Het is nu do 28 maart, 2024 19:34


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 nov, 2006 19:05 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Valt mee met een slappe constructie die over zou blijven hoor... het dak is slechts dat: een dak.
Alle stijfheid zit in het chassis en het O-profiel achter de voorstoelen.
Kijk naar een pickup uitvoering, die heeft voor zover ik weet geen extra verstevigingen.
Waar ik op zou gokken is dat ze rond de opening een stalen frame hebben gemaakt waar vervolgens de rongen (de opstaande balken van de carrosserie) dan tegen aan zitten met zo te zien nog een stuk van de bocht.

Zelfde manier waarop mensen een dakraam in het dak van hun woning maken: als je 1 balk moet doorzagen dan zorg je er voor de die vervangen wordt door een raamwerk dat dezelfde krachten overbrengt.

Kan trouwens ook nog heel goed op die foto dat het een daktent is trouwens, is niet zo duidelijk te zien helaas maar lijkt me niet onmogelijk om een vrij laag imperiaal te hebben.
Het dak van de tent is overduidelijk niet het originele dak in ieder geval :D (dat zou wel gaaf zijn, een hefdak bouwen mbv het originele dak)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 nov, 2006 22:09 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 22 feb, 2005 23:01
Berichten: 170
Woonplaats: Heemstede
Toch staat op blz 21 van het instructieboekje: '' Geen der constructies mag het dak belasten".


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 nov, 2006 22:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
Ik weet niet of je hier jaloers op moet zijn. Volgens mij heb je hier aan de binnenzijde van de wagen nogal een constructie hangen op het moment dat het dak ingeklapt is.
Maar goed, veel van dit soort verbouwingen zijn gedaan in een tijd dat een HY weinig meer opbracht dan de waarde van zo'n 1500 kilo roestig staal. Veel viel er dus niet te verliezen en de lol van het maken is ook wat waard.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 nov, 2006 0:08 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
John schreef:
Toch staat op blz 21 van het instructieboekje: '' Geen der constructies mag het dak belasten".

Da's waar, misschien dat er dan toch een extra balkje wordt getrokken om de bochten in de rongen te ontlasten/versterken... de rongen zelf (het opstaande deel) zijn namelijk juist de aangewezen plek om bijvoorbeeld een imperiaal op te monteren (in tegenstelling tot de dakgoten).
Bij MurpHY is op 5 a 10cm van de dakgoot af, dus nog op de bolling in het dak, het imperiaal op de rongen geschroefd teneinde zo het gewicht van imperiaal en belading direct op de rongen over te brengen. Beetje het idee van de beuken en zijbeuken in een gotische kathedraal vermoed ik (het gewicht drukt niet volledig naar beneden, maar naar beneden en naar buiten).
(MurpHY schijnt diverse malen een piano + pianist op z'n imperiaal te hebben gehad heb ik mij laten vertellen, dus stevig zal 't wel zijn :D)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 nov, 2006 19:30 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 29 okt, 2006 20:22
Berichten: 91
Woonplaats: Den Helder
Een hefdak maken van een origineel HY dak zou inderdaad super zijn,
Ben inderdaad benieuwd naar detailfoto's van deze bijzondere constructie.
Leuk dat je deze foto hebt gevonden

Volgens mij kan het best meevallen met de constructie die binnen hangt bij ingeklapt hefdak, is namelijk bij andere hefdakcampers ook geen probleem.

Goed om te horen trouwens dat het dak alleen maar een dak is en verder niet veel met de constructie doet.
Met hier en daar wat timmermanstechniek als bij een dakraam in huis kun je dus vrij ver komen

_________________
HY 1969 verlengd en verhoogd
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 nov, 2006 21:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
Na nog eens goed naar de foto met de Westfalia-look-a-like gekeken te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat de gehele constructie op een imperiaal staat. Dit vereenvoudigd de boel behoorlijk. Het is dus gewoon een zelfbouw daktent. Men neme een imperiaal, 2 platen betonplex van 122 x 244, een klepscharnier, 2 gasdempers, 2 tentstokken, wat tentdoek, een rits, wat lijstwerk, een naaimachine en wat vrije tijd.
Grofweg is dit het principe. Aan het uiterlijk kan natuurlijk gesleuteld worden.
Wel een interessante materie trouwens! Ik zal eens wat schetsjes maken, maar ja... voordat ik die in de PC, laat staan op dit forum heb...

Frank


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2006 22:02 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 29 okt, 2006 20:22
Berichten: 91
Woonplaats: Den Helder
Deze heeft en klapdak


foto's van berts site (hiervoor dank)

groet

Martijn


Afbeelding

Afbeelding[/img][/url]

_________________
HY 1969 verlengd en verhoogd
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group