Jullie hebben helemaal gelijk met je hydraulische krickjes etc. Maar ik wil de kricksteunen wel gewoon goed hebben, zowel vanwege de apk als het gebruik van die geweldige HY-krick.
Vandaag was het weer mooi zonnig weer, dus kon ik mooi linksachter in de wielkast kijken.
Van buiten zag het er zo uit:
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: kricksteun linksachter; het plaatwerk staat bol van de roest en heeft de buis losgedrukt uit het gat.
IMG_4659_1.JPG [ 67.37 KiB | 27353 keer bekeken ]
De buis voor de krick zit los en het plaatwerk bolt naar buiten. Er zitten drie lagen roestig plaatwerk achter, dat zo opgezwollen is (roest neemt vele malen meer volume in dan ijzer) dat alles uit zijn verband is geduwd.
Na verwijdering van de roest ziet het er zo uit:
Bijlage:
IMG_4665.JPG [ 81.02 KiB | 27353 keer bekeken ]
Nou, dit is wel te repareren, maar bij verdere beschouwing blijkt de buis nog een klein probleem te hebben veroorzaakt. Hij zit op de langsbalk (van het chassis) vast met een plaat, die van boven een paar centimeter van de langsbalk af staat, maar van onderen er tegenaan zit. Zo vormt de plaat een prachtige geleider van modder en water. De gevolgen laten zich raden: roest, die zelfs de langsbalk heeft aangetast.
Het volgende fotootje is gemaakt nadat ik met een hamer de plaat aan de onderzijde grotendeels had losgetikt. Om de schade beter te zien, heb ik het onderste deel van de bevestigingsplaat weggeslepen.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: De langsbalk is beschadigd door roest van de bevestigingsplaat aan de achterzijde van de krick-buis.
IMG_4667.JPG [ 94.4 KiB | 27352 keer bekeken ]
Het valt me op, dat de langsbalk van dun plaatwerk is. Bij een VW-LT is die 3x zo dik (maar die roest ook door, hoor).
Met een hoekstukje is de langsbalk gerepareerd. Vervolgens is de krick-buis vastgezet in het plaatwerk aan de buitenzijde. Voor het positioneren waren best wat kracht en een paar griptangen nodig.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Van buiten is de kricksteun links-achter weer aardig zoals het hoort. Binnen zie ik later wel eens.
IMG_4671.JPG [ 84.67 KiB | 27352 keer bekeken ]
Pas daarna is de bevestigingsplaat (van de krick-buis) vastgezet op het net gerepareerde stuk langsbalk.
Bijlage:
IMG_4669.JPG [ 110.35 KiB | 27353 keer bekeken ]
Tja, als ik dan toch bezig ben, ook maar even een plaatje gemaakt om de krick-buis net achter het plaatwerk te bevestigen aan het enigszins gedesintegreerde balkje erboven. Dat geeft allebei steun en dicht meteen het gat naar de bergruimte van het reservewiel.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Een extra plaatje verbindt nu de krick-buis met het plaatwerk en de balk boven de kricksteun.
IMG_4670.JPG [ 107.54 KiB | 27352 keer bekeken ]
Alles een beetje gesproeid met verf en tectyl, zodat het met vochtig weer niet meteen weer roestig wordt. Ook de remleidingen, voor zover bereikbaar, even schoon gemaakt en in de tectyl gezet. Vervolgens de achterkant een beetje opengeslepen, maar daar vertel ik een volgende keer wel weer over.
Overigens ben ik wel blij, dat ik de foto's nu toe kan voegen, want dan wordt het meteen een leuker verhaal.
Tja, dat was een uurtje of 4 werk, met koffiedrinken tussendoor. Als het weer mooi weer is, ga ik verder.
Groet, Lex