Het is nu do 28 maart, 2024 11:35


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2015 9:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Sjoerd heeft mij dit bericht als PB gestuurd omdat het hem het niet lukte dit op het forum te plaatsen. Bij deze staat het op het forum, hopelijk lukt het Sjoerd straks wel om hier te antwoorden :)

____________________________________________________________________

Beste forumleden,

Deze nieuwkomer (aangenaam alle!!) hoopt dat iemand mij verder kan helpen en wellicht een soort gelijke ervaring heeft?

Onlangs een Hy gekocht als Belg in Nederland. Deze probeer ik in België op Belgisch kenteken te krijgen, maar kom alsnog niet door de Belgische S.B.A.T keuring heen. Rede is dat het chassisnummer in de rechter voor balk opnieuw is ingeslagen. Na wat gebel ben ik er inmiddels achter dat de enige instantie die dit mag doen de RDW is in Nederland. Als zij het nummer opnieuw inslaan gaat dit blijkbaar vergezeld met de letters RDW. Dit is bij mij dus niet het geval. Mijn vermoeden is dat het chassisnummer door een vorige eigenaar ooit is her ingeslagen. En dat de garages waar de wagen nadien is gekeurd hier nooit een probleem over hebben gemaakt. Nu denken ze daar dus bij de Belgische keuring anders over, en moet er attest zijn dat het her ingeslagen nummer daadwerkelijk bij het voertuig hoort. Ja hoe ga ik dat bewijzen?? Heb het hoofdkantoor Citroen NL al gebeld of zij wellicht een registratie bijhouden van de Citroëns die in Nederland met een bepaald kenteken en daar bijhorend
chassisnummer bijhouden. Dat gebeurd maar enkel vanaf het digitale tijdperk en de wagen komt natuurlijk uit het nog ooh zo mooie papieren tijdperk. Kan het zijn dat chassisnummer nog op een andere plek is ingeslagen? De plaatjes aan de bijrijderskant geven ook het chassisnummer aan maar dat is voor de keuring hier geen bevestiging. Misschien heeft iemand een idee wat te doen? Als kersverse HY bezitter sta ik natuurlijk te popelen om een lekker stukje te toeren met alle juiste papieren!!! Het betreft het kenteken 16-GB-17 wie weet bij één van jullie bekend?? De vorige eigenaren waren twee dames uit de buurt van Rotterdam die er een hele mooie gele foodtruck van hadden gemaakt waaruit ze crêpes verkochten. Daarvoor was de wagen volgens mij rood en ingericht als camper.

Alle hulp is welkom, en alvast bedankt!!

Groeten,

Sjoerd


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2015 9:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi Sjoerd,

Om te beginnen, welkom op het forum.

Nieuw ingeslagen nummers door het RDW zijn inderdaad goed te herkennen. In het verleden is vaak gerommeld met chassisnummers, meestal wel met goede bedoelingen. Lukt het je om een foto van het chassisnummer te maken, en het liefst ook van de Nederlandse papieren waar staat waar het nummer vermeld staat? Dan zien we snel genoeg of het nummer authentiek is, of dat ermee gerommeld is.

Er is in het verleden veel geklooid met chassisnummers. In dat geval kan het RDW een nieuw nummer inslaan als ze zeker weten dat er geen sprake is van diefstal of fraude.

Groet,

Raymond


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2015 23:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Ik heb het kenteken nagekeken op de website van de RDW en de plaats van het chassisnummer is inderdaad rechts vooraan op de balk (als je er voor staat links dus). Ik heb ook ooit een HY van 1972 gehad en toen stond het nummer ook daar. Als de RDW een herinslag doen dat doen ze het altijd op een andere plaats en passen ze het ook aan in het register. De RDW heeft dus geen herinslag gedaan maar doet dat ook niet zonder aanleiding. Bij nieuwe auto's (toen en nu) doet de fabriek het.

