Otje schreef:
Citaat:
Maar nee, op CitroMobile sprak ik Ben Boortman van HY's Mooi maar die adviseerde maar een sloop HY op diesel te zoeken. Tja die vindt je niet zo veel in NL en in F ook niet meer vrees ik.
Ik begrijp niet helemaal het verband tussen "condensvorming" en een "diesel-HY" ...
Citaat:
Liefst heb ik een demontabel systeem a la de bekleding die standaard in de dieseluitvoering geplaatst werd.
Begrijp ik dus óók niet. Voor zover mij bekend is er nooit - in geen enkele HY - vanuit de fabriek "binnenbekleding c.q. isolatie" geleverd ...
Er zijn intussen al héél wat "draadjes" op dit Forum geschreven over "binnenbekleding c.q. - isolatie". Maar van een "demontabel systeem" heb ik werkelijk nog nooit gehoord of gelezen ...
Citaat:
Ik had verwacht dat een of andere HY onderdelenleverancier wel in dit gat in de markt was gesprongen en een mooie passende bekledingset in de handel had gebracht ...
Aangezien praktisch iedere HY-restaurateur de isolatie/binnenbekleding van zijn/haar TUB op eigen wijze aanpakt is hier absoluut geen markt voor. Dus óók geen "
gat in de markt" ...
Er is ook geen verband tussen 'diesel-HY' en condensvorming. Die condensvorming ontstaat omdat wij in de bussen slapen en vochtige lucht uitasemen die condens tegen het kale onbeklede ijzer van onze bussen neerslaat.
Los hiervan hebben de diesel-HY's vanuit de fabriek een bekleding tegen het cabinedak, zo heb ik meerde malen gezien op een franse sloop. Dat zit daar voor de geluidsisolatie, net als die lederen hoes om de motorkap, omdat dieselmotoren (zeker vroeger) meer herrie maakten. Zo'n cabinedakbekleding zoals in de diesel geleverd werd, leek mij een oplossing voor mijn vochtdruppels tegen het kale cabinedak, dat met die bekleding immers niet meer kaal zou zijn. Ik nam aan dat iedereen die wel eens in een van binnen (deels) kale bestelbus heeft geslapen dit probleem herkende.