Het is nu do 28 maart, 2024 15:12


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 138 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: LEiPiE & MurpHY
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2018 0:19 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Wow, weer een jaar verder. Weinig gebeurd in een jaar.
Citromobile dus in 2017 zonder problemen.
In oktober met enkele busjes een minimeet gehad.
En een paar keer wat vervoerd.
In 2018 was Citromobile de eerste rit sinds oktober, ging op zich probleemloos!
En laatste tot nu toe de meeting in Oene, eerste keer met Bente in haar stoel op de passagiersstoel, met gehoorbescherming op. Ze vond het leuk :) En ze mocht met papa overnachten (1 nachtje gebleven, zelf ook vroeg naar bed gegaan).

Drie keer getankt sinds 2016, gemiddeld 1:6 over 1600KM
Roest is ietsje erger geworden. Tijd en zin om het aan te pakken minder.
Drang om 'm te verkopen wordt steeds groter, ook omdat we steeds harder denken aan verhuizen en daar hebben we a) veel geld voor nodig en gezien het foodtruck- en catawikiklimaat is het nog gunstig waarschijnlijk en b) er zijn een stuk meer huizen zonder plek voor de bus... ik weet het niet, nogal in dubio over alles.

Net voor de APK geweest: huidige staat is het afkeur: ruitenwissers (zo vervangen) en rechterbuitenspiegel (die al 10 jaar met een ijzerdraadje op z'n plek zit) hoor deugdelijk bevestigd te zijn, dat zijn de kleine puntjes en magazijn kan daar zo in voorzien.
Grote punten: remdrukbegrenzer doet helemaal niets en omdat ie er op zit, moet ie wel wat doen. En linksachter drupt er remvloeistof ergens bij het wiel bij hard remmen.

En daarnaast een nog wat: de accu is kapot. Kon vanochtend maar met moeite starten, was helemaal vol maar klapte snel onder de 11 volt. En eind van de dag kon ik niet meer bij de garage weg komen. Gelukkig hadden ze uiteraard een booster en toen liep ie wel weer. Nog even aankijken, anders helaas weer een nieuwe accu. Deze was nog maar een paar jaar oud. Ik was 'm een tijd geleden vergeten aan de druppellader te hangen en na een week of vier is de accu dan echt leeg blijkt (autoradio slurpt blijkbaar).

Wel leuke garage dit (Garage Lubbers, Hengelo), en dat ze dus zaken als een remdrukbegrenzer controleren zegt wel wat over kennisniveau. En als het moet kunnen zij de reparaties ook doen, daar hoefde ik bij de Citroën garage niet mee aan te komen.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LEiPiE & MurpHY
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2018 8:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Tijd vliegt inderdaad en soms moet je keuzes maken. Lijkt me een lastige. Hier hetzelfde verhaal.

Catiwakigekte en foodtrucks heeft inmiddels wel hoogtepunt bereikt. Alleen voor hoe lang nog. Buurman had zijn oude foodtruck verkocht omdat de hype toch aan het afnemen is vertelde die.
Ondanks dat gaan HY's soms voor maf hoge prijzen weg. Zelfs peojecten. Bied je zelf een bijna af bus aan vinden ze het al snel te duur.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LEiPiE & MurpHY
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2018 22:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
De remdrukbegrenzer moet het doen, maar ik vraag me af hoe ze dit bij een hy gecontroleerd hebben. Ze mogen namelijk niks los schroeven.

Staat hij dus altijd open? Dan kun je hem er net zo goed tussenuit halen.
Ik was het ding zat (niet lekker af te stellen en begon te lekken) en heb er nu een universele remkrachtbegrenzer tussen gezet. Die is niet lastafhankelijk, maar ik ben er tevreden mee.

Maar goed, als je geen zin hebt om er iets aan te doen dan is het niet anders. Dat je er zo weinig mee rijd zegt wel wat denk ik.
Met apk is hij natuurlijk meer waard...

Wat is catawikiklimaat?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LEiPiE & MurpHY
BerichtGeplaatst: ma 18 jun, 2018 9:49 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Hij had het er over dat je wat kunt zien bewegen bij hard remmen en dat je dat niet zag.
catawiki = internationale veilingsite, waar bussen soms voor flinke prijzen weg gaan op dit moment.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LEiPiE & MurpHY
BerichtGeplaatst: ma 18 jun, 2018 13:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
LEiPiE schreef:
Hij had het er over dat je wat kunt zien bewegen bij hard remmen en dat je dat niet zag.

Ik betwijfel of de keurmeester snapt wat de last-afhankelijke remdrukbegrenzer doet. Zolang je achterremmen het doen op de rembank en er geen lekkages zijn, zie ik geen enkele manier hoe deze begrenzer to afkeur kan leiden.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LEiPiE & MurpHY
BerichtGeplaatst: ma 18 jun, 2018 16:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Bij een 'normale' auto die een lastafhankelijke remdrukbegrenzer heeft beweegd de plunjer inderdaad als de rem ingedrukt wordt. Als je met zijn 2en bent dan kan de ene remmen en de ander aan de begrenzer voelen bewegen. Bij heel veel autos zit die begrenzer in het midden boven de as, tegen de bodem van de auto aan.
Als hij dan niet beweegt doet hij het niet en zou het afkeur kunnen zijn.

