Het is nu do 28 maart, 2024 14:43


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: koelkast inbouw / camper ombouw
BerichtGeplaatst: do 15 feb, 2007 16:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Aangezien velen de HY gebruiken als camper wil ik hier proberen wat inbouwervaringen op te doen.

Omdat ik bezig ben met de indeling van mijn HY ben ik benieuwd of er mensen zijn die een koelkast(je) naast de schuifdeur hebben ingebouwd.
Graag jullie oplossing voor het ventileren van de achterkant van de koelkast en de verbrandingsgas uitlaat als de schuifdeur openstaat.
Lucht aanzuigen kan evt. vanuit de ruimte waar de benzinetank zit, deze staat in open verbinding met de buitenlucht of is dit af te raden ivm mogelijke benzinedampen?

Ik heb in het verleden wel vaker de koelkast op deze plaats gemonteerd gezien maar niet op deze punten gelet. Het handige is dat de koelkast dan op stahoogte kan komen.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 feb, 2007 22:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Ik heb mijn koelkast achter de bestuurdersstoel ingebouwd. Luchtcirculatie vindt plaats via de reservewielbak. Daar staat ook de gasfles nu in (reservewiel is verhuisd naar de achterdeur). Ik heb hem nu een jaar of 7 en hij werkt prima. Als je vaak naar erg warme landen gaat, zou je nog een geforceerde luchtstroom kunnen maken m.b.v. een computerventilator bijv. Bij mij ids dat tot op heden echter nog niet nodig geweest. Ik heb de gasuitgang als enige zichtbaar aan de buitenkant, maar deze in de kleur van de auto gespoten. Zo zie je aan de buitenkant vrijwel niets.

Als je de koelkast naast de schuifdeur wil zetten, dan moet je inderdaad de hoogte in om boven de benzinetank te komen. Het zal misschien zo'n vaart niet lopen, maar ik vind het erg spannend om een gasvlam van je koelkast zo dicht bij de vulopening van je benzinetank te hebben. Bovendien zit het zwaartepunt hoger. En waar laat je, je gastank?

Allemaal redenen voor mij om hem op de grond achter de bestuurdersstoel te plaatsen.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 feb, 2007 22:51 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Oké Boudewijn, dat is er één.

Het aanzuigen van de koele lucht kan via een slang door de benzinetankruimte bijv. naar beneden of naar de wielkast, of is die weg te lang? :?

Het zwaartepunt zal weinig beïnvloedt worden door dat koelkastje, het gebruiksgemak (weiniger bukken) is des te groter! :D

Ben benieuwd of er nog meer oplossingen zijn.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb, 2007 0:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
De aanvoer via een slang zal waarschijnlijk in de praktijk niet werken, i.v.m. de hoge weerstand (lengte en relatief geringe diameter).
De uitlaat aan de rechterzijde heeft een groot nadeel i.c.m. bijvoorbeeld een bustent.
De afvoer van opgewarmde lucht zal ook niet ideaal zijn als er een bustent wordt geplaatst.
Probeer geen ventilatie te krijgen via de tank-ruimte, het zal altijd blijven stinken.
Linker zijde heeft vele voordelen: voldoende ruimte, gasfles achter de reservewielplaat, beluchting kan via de vloer (dubbele bodem, dus 2 gaten maken), ontluchting en rookgasafvoer in een combinatie-rooster van bijvoorbeeld Dometic. Eventueel rooster in kleur van de bus spuiten.
Mocht je de koelkast hoog willen plaatsen, houd dan rekening met het feit dat het afvoer-rooster ook hoog zit. Je zit dan al snel in het gebied waar geen golfplaat meer zit (in de golfplaat valt het rooster minder op...).
Elke vakantie gaat er wel iets lekken in de koelkast. Denk daar even aan mocht je hem hoog willen plaatsen.
Rechts geplaatst, hoog, direct naast de schuifdeur zal betekenen dat in het ergste geval de koelkast richting het hoofd van de bijrijder gaat bij een frontale botsing. In een minder erg geval: alleen de inhoud.
Links geplaatst, hoog: idem, maar dan in de chauffeur de pineut.
Mijn advies: zie Boudewijn's advies.

