Het idee is qua opstelling nu iets zoals deze foto. Zal grott stuk van tafel afmoeten, maar dat is niet zo'n bezwaar.


Bijlagen:
HY klein PICT1687.JPG
HY klein PICT1687.JPG [ 36.79 KiB | 25543 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Interieur - inbouw kinderstoelen / gordels
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2009 13:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Dat is ook mijn plan. Iets dichter bij het zijraam.

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Interieur - inbouw kinderstoelen / gordels
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2009 14:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
Inmiddels al wat verder gekomen.

Oude bodem eruit gehaald.
Afbeelding

Heb kistje gemaakt wat eruit te halen is en tussen de banken past.

Afbeelding


Nieuwe bodem erin

Afbeelding


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Interieur - inbouw kinderstoelen / gordels
BerichtGeplaatst: di 07 jul, 2009 23:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
De kans dat je met een HY van achteren wordt aangereden vond ik zelf wat groot, gezien de snelheid die je hebt. Vandaar dat ik ervoor gekozen heb om de kinderen in het midden te vervoeren. Het rechtstreeks boren in de staanders, om daar je gordel in te zetten zou ik zeer zeker afraden. Ten eerste komt het de stevigheid niet ten goede, maar het is maar dun spul. Je gordel trekt er dus zo uit bij een aanrijding. Ik ben er samen met Citrofiel vanuit gegaan dat er gewoon een volwassen mens in moet kunnen zitten. Wij hebben dus over de staande profielen een extra U-profiel gelast van dik staal, want precies over de staander past. Daarin zit het gordelpunt vast. De orginele gordelpunten bij jongere bussen hebben ook extra verstevigingen.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Interieur - inbouw kinderstoelen / gordels
BerichtGeplaatst: do 09 jul, 2009 0:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
Afbeelding

Wij hebben in de achterkant van de HY een stalen frame laten lassen met bevestigingspunten voor 3-punts gordels. Qua breedte lukt het net om er 4 kinderstoelen te plaatsen, we hebben dan ook voor 4 gordels gekozen al hebben we er zelf maar 3 in gebruik. Het stalen frame is met dun MDF afgetimmerd en daarna gestoffeerd. In de achterklep hebben wij een uitzetraam, deze functioneert nog prima. De gehele achterklep kan ook nog open, al blijft de staalconstructie met afwerking gewoon zitten - per saldo komt het er op neer dat je je achterklep niet meer zult gebruiken (deden wij toch al niet i.v.m. het grote uitzetraam).
Bewust hebben wij gekozen voor statische gordels i.p.v. gordels met een oprolautomaat: door het ontbreken van een 'gewelfde' rugleuning blijven de kinderstoelen nu beter op hun plaats (er zit immers minder beweging in het geheel). Goed (strak) afstellen is dan natuurlijk wel een vereiste...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Interieur - inbouw kinderstoelen / gordels
BerichtGeplaatst: do 09 jul, 2009 0:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
Afbeelding

Op de foto niet te zien, maar de zitting waar de stoel op staat bestaat uit een vast gedeelte en twee kleppen. Als de voorste klep open staat (scharniert naar buiten) dan kunnen de benen daardoor naar beneden hangen. Voorlopig hebben ze de benen liever óp de bank...
De kussens (let op het jaren '70 motiefje, waarvoor mijn excuses) hebben een dubbelfunctie gekregen: voor 'ons' bed en nu dus ook als leuningen.
Het gestoffeerde paneel tussen de banken in vervangt de tafel tijdens het rijden. Als er twee stoelen naast elkaar staan dan staat die tweede stoel op dit paneel. Het paneel kan een paar centimeter naar voren schuiven en dan passen daar de gordelsluitingen voor de middelste twee posities doorheen. De gordels zijn uiteraard niet aan dit paneel bevestigd.
De tafel kan op de vloer liggen maar ligt in de praktijk altijd in de aanhanger.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Interieur - inbouw kinderstoelen / gordels
BerichtGeplaatst: do 09 jul, 2009 22:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
rodeHY schreef:
Afbeelding

Op de foto niet te zien, maar de zitting waar de stoel op staat bestaat uit een vast gedeelte en twee kleppen. Als de voorste klep open staat (scharniert naar buiten) dan kunnen de benen daardoor naar beneden hangen. Voorlopig hebben ze de benen liever óp de bank...
De kussens (let op het jaren '70 motiefje, waarvoor mijn excuses) hebben een dubbelfunctie gekregen: voor 'ons' bed en nu dus ook als leuningen.
Het gestoffeerde paneel tussen de banken in vervangt de tafel tijdens het rijden. Als er twee stoelen naast elkaar staan dan staat die tweede stoel op dit paneel. Het paneel kan een paar centimeter naar voren schuiven en dan passen daar de gordelsluitingen voor de middelste twee posities doorheen. De gordels zijn uiteraard niet aan dit paneel bevestigd.
De tafel kan op de vloer liggen maar ligt in de praktijk altijd in de aanhanger.


Ziet er mooi uit hoor.
Dat daar optioneel 4 kids op een rijtje passen joh!
Goed hoor.
Wel leuk om het interieur van anderen te zien. Nog meer gegadigden?

Ben ook al weer wat verder gekomen. Wacht alleen nog steeds op de daadwerkelijke gordels.
Het zwart wit idee binnen hebben we wel "gejat", maar dat zag er ook zo mooi uit.

Afbeelding


Zelf zit ik ook nog met een andere uitdaging. De kinderen vinden het leuk om vanuit de kinderstoel aan een tafeltje te zitten. Het liefst mak ik een soor klapmechanisme aan de coventionele tafel die fwars op de rijrichting staan. Soort vliegtuig tafeltje.
Iemand daar ervaring mee?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Interieur - inbouw kinderstoelen / gordels
BerichtGeplaatst: zo 12 jul, 2009 9:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Goed werk zo! Rode Hy heeft het inderdaad heel deugdelijk en netjes voor elkaar heb ik live gezien. Boudewijn en ik moesten toch opnieuw beginnen, ik in ieder geval omdat ik met mijn 2 meter lengte niet in de breedte kan slapen en een lege bus had, dus moest toch. Boudewijn omdat hij het net als ik graag zo wilde als we het hebben. Wat ik mis, maar wat Rode Hy wel heeft is nog redelijk wat ruimte als het bed niet is opgebouwd, maar ja, dat is dan ons compromis.

In ieder geval succes en hou ons op de hoogte, leuk om te volgen.

gr CitrofielNL

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group