Gert-Jan Brink schreef:
voor zover ik weet zijn er 2 types, de oude jaren vijftig, begin jaren zestig en die daarna.
Even voor de volledigheid: Mijn '67-er heeft ook nog die oude assen met dat schuifstuk erin. Volgens mij kwam de nieuwe as met tripodehuis pas om en nabij in 1970.
Ik heb dus geen ervaring met tripodehuizen. Ik dacht ook aan een linker as op rechts (omdat dat de 'korte kant' is, de motor/bak staat niet zuiver in het midden volgens mij). Maar zo te lezen heb je links draad dus zou het ok moeten zijn.
Gert-Jan Brink schreef:
Ik had ooit een nogal rammelende as op vakantie in Frankrijk in 2002. Toen heb ik op een sloop een andere as gekocht, ook een rechter. Die gaf in 2007 problemen op vakantie in Zweden. Bij thuiskomst heb ik bij Henny een goed gebruikt tripodehuis gekocht die dus in 2013 even problemen gaf. Schoongemaakt en opnieuw ingevet en nu 3 jaar later ineens weer een groot probleem.
Je rijdt dus nog steeds met die as van een franse sloop, en die geeft de problemen, ook met een ander tripodehuis.
Theoretisch kan een linkeras bij het koppelstuk gekoppeld zijn aan het deel met de linkse draad. Beetje vergezocht maar het kan. Garage van die sloper in het verleden misschien niet deskundig, of geen juiste as voorradig? Heb je ze wel eens nagemeten?
En anders: Misschien noem ik iets geks hoor, maar staat je motor/bak niet ietsje teveel naar rechts?