Het is nu vr 29 maart, 2024 0:16


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 157 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Remmencursus 29-30 januari 2011
BerichtGeplaatst: za 30 okt, 2010 23:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi luitjes,

Op dit forum zijn we tot de conclusie gekomen dat veel van ons graag meer over de remmen willen weten. Le-Camion hanteert hiervoor het cup-a-soup systeem. De vereniging levert het poeder, wij leveren het water. Jullie snappen wel wat er bedoeld wordt :D

Ik heb met Ben Boortman contact gehad over de opzet van een dergelijke cursus/workshop zodat we allemaal met een goed verwachtingspatroon het weekend in gaan. Om te beginnen wil Ben graag een weekend van zijn vrije tijd opofferen om ons de fijne kneepjes van de remmerij bij te brengen. Hij zo het graag in zijn eigen loods in Gouda doen. Daar liggen enkele reserve-onderdelen op voorraad evenals speciaal gereedschap en er bestaat (waarschijnlijk) de mogelijkheid om in je eigen bus te overnachten. Voor Ben is het natuurlijk ook handig dat het voor hem dicht bij huis is. Daarnaast wil zijn collega (Menno) ook helpen met de instructies en zijn er dus twee cursusleiders.

Het uitgangspunt van het weekend zal een combinatie van theorie (hoe werkt het) en praktijk (zelf sleutelen) zijn. De hoofdzaak is dus dat je leert sleutelen, dit hoeft dus niet perse aan je eigen bus te zijn. De groepsgrootte zal tussen de 8 en 16 man zijn. Ben heeft een opstelling staan waar er aan de voor- en achterremmen gewerkt kan worden als oefening. Het theoretische deel kan dan met twee à vier man per wiel plaatsvinden. Het praktische deel dat daarop volgt kan bestaan uit het onderzoeken en reviseren van delen van onze bussen.

Let wel, het is belangrijk dat iedereen zich realiseert dat het doel van dit weekend niet zal zijn om je eigen remmen perfect te krijgen. We kunnen veel leren en veel sleutelen, maar de opzet van de workshop is niet dat alle bussen aan het eind van het weekend met een perfect remsysteem de loods verlaten. Sleutelen zal op eigen risico zijn. Er is ook een risico dat de bus aan het eind van het weekend niet terug kan omdat er bijvoorbeeld iets afbreekt dat niet op voorraad is. Dit zal je dan zelf (in overleg met Ben) moeten oplossen.

Nou, genoeg over de achtergrond. Nu het regelwerk. Als je graag mee wil doen moet je de volgende dingen doen:

- Geef aan welk weekend je kan op dit datumbriefje.
- Meld in dit draadje of je met of zonder bus wil komen. Indien je met bus komt, wat is de staat van de remmen? Ben je meer geïnteresseerd in de theorie of wil je zelf graag sleutelen?

Aan de hand van het aantal aanmeldingen gaan we beslissen of we buiten dit forum gaan zoeken om het minimum aantal van acht man compleet te maken. Let wel, deze cursus is alleen voor leden van Le-Camion. Ben je dat nog niet? Dan is deze cursus een mooie reden om dit snel te worden :D

Grtn,

Ree


Laatst bijgewerkt door Ree op zo 19 dec, 2010 18:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Remmencursus
BerichtGeplaatst: za 30 okt, 2010 23:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik wil dus graag meedoen.

Mijn remmen zijn in principe in orde. Ze zijn in 2003 gereviseerd. Na de revisie zat mijn rempedaal best laag, maar hij remt goed recht en zo hard als ik maar wil. Na acht jaar alleen maar vloeistof vervangen en opstellen remt ie nog steeds goed recht en zit het pedaal nog steeds even diep. Toch zou ik graag al mijn trommels open willen trekken om te kijken wat de staat van de schoenen is en om te controleren of alles nog gangbaar is. Ook wil ik graag mijn remvloeistof vervangen.

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Remmencursus
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2010 2:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Let wel, deze cursus is alleen voor leden van Le-Camion. Ben je dat nog niet? Dan is deze cursus een mooie reden om dit snel te worden

Ree ???