Bij een HY beweegt er ook iets, maar heel weinig. Als je hard op het pedaal trapt dan hoor je hem tikken.
Omdat hij dus niet veel beweegt en omdat hij weggestopt zit is het volgens mij vrijwel niet mogelijk om hem te testen bij een apk.
En omdat ze geen overberemming van de achteras hoeven te berekenen zal het geen afkeur zijn.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LEiPiE & MurpHY
BerichtGeplaatst: di 19 jun, 2018 22:07 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Oh ja, vanochtend stank en gesis in de garage... Accu aan het koken blijkbaar. Die is dus echt stuk nu neem ik aan.
Rook de afgelopen dagen al wel wat, maar kon het niet plaatsen (kliko's en een put zitten naast de garage), maar vanochtend was het wel duidelijk, al keek ik eerst onder de bus of er geen dode rat lag.
Enfin, nieuwe accu besteld. Wel weer dezelfde, lekker stevige 70Ah met 630A max startstroom.

Remdrukbegrenzer moet ik zelf nog even testen inderdaad, of ie nog tikt met hard remmen.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LEiPiE & MurpHY
BerichtGeplaatst: vr 22 jun, 2018 8:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
snap je dilemma, heb zelf ook wel eens een periode mn bus weinig gebruikt en erover gedacht hem te verkopen. Gelukkig niet gedaan. Je koopt er tegenwoording niet zo makkelijk weer een terug.
Nu je dochter wat groter is kun je juist leuk meer kamperen.

ik hoop dat je een huis met plek voor je bus vindt.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LEiPiE & MurpHY
BerichtGeplaatst: vr 22 jun, 2018 9:15 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ja, blijft twijfel. Maar ik twijfel natuurlijk al langer of ik niet een andere bus moet zien te vinden.

Was trouwens nog een APK punt vergeten: omdat de benzinetank er nog in zit, moet hij ook op benzine kunnen starten en lopen, maar dat deed ie blijkbaar niet. Heb ik ook al een jaar of twee niet gedaan, weet niet eens of er nog benzine in zit :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LEiPiE & MurpHY
BerichtGeplaatst: za 23 jun, 2018 23:50 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Nou, nieuwe accu zit er in en ruitenwissers en spiegelbevestigingen zijn besteld.
Vandaag even een rondje gereden, weinig mis met starten en rijden op benzine. Heb het idee dat ie nog steeds vloeiender rijdt op benzine zelfs. Gok dat ze de benzine/lpg schakelaar niet goed hebben gebruikt (hij heeft een neutrale stand).
Remdrukbegrenzer doet inderdaad niks, kan niks horen tikken achterin zoals "vroeger". Was me niet opgevallen, maar toch.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LEiPiE & MurpHY
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 21:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Klinkt als klaarmaken, APK en gebruiken als verhuiswagen :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LEiPiE & MurpHY
BerichtGeplaatst: wo 27 jun, 2018 1:04 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ruitenwisserbladen passen niet helaas, maar de spiegels zitten er nu op. Rechts moest er bijgeschuurd worden, dat was een ander type met bobbeltjes op de stang.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LEiPiE & MurpHY
BerichtGeplaatst: do 28 jun, 2018 2:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Die onderste ruitenwisser zou toch moeten passen. Of is dat de oude? :)
Die glimmende is inderdaad de verkeerde. Ik heb ook die ruitenwisserarmpjes die jij hebt. Deze zitten op de meeste HY bussen volgens mij, maar het HY Team Magazijn heeft er geen ruitenwisserbladen voor, terwijl ze gewoon in de handel zijn, heel vreemd. Koop er maar andere armpjes bij zeggen ze, ja daaag.

Citrotech in Oldebroek heeft wel de juiste ruitenwisserbladen, van Valeo, dezelfde als die oude zwarte op de foto.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Laatst bijgewerkt door hyliner op do 28 jun, 2018 3:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LEiPiE & MurpHY
BerichtGeplaatst: do 28 jun, 2018 2:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Overigens raad ik als je regulier op LPG rijdt aan (ivm veroudering van de benzine) jaarlijks zeker een tank benzine leeg te rijden en verder vol te houden. Dat is beter tegen condensvorming (roest) in de tank. Tank hem dan niet vol met Euro 95, daar zit in NL 5% ethanol in bijgemengd en dat kan bij langdurig verblijf in de tank problemen geven.
Tank liever een premiumbenzine, zoals Euro 98 (nog verkrijgbaar bij OK en BP. Daar zit geen ethanol in. Als je toch weinig op benzine rijdt zijn de meerkosten gering.
Zelf hou ik bewust ook het benzinegebeuren gangbaar terwijl ik doorgaans op LPG rij, niet overal en altijd is LPG verkrijgbaar.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LEiPiE & MurpHY
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2018 7:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Zijn die ruitenwissers die je erop hebt niet gelijk aan die van een 2cv en aanverwanten? Bij elke shop wel te scoren.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 138 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group