Het is nu do 28 maart, 2024 11:29


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Draco uit 1971, Buffet Rouge aan de Blauwe Donau
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2013 14:02 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: ma 04 nov, 2013 13:09
Berichten: 3
Waarschijnlijk vragen jullie je af hoe een oude Nederlandse SRV wagen in Budapest terecht komt. En bovendien: waarom dat op een Citroen HY website vermeld moet worden...

Bijlage:
bus2.jpg
bus2.jpg [ 129.07 KiB | 11582 keer bekeken ]


Internationaler lijkt het niet te kunnen: in 1971 bouwde Smit Joure de blokkerige carrosserie om het Franse hart heen. Alle techniek tussen de versnellingspook en de rare maat banden is van Citroen HY makelij. De rest is Nederlands. Jullie merken al dat techniek en de bijbehorende terminologie niet mijn sterkste kant zijn. Is het dan verstandig om zo'n ding te kopen?

Waarschijnlijk niet, maar ik besloot het toch te doen. En er dan ook nog een snackwagen van te maken... Eenvoudig? Ik dacht het niet. Vooral niet als je dat in Hongarije wilt doen. Hongarije, Budapest, de Blauwe Donau: het klinkt romantisch in de oren.
Met dat enthousiasme begon ik afgelopen voorjaar met twee Hongaarse vrienden een 'strandtentje' aan diezelfde Donau. Het draaide lekker maar de weergoden bepaalden dat het tijd was voor een overstroming. Op 1 mei ging ons tentje open, begin juni stond het water tot aan het dak.

Tikkeltje ontmoedigd, maar ook dan is een idee snel geboren: we moeten 'iets" hebben op wielen. Gekscherend op zoek naar een grote verkoopkar. En aangezien ik erg van oud en klassiek houd (Saab, Mercedes, ahum sorry!), tikte ik als zoekterm "oude snackwagen' in.
Resultaat: Draco 1971. Nog in bezit van een stichting die er een sapkar (Fruity Mix) van had gemaakt en er met 'lastige' jeugd versgeperst sap verkocht. Geweldig, aangezien wij hier ook met twee Roma jongeren aan de slag waren.

Op dinsdag gebeld, op woensdag een vliegticket geboekt, de maandag erop in Rotterdam gaan kijken. Proefrit van 2 meter gemaakt (1 vooruit en 1 achteruit). Koop gesloten.
Op woensdag stond het Rode Gevaarte op een trailer naar Budapest. Ik heb overigens nog nooit zo'n breeduit lachende vrachtwagenchauffeur gezien. Dat ding? Naar Budapest? Jazeker! Maar bij aankomst in Budapest vertelde hij trots dat hij nog nooit zoveel vriendelijk wuivende Duitsers had gezien op de A3. De Draco afgeladen en bij een bevriende monteur, Jozsi, in een buitenwijk van Budapest geparkeerd. Wachtend op revisie en 'pimping'.

En nu? De naam is bedacht: BUFFET ROUGE. Ze is gestript tot en met de laatste houtplaat en rondom gelast.
Plannen voor de inrichting zijn gemaakt....
Behalve de loodhoudende benzindampen zal ze begin volgend jaar de welriekende geuren van verse hamburgers en goede friet uitademenen.... Dat is het plan!

Als iemand ons aan meer technische info kan helpen, graag! Zeker met betrekking tot de achtertrein, want die is dan waarschijnlijk weer niet van Citroen makelij (maar heeft wel de exotische bandenmaat 17x650)... Maat/type remschoenen etc..
Tips/suggesties over lichtgewicht materialen, zeer welkom, vooral voor de vloer (huidig plan: 18 mm populierenmultiplex)
Wordt vervolgd, ook met foto's!

Marc


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Draco uit 1971, Buffet Rouge aan de Blauwe Donau
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2013 20:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Wat een prachtige bus, Marc! Voor jullie onderdelenvoorziening zal je van Nederland afhankelijk zijn. Het meeste speciaalgereedschap kan je met een beetje vakmanschap zelf wel maken. Houd ons op de hoogte van jullie vorderingen, want we zijn allemaal heel nieuwsgierig!

Succes!

Raymond


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Draco uit 1971, Buffet Rouge aan de Blauwe Donau
BerichtGeplaatst: di 05 nov, 2013 1:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Behalve de loodhoudende benzindampen ...
Marc: het is geen "wet van Meden en Perzen" dat je loodhoudende benzine moet tanken ...
Naar ik weet rHYden er talloze TUB's (waaronder de mijne ...) al jarenlang op loodvrije (95) benzine èn op LPG (wederom óók de mijne ...) zonder dat daarvoor aanpassingen in het motorblok zijn aangebracht ...
Wens jullie véél succes !!

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Draco uit 1971, Buffet Rouge aan de Blauwe Donau
BerichtGeplaatst: vr 27 jun, 2014 10:00 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: za 17 nov, 2012 0:20
Berichten: 15
Ik heb voor mijn verkoopwagen composiet plaat (glasfaser met celstructuur) gebruikt,duur maar superlicht en vriendelijk te verwerken.
In Nederland word dit verkocht door Wolvega Panels in....Wolvega inderdaad.
Maar materiaal word gebruikt door grote trailerbouwers en die zijn er zeker in Hingarije.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group