Frank


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb, 2007 1:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
rodeHY schreef:
De afvoer van opgewarmde lucht zal ook niet ideaal zijn als er een bustent wordt geplaatst

Er komt geen bustent aan de wagen; hier komen we gelijk aan het volgende probleem.
HYvonne heeft dienstgedaan als "veldhospitaal" en vanuit die functie een mooi dubbeldak dat naar achteren uitgeschoven kan worden. Dit vormt dus een tent áchter de bus.
Door dat dubbele dak kan ik ook geen normale dakdoorvoer maken in de laadruimte. Alleen in de cabine!

rodeHY schreef:
in het ergste geval de koelkast richting het hoofd van de bijrijder gaat

Het is niet de bedoeling de koelkast zó hoog te plaatsen maar net bovenop de wielkast met de deur naar binnen toe gericht. Daarnaast moet deze natuurlijk goed bevestigd worden.

rodeHY schreef:
maar dan is de chauffeur de pineut

Dit is toch wel een punt om mee te nemen in de overweging.
(En niet alleen omdat het hier over het hoofd van de chauffeur gaat, mijn vrouw rijdt ook en dan maakt het dus niet uit wie met de koelkast in zijn nek zit!)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb, 2007 19:37 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 06 maart, 2005 0:52
Berichten: 182
Woonplaats: Friesland
Ik heb mijn koelkast ook achter de bestuurdersstoel geplaatst. Simpelweg omdat de toch al niet erg ruime bus optisch ruimer lijkt als hij laag zit. Daarnaast zal de inhoud van de koelkast ook meer gaan slingeren als hij hoog geplaatst is.
De ventilatie heb ik dmv een roostertje in het golfplaat gefikst.

_________________
http://www.sleuteltje-11.net
http://www.citrofiel.net


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb, 2007 21:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
HYvonne schreef:
Door dat dubbele dak kan ik ook geen normale dakdoorvoer maken in de laadruimte. Alleen in de cabine!



Maar de rookgasafvoer hoeft ook niet door het dak, daar zijn combi-roosters voor. Aan één zijde ontluchting, aan de andere zijde een uitlaatpijpje met een soort terugslagklepje zadat de koelkast niet uitwaait.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb, 2007 21:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
rodeHY schreef:
Maar de rookgasafvoer hoeft ook niet door het dak, daar zijn combi-roosters voor

Die dakdoorvoer bedoel ik in betrekking tot een gaskachel.

Het gaat hier niet alleen om het plaatsen van de koelkast maar ook om algemene tips en ervaringen met ombouw tot camper!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb, 2007 22:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
Oooo, op zo'n manier. Er zijn ook kachels waar de uitlaat naar onderen mag. Maar waarschijnlijk heb je al een kachel... waar de uitlaat naar boven moet. Dan maar een gat in het dak van de cabine. Niet te moeilijk over doen trouwens, deden ze vroeger ook niet bij HY's.
Wij hebben geen kachel in de HY. Het is zelden nodig, al is het natuurlijk erg afhankelijk van waar je naar toe gaat. Wel is het zo dat met weekendjes weg in het vroege voorjaar de vloer soms wel erg koud aanvoelt. Wanneer ik de indeling van de bus ga wijzigen, of gewoonweg omdat ik de kleur van het Marmoleum niet meer waardeer en er een ander vloertje in komt, dan leg ik er een electrische vloerverwarming onder. Heb je niks aan met de meeste meetings en met wildkamperen, maar je kunt er wel voor kiezen om in het vroege voorjaar of in de herfst op een camping te gaan staan (aan de stroom wel te verstaan). Echt warm stook je de bus er niet mee, maar de ergste kou is er uit. En de meeste kou komt toch van onderen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2007 7:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Kan, ik zit er om die reden weleens over te denken om een standkachel op benzine of diesel te nemen. Die houden het prima warm binnen, maar ook om bovenstaande reden (weinig gebruik) heb ik het nog niet gedaan.