Ben al bijna 10 jaar lid van "HY-team Holland"; ontdekte halfweegs dat er óók een club "Le-Camion" bestond. Dacht dat deze beide verenigingen tegenwoordig alle moeite doen om samen te gaan. Heb ik ergens iets gemist ? Of moet ik denken, in al mijn onnozelheid, dat beide teams er nog steeds "eigen merites" op na houden ?
Zou graag aan deez' remmencursus meedoen maar "voel" door jouw opmerking obstakels ...
Leg eens uit ...
Groet
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Remmencursus
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2010 10:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Tja, Gert, we maken gebruik van faciliteiten van Le-Camion. Die faciliteiten kosten geld. Dat je betaalt voor de faciliteiten van het HY team betekent nog niet dat de faciliteiten van Le-Camion gefinancierd worden.

Er word veel moeite gedaan om samen te werken. Samen gaan zal voor jou financieel betekenen dat je van beide lid moet worden, want de tenten zullen wel draaiende gehouden moeten worden.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Remmencursus
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2010 22:21 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 21:40
Berichten: 40
Woonplaats: Amstenrade
Ik ben het eigenlijk wel eens met de opmerking van Ottje. En ik ben het eigenlijk niet eens met het antwoord van Ree.

Het is waar dat beide clubs langzamerhand naar elkaar toe groeien: de meetings zijn over en weer voor leden toegankelijk. Er worden pogingen gedaan de data van die meetings vooraf af te stemmen om overlap te voorkomen. Er komt mogelijk een samen te organiseren HY-weekend (zie de open brief van Henk Tolhuisen in TUB-journaal 2010-3).

Als ik de aanhef van dit topic lees, is het de bedoeling het remmenweekend in de loods van Ben Boortman te houden. Die loods heeft volgens mij niets met Le Camion te maken, maar alles met het bedrijf van Ben. Onderdelen zul je hoe dan ook moeten betalen, dat lijkt me duidelijk. Wat is dan de relatie met "de faciliteiten van Le Camion"?

Zou het niet getuigen van een ruime geest als dit weekend wordt opengesteld voor HY-rijders (lid van welke club dan ook), tegen een redelijke vergoeding?

Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Remmencursus
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2010 22:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Peter schreef:
Zou het niet getuigen van een ruime geest als dit weekend wordt opengesteld voor HY-rijders (lid van welke club dan ook), tegen een redelijke vergoeding?


Vind je €35 een redelijke vergoeding voor een volledig verzorgd weekend? :lol:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Remmencursus
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2010 22:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Peter schreef:
Als ik de aanhef van dit topic lees, is het de bedoeling het remmenweekend in de loods van Ben Boortman te houden. Die loods heeft volgens mij niets met Le Camion te maken, maar alles met het bedrijf van Ben.


En even dit om alle verwarring te voorkomen: Ben doet dit vanuit zijn rol als vrijwilliger van Le-Camion. Niet als vertegenwoordiger van een commercieel bedrijf.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Remmencursus
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2010 8:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 8:48
Berichten: 408
Woonplaats: Nieuwerkerk A/D IJssel
en als de datum mij goed uit gaat komen, kom ik poffers voor jullie bakken. (GRATIS) :lol:


rob. :wink:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Remmencursus
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2010 9:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Fantastisch! Als jij wil dat we rekening met je houden met je even de datumprikker invullen. Natuurlijk kan er dan alsnog wat tussen komen, maar in dit geval houden wij ook graag een beetje rekening met jou. :D


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Remmencursus
BerichtGeplaatst: di 02 nov, 2010 23:44 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 20 jul, 2009 16:56
Berichten: 209
Woonplaats: langweer
let op, met het onderstaande wil ik niemand persoonlijk aanspreken, kwetsen of bekritiseren, maar.......
ik dacht dat dit een open forum voor HY liefhebbers was?!

als er dan voor/door die liefhebbers een remcursus gehouden/gegeven word
is het dan eerlijk om dat alleen voor die forumleden te doen die lid zijn van een bepaalde club??

ik ben zelf geen lid van le camion of het HY-team(wel van hy team geweest ooit, maar man wat een gedoe!!)
en ben ook niet in de cursus geintereseerd(heb genoeg gezond verstand van trommelremmen)
maar dit lijkt mij niet echt fair!!

_________________
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Remmencursus
BerichtGeplaatst: wo 03 nov, 2010 0:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
brammie schreef:
ik dacht dat dit een open forum voor HY liefhebbers was?!


