Binnenkort is mijn HY zover dat hij in de lak kan. Van Rode brandweerkar naar Grijs geluk.
Nu hoor ik uit allerlei hoeken van de Citroenwereld de term Owatrol vallen.
Is het de moeite waard om Owatrol te gebruiken, en het dus te vermengen met de verf?
Ik las dat Para-plu's dit ook gedaan heeft, waarbij 10-15% Owatrol door de verf is gemengd.
Een ander puntje van aandacht is dat ik geeeen idee heb waar ik Owatrol kan kopen, en welke variant het meest geschikt is.
Owatrol komt uit de scheepswereld en is van zichzelf een zeer dunne vloeistof die in elke nauwe ruimte kruipt, zelfs in roest en daar alle zuurstof verdrijft. Het wordt door schilders gebruikt om de lak beter dun vloeibaar te maken. Het heeft een roestwerende werking doordat het afsluit van zuurstof en de verf vloeit mooi zodat je met een lakroller een mooi strak resultaat kunt krijgen. Verkrijgbaar bij elke kleine werf of haven met een scheepsartikelenwinkel.
Ik heb jaren geleden een 'nose-job' gedaan bij de HY en toen ook Owatrol olie door de verf gemengd. De verf blijft een beetje plakkerig en is dus alleen geschikt voor de eerste laag, niet voor de laatste. Of het helpt, tja, da's altijd lastig te zeggen. Busje olie gehaald bij een botenfirma, in die wereld is het wat meer gebruikelijk.
Owatrol doe ik door ijzermenie waarna ik de zaak aflak. Tot nu toe is het resultaat bevredigend . De olie is ook verkrijgbaar bij de goede verfhandel/schildersbedrijf. Ook heb ik sommige holle ruimtes behandeld met pure owatrol olie en het kruipt echt overal tussen en legt een filmpje aan over het metaal.
Voor mij is het het middel geworden om roest te bestrijden.
Rein
Voor mij is Owatrol niet hét middel om roest te bestrijden. Tegen roest helpt het alleen als je het regelmatig behandelt of als je er overeen verft. Het verdwijnt na enige tijd van de buitenkant. Ik doe twee dingen met owatrol. Ten eerste werk ik ieder jaar alle roestplekjes aan de buitenkant ermee bij als ik geen zin heb om ze te schuren/verven. Ten tweede meng ik het door mijn verf zodat het strakker uitvloeit tijdens het schilderen.
Er zijn betere middelen om bv de binnenkant van je balken te behandelen of je wielkasten te beschermen. Maar een blikje Owatrol in huis is altijd handig.
Leuk dit!
Op 1 avond al een perfect antwoord op mijn vraag.
De Owatrol is inmiddels in bestelling (is het owa-trol of owat-rol??)
Het behandelen van kokers aan de binnenkant moet ik ook nog doen. Waarmee zal ik dat aanpakken? Ik voel me toch wel weer een leek op dit gebied... Maar het moet goed!
MicHYl schreef:Het behandelen van kokers aan de binnenkant moet ik ook nog doen. Waarmee zal ik dat aanpakken? Ik voel me toch wel weer een leek op dit gebied... Maar het moet goed!
Hier zijn niet zo veel goede testen naar gedaan, er is er eigenlijk maar één. Hier komt Mike Sanders' fett als beste uit de bus. Deze is niet in NL niet zo makkelijk verkrijgbaar en lastig te verwerken. Als beste gangbare middel komt Dinitrol uit de bus. Owatrol eindigt hier heel laag, maar zoals ik al zei is het niet geschikt voor de binnenkant van de balken.
Het linkje naar het gehele onderzoek kan ik nu zo snel niet vinden, maar dat lukt je aan de hand van de termen in de paatjes van zelf wel.
Had de naam Mike Sanders wel eens eerder horen vallen maar zo te lezen is dat dus 'VET' goed voor de holle ruimtes van de HY. Verwerking vraagt wel wat extra handelingen en geduld maar als je daar een roestvrije bus aan overhoudt is dat geen probleem.
Zodra ik er aan toe ben zal ik me er verder in gaan verdiepen alhoewel TimeMax ook erg goed scoord of heb ik het mis?
Een andere optie is de holle ruimten in de spuiten met gekookte lijnolie. Bevriende 2cv rijder doet dit na de 2cv nieuw te hebben aangeschaft in de jaren 80 elk jaar en ziet er werkelijk nog als nieuw uit.
TimeMax is niet "los" te koop en kan je dus niet zelf aanbrengen. Nadeel van Mike Sanders Fett is dat je het moet aanbrengen als het heet is, maw: gekooi met een frituurpan.
Voordeel van de RX serie is dat je goed ziet wanneer het weer gaat roesten. Bij de al dikke wax achtere substanties is het roest verscholen totdat het te laat is. Als ik nu een kale auto zou hebben, zou ik hem de RX zetten.
ik heb bij de eerste las reparaties van vorig jaar alles in de RX5 gezet, dat spul kruipt net als owatrol overal in, en bevat een zeer goede roest omzetter, na de rx5 ijzermenie erover en daarna gewoon sikkens verf met een roller. voordat het binnen de reparatie gebied wer gaat roesten zijn we een hele tijd verder.