Ik ben ook benieuwd hoe het eruit ziet. In de jaren toen onze HY's gebouwd werden werd er vaak ook wel door de fabriek met de hand ingeslagen. Zo strak als de letters en cijfers tegenwoordig in een auto staan was het toen nog niet.
Ik heb een 2cv uit 1982 gehad waar voor en achter het chassisnummer een ovaal met de 'double chevron' stond. Bij mijn HY uit 1967 staat dat niet maar het heel aannemelijk dat dat toen door de fabriek nog niet zo gedaan werd.
Bij mij zou je dus met een beetje kwaaie wil ook kunnen zeggen dat het 'zelf' ingeslagen is, maar ik heb geen aanleiding daarover te twijfelen (en mijn APK keurmeesters van de afgelopen 24 jaar ook niet).
Waarom denkt die Belgische keurmeester dat het 'zelf' ingeslagen is? Staan de cijfers zo schots en scheef?

Zoals Raymond als zei zou een foto verhelderend kunnen werken.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer
BerichtGeplaatst: ma 06 jul, 2015 9:34 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Inderdaad schots en scheef met de hand ingeslagen en niet altijd even diep :)
De plek op de balk vooraan heeft ook als groot nadeel dat de overloop van de radiator daar op druppelt. Als een keurmeester dus even een staalborstel over het nummer haalt om het leesbaar te maken, zit daar dus blank staal waar water op druppelt en dus roest.
Ik heb die van mij met een kraspen en waar nodig met een graveerpunt op een dremel ietsje opgewerkt en er een laagje rode verf over gedaan. Zo is bij openen motorkap direct te zien waar het nummer staat en is het ook goed leesbaar. Tot nu toe zijn de keurmeesters er blij mee :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer
BerichtGeplaatst: di 07 jul, 2015 23:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Sjoerd.
allereerst eveneens: van harte welkom !

V.w.b. jouw "probleem" (puttend uit eigen ervaring (en áánvaring !) met de RDW) is er eigenlijk maar één oplossing: een afspraak maken met de RDW waarbij je jouw verhaal doet en vraagt om her-inslag van het chassisnummer. Dit gaat je geld kosten; de RDW doet o.a. een antecedenten/identiteits onderzoek waarbij uiteindelijk Citroën France óók nog kan worden ingeschakeld. Naast de nodige kosten moet je óók (veel) geduld hebben. Dat onderzoek kan de nodige weken in beslag nemen.
Betekent dat je tweemaal jouw HY naar enig RDW-station zult moeten transporteren. De eerste keer wordt de hele TUB van onder tot boven onderzocht (betekent: dokken); zodra alles uiteindelijk in orde wordt bevonden zal de tweede keer het chassisnummer opnieuw worden ingeslagen. Verbaas je vooral niet wanneer dat plotseling op de binnenzijde van de chassisbalk ter hoogte van het rechterachterwiel geschiedt ... of iets dergelijks ... (betekent overigens: wéér dokken).

Vervolgens krijg je (met een beetje geluk) na een week of zo het nieuwe plastic kentekenbewijs thuisgestuurd.
En dàn ... kun je naar de S.B.A.T. ... (en al wéér: dokken).
Wens je héél veel succes !
Gert

P.S.: "mijn" ervaring over dit onderwerp vind je hier: viewtopic.php?f=32&t=2633&start=75