Dit is inderdaad een open forum en iedereen is welkom. Het wordt draaiende gehouden door Le-Camion (de servers zijn niet gratis) maar dat is verder niet relevant. Dat is ook niet de reden dat ik Le-Camion inschakel om dit te organiseren, het had net zo goed het HY team kunnen zijn. De enige reden dat ik voor Le-Camion gekozen heb is dat ze juist hier goed in zijn.

Kijk, het staat iedereen vrij om wat te organiseren. Dit is voor mij verreweg de minste moeite en voor de cursisten is m.i. op deze manier de beste kwaliteit te leveren. Als iemand anders zich geroepen voelt om het op een andere manier te organiseren: graag. Maar bij deze verklap ik alvast, als je dit buiten de clubs om doet gebeurt er niets - of ontstaat er weer een nieuw clubje met nieuwe leden en nieuw lidmaatschapsgeld, en daar zit ook niemand op te wachten, toch?

Dus ik stel voor dat de klagers met een beter plan komen, of gewoon gezellig besluiten mee te doen ;)

Grtn,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Remmencursus
BerichtGeplaatst: wo 03 nov, 2010 2:03 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Even iets rechtzetten !
Ree: allereerst alle respect dat jij het initiatief voor deez' cursus op je hebt genomen en daar je schouders onderzet. Heeft nix te maken met énige club, is puur een persoonlijk initiatief van jou en zéér lovenswaardig. Gezien de belangstelling zal het ongetwijfeld een succes worden mits inderdaad niet iedereen de verwachting heeft dat de remmen van zijn/haar bus na zo'n happening óp en tóp in orde zijn.
Daarnaast: wáár, hoè en door wiè zo'n cursus ook georganiseerd wordt: iedereen kan op z'n vingers natellen dat daar kosten aan verbonden zijn. Was in het verleden idem dito. En is verklaarbaar en uit te leggen.
Maar de reacties van onder andere mijzelf is niet bedoeld om "te klagen" maar ééntje uit verwondering. Jij hebt ervaringen met het ongetwijfeld (óók op technisch gebied) vakkundig Camion-team, ikzelf heb datzelfde met het HY-Holland team. Uiteindelijk allemaal gewone mensen die hetzelfde nastreven en daar hun hart en ziel inleggen.
Als IK zo'n cursus wil volgen hoop ik dat ik inderdaad met "deskundigen" te maken krijg, uit wélk nest ze ook komen. Daarnaast weet ik zeker dat ik hetzelfde enthousiasme over "onze HY" deel met alle andere rHYders, of ze nu groen, geel of paars zijn. Als laatste nog een kleine overweging: als "niet-leden" de kans krijgen om zo'n gezamenlijke happening bij te wonen, waarbij ze weliswaar inderdaad niet gebruik kunnen maken van de speciale "ledenprijs" voor onderdelen of àndere club-voordelen, zou dat niet een kans zijn die mensen juist over de streep te trekken om tóch lid te worden?
"Over-all": ik wacht in spanning af hoe de planning en uitrol van "jouw" cursus verloopt ! (En daarnaast: hoé Rob z'n poffertjes smaken !!)
Groet aan allen en tot dán !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Remmencursus
BerichtGeplaatst: wo 03 nov, 2010 2:25 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
en ... nog even een staartje:
Gewèldig (!) initiatief van Ben Boortman om zijn garage beschikbaar te stellen ! Mag óók wel eens gezegd worden !
Wederom: Groet !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Remmencursus
BerichtGeplaatst: wo 03 nov, 2010 20:02 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 12 okt, 2010 19:24
Berichten: 101
Woonplaats: Heeze
Helemaal met Gert eens!

Weet je wat, ik ben van geen een club lid. Maar, meld me voor de gelegenheid aan bij le Camion en wil graag een start maken met deze cursus! Leuk, fijn dat er mensen zijn die zoiets willen organiseren, en dat er instructeurs zijn, toch?

Chapeau!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Remmencursus
BerichtGeplaatst: wo 03 nov, 2010 22:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
...laten we de discussie omtrent de clubs snel vergeten en er een leuke dag van maken! :)

Zakdoek mee om de poedersuiker van de poffertjes weg te vegen en tussendoor mooi met de remmen freubelen ;)

En ook al ga je niet met de remmen bezig gewoon gezellig langs komen met de HY 8)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 157 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group