Persoonlijk doe ik er overigens wel moeilijk over, over dat boren in de bus. Ik vind het mooier als je aan de buitenkant niet ziet dat het een camper is. Hierover doen ze in Engeland op sommige campings dan ook weer moeilijk. Op campings van zo'n elite clubje daar kom je gewoon niet op als je te weinig ramen hebt :roll: belachelijk.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2007 11:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Ik heb net de 12volt standkachel op benzine er uit gebouwd.
Deze zat achter de reservewielklep.

Afbeelding


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2007 22:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
Waarom?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2007 23:03 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Ja, waarom eigenlijk :?:

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2007 0:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Omdat de kachel op benzine gaat en ik wil overschakelen op gas.

Om eerlijk te zijn: mijn HY gaat binnenkort op LPG rijden en mijn gedachte was om dan maar alles op LPG te gaan doen. Om een grote tank kwijt te kunnen heb ik dus de reservewielruimte leeggemaakt om deze op te offeren zodat het een binnenruimte kan worden.
Om een lang verhaal kort te maken; er komt LPG in de bus maar alleen om op te rijden. De reservewielkast heb ik nu nodig om een gasfles voor te koken en de koelkast kwijt te kunnen. Het blijft woekeren met ruimte en daarom heb ik nu dan ook gevraagd voor ervaringsdeskundige tips!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2007 21:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
- Een gaskachel neemt ook ruimte in, dus als het echt krap wordt zou je kunnen overwegen deze te laten vervallen.
- De benzinekachel zou je desnoods onder de wagenvloer kunnen bouwen.
- Het reservewiel vak is meer dan groot genoeg voor 2 gasflessen van 5 kilo. Ik heb de linker zijwand van het vak verplaatst, zodat er nog net voldoende ruimte is voor de 2 flessen. De aldus verkregen extra ruimte komt ten goede aan het keukenblok. De linker zijde van de bus is nu alsvolgt: vanaf de chauffeurstoel eerst de koelkast met beluchting door de vloer en ontluchting met uitlaatje in de golfplaat, dan het toilet met ontluchting door de vloer, en dan in het reservewiel vak de 2 gasflessen. Daarachter begint de bank (dwars geplaatst).
Ik overweeg nog om de vloer onder de gasflessen iets omhoog te brengen, zodat daar nog een vuilwatertank onder kan hangen (de afvoer zit daar toch al).
- De schoonwatertanks (2 x 17,5 ltr) staan aan de rechterzijde van de bus, tegen de brandstoftank aan. De opening van de schuifdeur is ca. 10 cm. smaller gemaakt om meer plaats te bieden aan de hoge kast met hang- en leggedeelte. De watertanks staan daar dus in feite onder. Voor de tanks zit een klep. Is één tank leeg dan hang ik de dompelpomp in de tweede tank, en kan de eerste gevuld worden. Eén tank bevat max. 17,5 ltr., dus dat is nog te tillen.
De waterleiding van de tanks naar het keukenblok loopt onder de verhoogde vloer door. Tussen beide banken hebben we een gedeelte van de vloer verhoogd. Dit levert extra zitcomfort voor mensen die geen 2 meter zijn, extra isolatie tegen de kou van onderen, en natuurlijk veel extra bergruimte. Aanvankelijk had ik het reservewiel hier liggen, maar die is al vrij snel naar één van de achterdeurtjes verhuist.
Er zou daar ook een Trumatic, Webasto, Eberspacher of iets dergelijks ingebouwd kunnen worden voor de verwarming. Maar, zoals ik in een eerdere post al heb gemeld, ga ik voor een electriche vloerverwarming (als de tijd rijp is). Ik weet best dat je dan afhankelijk bent van een stopcontact, maar voor de prijs van een nieuwe Webasto standkachel kun je héél veel nachtjes aan de stroompaal.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group