Het is nu do 28 maart, 2024 19:07


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Aandrijfassen oud type (66 - 69)
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2019 0:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Bijlage:
H78.372-00a.pdf [461.47 KiB]
869 keer gedownload
Dit item gaat over aandrijfassen van het type dat ongeveer van 1966 t/m 1969 op HY's werden gemonteerd. Deze hebben niet het tripodehuis van na 69 maar een as uit twee delen, namelijk de aandrijfas met dubbele kruiskoppeling (wielzijde), waarvan de spiebanen in een schuifstuk met enkele kruiskoppeling (bakzijde) geschoven wordt.
Ik heb een garage gevraagd gereviseerde schuifstukken (bakzijde) te monteren.

Op het plaatje (Handeling H78.372-00a uit het HY handboek) staat dat de ogen van de aandrijfas in lijn moet liggen met die van het schuifstuk, zoals je ook op het plaatje kunt zien. Daarbij komen de smeernippels van beide asdelen onder een hoek van 90 graden te staan.

Mijn garage (ervaren in 2cv en HY) heeft nu echter de beide delen in elkaar geschoven met beide smeernippels aan dezelfde kant, hetgeen inhoudt dat de ogen van de beide delen niet goed tegenover elkaar zitten.
Mijn vraag is nu: Hoe erg is dit?

In het handboek staat ook bij 'Handeling H78.372-1' op blz 2 bovenaan: 'Controleer of de hartlijn van één der kruisstuktappen van het schuifstuk evenwijdig ligt met de hartlijn van één de kruisstuktappen van de dubbele kruiskoppeling, teneinde een gelijkmatige aandrijving te waarborgen.'

Het lijkt dus best belangrijk te zijn. Ik voel bij grote belasting (bij het optrekken of accelereren) wel een trilling. Ik heb vorig jaar een gebroken schuifdeel gehad en ben bang dit jaar weer problemen te krijgen. Omdat ik regelmatig met een aanhanger met een Méhari erop rondrij en ook zo naar Kroatië wil heb ik die gereviseerde schuifdelen laten monteren (kon het zelf niet wegens ontbreken van speciaal gereedschap om de stuurkogel en de fusee los te maken).

Wat te doen, de garage vragen de fout te herstellen of loopt het zo'n vaart niet?


Bijlagen:
H78.372-00a.pdf [461.47 KiB]
863 keer gedownload

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aandrijfassen oud type (66 - 69)
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2019 11:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Ik zou de voorschriften volgen.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aandrijfassen oud type (66 - 69)
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2019 12:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Dat voorschrift is er om de oneenparigheid eruit te halen.
Afhankelijk van de hoek van de kruisjes (de wagenhoogte) is de oneenparigheid erg of minder erg.

Als je oneenparigheid in je aandrijfas hebt dan slijten de lagers van je kruisje sneller, hoe snel dat zou ik zo niet kunnen zeggen.

Als het mijn bus was dan zou ik ze ook volgens voorschrift monteren.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aandrijfassen oud type (66 - 69)
BerichtGeplaatst: do 13 jun, 2019 1:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Ik had het probleem hier geplaatst om wat 'bagage' te hebben zodra ik de garagist ging bellen, dank jullie daarvoor.

Ik heb inmiddels de garagist opgebeld en hij dacht ze hetzelfde als de oude gemonteerd te hebben, niet dus.
Hij was wat verbaasd maar kwam toch uit zichzelf met de oplossing: 'Dan moet ik ze maar even goed zetten'.

Ik was blij dat hij niet het probleem bagetaliseerde en me wilde afwimpelen. (Dan had hij wel een klant met 3 auto's kwijt geweest :) ).
Enfin, morgen gaat HY naar de garage voor het correct monteren van de assen. Ik heb even een kopie van de betreffende pagina uit het werkplaatshandboek in de HY gelegd.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aandrijfassen oud type (66 - 69)
BerichtGeplaatst: do 13 jun, 2019 9:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
netjes van de garage

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group