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer
BerichtGeplaatst: do 09 jul, 2015 19:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Als je de rechterdeur open doet en dan aan de binnenkant langs de banaan afkijkt, dan moet ook daar het chassisnummer ingeslagen staan. Dat is nl de carrosserie/koets van de auto. De andere plaats voor op het paard kan natuurlijk verloren gaan als het paard gewisseld wordt.
Hopenlijk heb je hier wat aan.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer
BerichtGeplaatst: do 09 jul, 2015 22:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Sjoerd heeft mijn PB die ik hem heb teruggestuurd nog niet gelezen en is sinds maandag de 6de niet meer op het forum geweest. Ik hoop dat we hem nog eens terugzien :roll:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer
BerichtGeplaatst: do 09 jul, 2015 23:54 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
HYvonne schreef:
Als je de rechterdeur open doet en dan aan de binnenkant langs de banaan afkijkt, dan moet ook daar het chassisnummer ingeslagen staan. Dat is nl de carrosserie/koets van de auto. De andere plaats voor op het paard kan natuurlijk verloren gaan als het paard gewisseld wordt.
Hopenlijk heb je hier wat aan.

Nou ja "moet", is denk ik niet bij elke HY zo? Tenminste: ik heb er nooit iets kunnen ontdekken en het kentekenbewijs wijst ook maar 1 plek aan als "de" plek tenslotte (bij mij dus op het paard: "Plaats chassisnummer: Op rechts, rechter balk vooraan.").

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer
BerichtGeplaatst: vr 10 jul, 2015 7:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
bij mij , lees Dubbus staat het chassisnummer op het paard op de linkerbalk (bestuurderszijde) vooraan. 6 cijfers met de hand ingeslagen.
en ik heb ook nog een aluplaatje op de carrosserie naast de bestuurdersrugleuning met hetzelfde nummer.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer
BerichtGeplaatst: vr 10 jul, 2015 12:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
LEiPiE schreef:
HYvonne schreef:
Als je de rechterdeur open doet en dan aan de binnenkant langs de banaan afkijkt, dan moet ook daar het chassisnummer ingeslagen staan. Dat is nl de carrosserie/koets van de auto. De andere plaats voor op het paard kan natuurlijk verloren gaan als het paard gewisseld wordt.
Hopenlijk heb je hier wat aan.

Nou ja "moet", is denk ik niet bij elke HY zo? Tenminste: ik heb er nooit iets kunnen ontdekken en het kentekenbewijs wijst ook maar 1 plek aan als "de" plek tenslotte (bij mij dus op het paard: "Plaats chassisnummer: Op rechts, rechter balk vooraan.").


Volgens mij hadden de latere HY's niet op het paard.

Bij mij staat: rechter dorpel x cm voor de vooras


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer
BerichtGeplaatst: ma 13 jul, 2015 0:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Nu de "hamvraag": wie/waar is Sjoerd ???

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer
BerichtGeplaatst: ma 13 jul, 2015 16:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Paard, Ham, krijg er honger van :)

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer
BerichtGeplaatst: zo 11 okt, 2015 17:59 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: do 18 jun, 2015 20:18
Berichten: 18
Dag Alle en met name REE bedankt!!

Ja was even mijn weg kwijtgeraakt op het forum en een drukke agenda.... Leuk om terug te keren en zoveel goed bedoelde antwoorden te zien om mij verder te helpen. Iedereen bedankt hiervoor!!!

Hoe heb ik het uiteindelijk kunnen oplossen; veel geduld te hebben in ieder geval!!!

De wagen moest (aangezien deze op export stond) opnieuw op de oude eigenaar zijn naam komen te staan (dus opnieuw worden ingevoerd in Nederland). De wagen kreeg toen zoals door jullie was aangehaald een identificatie keuring. En er werd een nieuwe inslag van het chassisnummer uitgevoerd met voor en na het chassisnummer de letters RDW te staan. Dan moest de wagen opnieuw op mijn naam worden gezet en op export worden gezet.

Mocht iemand anders dit zelfde overkomen, zorg ervoor dat je altijd alle en juiste papieren en vooral je juiste legitimatie EEN GELDIG NEDERLANDS PASPOORT bij je hebt. Dit bespaart een hoop tijd en heen en weer gerij..

Goed het is uiteindelijk, gelukt en de wagen is in België goedgekeurd, hieeehaaa!!!

Nogmaals dank!!!!

Groeten Sjoerd


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group