Het is nu do 28 maart, 2024 11:23


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Help!
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2011 22:22 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 12 okt, 2010 19:24
Berichten: 101
Woonplaats: Heeze
Vraagje!

Ik heb mijn bus niet veel gebruikt natuurlijk, maar tijdens de revisie van het plaatwerk ed wel regelmatig laten lopen. Toen ik hem kocht stoomde hij als een gek als de motor wat warmer werd. Dat viel wel op. Verder startte hy altijd meteen als ik dat wilde. Nu wilde ik hem vandaag starten, maar hy gaf geen kik! Naja, de motor ging heel goed rond, en het stonk naar benzine! Maar tot mijn grote schrik bleek de radiator leeg. Heb straks drie liter water bijgevuld, maar het peil steeg navenand niet. Hoeveel liter zit er in het systeem?? Maar, nu ik nadenk heeft hy dus een aantal keren gedraaid met in ieder geval weinig water in het systeem...

Zou er een verband zijn met het niet willen starten en het verdwenen water? In eerste instantie lijkt het ook wel op n verzopen motor net.. Maar ik ben toch n beetje bang voor iets anders... Motorolie heb ik gepeild, staat op het normale niveau..

Morgen ga ik bougies schoonmaken en nogmaals proberen...


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Help!
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2011 23:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Hoi,

om met je eerste vraag te beginnen: 10,5 liter koelvloeistof voor het hele systeem. dus als het leeg is voegt drie liter niet zoveel toe. Stomen als een gek heb ik ook een keer gehad toen was de slang die vanaf de waterpomp kwam gescheurd waardoor er water op het hete uitlaatspruitstuk spoot en dat gaat dan stomen. Kun je leksporen aan de buitenkant van de radiateur zien?

Als ie stinkt naar benzine kan ie inderdaad verzopen zijn, controleer ook de aansluitingen van de benzineslangen en de staat ervan. Anders rustig even wachten en later opnieuw proberen te starten. Ik zie geen directe relatie met het water tenzij het blok echt te heet is geweest en de kop(pakking) is beschadigd en de boel na stilstaan vast zit als gevolg van roest oid.

Ofwel stap voor stap kijken wat er aan de hand kan zijn. Beginnen met afvullen. Evt bougies checken (als die verroest zijn, is er kans op meer vocht en dus schade in de cilinders) brandstofcircuit checken en dan evt starten.

gr Teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Help!
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2011 9:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
En nog een tip voor iedereen die zo af en toe de motor van de HY even laat draaien in de stalling: NIET DOEN! :lol:

Je uitlaat wordt nat van binnen, je bougies worden vies van het draaien met choke, je accu laadt er ook echt niet van op en je blok slijt er onnodig van.

Gewoon goed wegzetten en dan pas weer gaan starten als je ermee gaat rijden.

Grtn,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Help!
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2011 12:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Om op Ree aan te sluiten: helemaal mee eens, dan kun je beter de motor een oneven aantal slagen met de slinger geven. dan blijft alles los en verplaats je de olie weer even en komt de motor altijd op een ander punt weer tot stilstand.

gr Teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Help!
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2011 13:30 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 12 okt, 2010 19:24
Berichten: 101
Woonplaats: Heeze
Nou,

Vanmorgen maar eens gaan verder kijken. Uiteindelijk 5 liter bij gevuld aan water. (weet, is niet goed maar ga het blok toch spoelen en daarna evt vullen met koelvloeistof weer).
Denk dus dat dit wel meevalt, heb ook niet meer dan op en af de trailer gereden....
Radiator is sowieso gaar en roestig.

De startproblemen...
Na wat frommelen en de condensator vervangen te hebben, de benzinefilters gereinigd (waren vervuild), de bougies eruit gehaald. Oude dingen en de verlengstukken waren echt sleets en hard, terug gedraaid weer en even gestart. De motor plofte wel een paar keer en probeerde aan te slaan. Bougies waren vuil en zwart, echter eentje was schoon met een spoortje vliegroest erop. Toen ik de motor rondgooide zonder dat de bougie van die cylinder gemonteerd was (Cyl 1) kwam er zooi uit als in vlieg roest, beukenblad en hout.... Niet echt gezond lijkt me.

Ga nu eerst bougies, kabels e.d. vervangen en hopen dat hy start, zodat ik hem kan gaan parkeren in zijn schuurtje. Dan zien we wel verder!

Dag een van mijn vakantie van 5 dagen is gelijk goed besteed dus....


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Help!
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2011 14:49 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
laat nooit je blok EVEN lopen tijdens landurige stilstand zoals de heren hierboven ook al aangeven een heel slecht idee!!! helemaal warm laten draaien of niet laten draaien.

de forumle ford jongens lieten wel eens na een maand of wat stilstaan een waxinelichtje onder de olietank staan branden om zo de olie al op temperatuur te hebben.

heel vroeger (heb ik in een muzeum in italie eens gezien) leverde singer van de naaimachines een auto waar je een soort petroleum brandertje bij kreeg die netjes onder het olie carter past. tis maar een idee maar kan je eerste koude start na de winterslaap wel degelijk goed doen. wel even bij blijven staan hihi!

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Help!
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2011 16:08 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 12 okt, 2010 19:24
Berichten: 101
Woonplaats: Heeze
Nou, heb de bougies en kabels vervangen. Een druk op de knop en lopen, op alle 4 de cylinders ditmaal. Voorheen liep hy ook wat ongelijk, nu mooi strak dus. Ga de olie nog ff verversen en dan hoeft ie voorlopig niet meer te draaien van mij! Pas weer in November moet ie weer naar n beurs.

Voor wat betreft de radiateur, ik zie geen circulatie in de radiateur ofzo, waarschijnlijk ging de thermostaat daarnet ook niet open. Maar dit systeem ga ik als eerste demonteren.

Problem solved so far!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Help!
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2011 18:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Mooi, op naar de volgende stap :-)

gr Teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Help!
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2011 1:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Frank: ik weet dat je het "vooronder" helemaal onderhanden wilt nemen. Maar, gezien het kennelijk "verdampen" van het koelwater: zorg in ieder geval voor goede dichte (= nieuwe) rubber waterslangen ! En liefst óók een waterdichte radiateur ! Oók bij Otje heb ik het eens mee mogen maken, zo'n gigantische stoomwolk. En: over en uit ! Einde oefening !
Daarnaast eveneens oude (lees: lekkende) bougie-hals-isolatoren. Dus willekeurig 2, 3 of 4 bougies die "iets" deden ... of niet. Geert heeft isolatiehoespijpjes (oorspronkelijk voor een DS). Twee stuks kopen, middendoor zagen et voila !
En: géén leidingwater voor de koeling gebruiken (roest !). Heb zelf altijd een stuk of wat literflessen koelvloeistof (Aktion: € 1,50 p/ltr) "in huis" ... Radiateur vullen tot bovenaan de koelribbetjes.
Gr.
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Help!
BerichtGeplaatst: zo 18 sep, 2011 23:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Frank,
inmiddels een maandje verder en proefondervindelijk weer wat wijzer: tijdens onze afgelopen vakantie bleek óók Otje voortdurend heel dorstig naar koelwater ...
Uiteindelijk bleek dat de kachel-radiator welke is aangesloten op/tussen de koelwaterslangen zo lek was als een ... lekke radiator maar zijn kan.
't Is maar een ideetje hoor.
Gr.
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group